Skoro Hejto już działa to lecimy ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Wczoraj dostałem prośbę by opisać sygnalizację i znaki tramwajowe. Zastanawiałem się w jaki sposób to zrobić, bo znaków i typów sygnalizacji w całym kraju jest mnóstwo, ale koniec końców opiszę te podstawowe według infografiki (ze strony www.transportszynowy.pl - polecam każdemu zainteresowanemu tramwajami czy koleją, a nawet metrem) oraz światła na podstawie infografiki ze strony www.bwir.org .
Tramwaje poruszają się zazwyczaj według swoich sygnalizatorów. Na nich biała pozioma kreska jest odpowiednikiem czerwonego światła, dwie kropki (zwane często kocimi oczami) to odpowiednik żółtego, a pionowa kreska odpowiada zielonemu światłu. To typ sygnalizatorów ST. Różne miasta mają różne sygnalizatory. W niektórych zamiast tego mamy sygnalizatory świetlne które wyświetlają sygnały złożone z okrągłych świateł. To typ sygnalizatorów STT. Jeśli w mieście są sygnalizatory STA. Jeśli sygnalizator ST dostanie strzałkę kierunkową to staje się sygnalizatorem STK. 
Znak AT-1 ostrzega o tym, że zbliżamy się do skrzyżowania gdzie tramwaje obowiązuje sygnalizacja trójkolorowa. Jest to o tyle istotne, że zwykle ta sygnalizacja tramwajów nie obowiązuje.
Znak AT-2 informuje o tym, że sygnalizacja na najbliższym skrzyżowaniu jest wzbudzana. Może to następować w wyniku wykrycia tramwaju przez pętlę indukcyjną, lub przez wiązkę podczerwieni z nadajnika znajdującego się na pulpicie. Osobiście mam do czynienia z tym pierwszym typem wzbudzania i jest to strasznie wygodne. Gdy tramwaj nie nadjeżdża jego faza jest pomijana, więc inni użytkownicy mają szybciej swoje cykle, a jeśli nadjeżdża to dostaje fazę w najbliższym cyklu dzięki czemu nie musi czekać. 
Znaki AT-3 i AT-4 informują motorniczego o znacznym zjeździe lub podjeździe. Nowoczesne pojazdy radzą sobie z tym bez problemu, jednak kiedyś wymagało to odpowiedniego przygotowania się i wcześniejszego hamowania lub nabrania większej prędkości i utrzymywania odpowiedniego prądu rozruchu.
Znak AT-5 informuje o tym, że zjeżdżając ze skrzyżowania motorniczy ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa ruchowi jadącemu na wprost. Nie jest to częste z uwagi na to, że zwykle cykle świetlne dla skręcających tramwajów są wydzielone bezkolizyjnie. W Warszawie z sytuacją gdzie trzeba ustąpić pierwszeństwa spotkałem się tylko na skrzyżowaniu Stawki/Andersa.
Znak BT-1 informuje o ograniczeniu prędkości które obowiązuje do rozwidlenia torów lub do znaku odwołującego ograniczenie. Często służby utrzymania ruchu mają taki znak na słupku i mogą go postawić w miejscu gdzie prowadzą prace. Mimo, że jest on wówczas chwilowy i postawiony przez służby to nadal obowiązuje. Odwołuje go znak BT-2.
Znak BT-3 oznacza zakaz wjazdu na zwrotnicę dopóki poprzedni tramwaj z niej nie zjedzie. Nie jest to używane w każdym mieście, w niektórych jest zapis w przepisach wewnętrznych spółki który mówi o zakazie wjazdu na zwrotnicę automatyczną jeśli jest na niej obecnie inny tramwaj. 
No i znak BT-4 - ten znak jest ustawiany sporadycznie. Zobowiązuje motorniczego do zatrzymania się przed najbliższą zwrotnicą oraz upewnienia że jest ona ustawiona właściwie, iglice poprawnie dolegają do szyn. 
Jest jeszcze znak CT-1 ostrzegający przed izolatorem sekcyjnym. O nim rozpisałem się szerzej w jednym z poprzenich wpisów
To są tylko podstawowe znaki i sygnały obowiązujące motorniczych. Każde miasto może mieć swoje własne specyficzne znaki i zasady. Bonusowo dodam jeszcze, że w każdym mieście obowiązuje zakaz mijania się na lewoskrętach. To znaczy, że tramwaj mając przed sobą zwrotnicę która w wyniku usterki mogłaby skierować go na inny tramwaj, musi się zatrzymać i poczekać aż wóz z naprzeciwka go minie. Tutaj dołączę zdjęcie z fanpagu Czy Wrocławskie MPK Dziś Już Jebło. Takie mogą być skutki awarii zwrotnicy, zagapienia się motorniczego i właśnie dlatego mijanie się na lewoskrętach jest zabronione.
Dzięki za wszystkie komentarze i pytania pod poprzednim wpisem i jak zawsze zapraszam do dyskusji. Zainteresowani mogą zaobserwować tag #komunikacyjneciekawostki - tutaj wrzucam wszystkie wpisy z tej "serii" ( ͡° ͜ʖ ͡°)
#komunikacjamiejska #tramwaje #ciekawostki #komunikacyjneciekawostki
3fcf358f-d2d1-45de-a55e-00b73472e6a4
e76c5a34-e009-4c44-aaa6-40425a0e2415
1e874aeb-a9a3-491c-8065-815d12287b6c
870c1152-bb65-4370-bf23-6d7392baaf8f
Ghost94

@Tr8025 znak AT-3 i Twój opis gdzie starsze tramwaje powinny przygotować się hamując wcześniej aż przypomniały mi katastrofę w Szczecinie https://www.wikiwand.com/pl/Katastrofa_tramwajowa_w_Szczecinie

chociaż głównie zawiodły hamulce

Tr8025

@Ghost94 Tam było kilka czynników. Tramwaj był przeciążony, istniały podejrzenia że też niesprawny. Dopiero po tej tragedii zaczęto montować hamulce szynowe w tramwajach i ten system by pomógł w tamtej sytuacji. Ale pisząc też o znacznym spadku też miałem w pamięci tą katastrofę

grzegorz-p-1

@Tr8025 wiesz może jak zakończyła się ta sprawa tramwajarza co dzieciaka zabił na jagiellońskiej w ubiegłe lato? Jak ty sobie radzisz z martwym polem w tamtym miejscu na konstalach?

Tr8025

@grzegorz-p-1 Tamta sprawa nadal jest w toku, więc nic nie można jeszcze za bardzo na ten temat napisać. Ja na szczęście nie wożę pasażerów, jeżdżę tylko technicznie, ale wiem że motorowi zwykle czekają chwilę jeśli nie mają pewności czy ktoś nie korzysta z tamtych drzwi, obserwują też przy mniejszym obłożeniu przez lusterko wewnętrzne (widać bardzo słabo, ale sylwetkę dorosłej osoby się wypatrzy) i generalnie jedyną metodą żeby z tym sobie radzić jest 300% obserwacji. Zwykle wystarcza, ale jak widać niestety nie zawsze. Odkąd sięgam pamięcią nie było podobnego wypadku aż do zeszłego roku

Bagieteq

W sumie co się robi po wypadku tramwajowym? Poza takimi oczywistościami jak sprawdzenie czy wszyscy żyją i wezwaniu służb. Tramwaju który stoi na torach nie da się wyminąć jak auta na drodze i może utkać całą sieć na dłużej. Macie jakieś specjalne procedury na takie okazje?

Tr8025

@Bagieteq Motorniczy musi upewnić się, że nie ma rannych i jeśli wszyscy są cali, a tramwaj może zjechać ze skrzyżowania to zjeżdża. Jeśli to doszło to większych uszkodzeń to wtedy jest oczekiwanie na nadzór ruchu i policję, nadzór po wszystkim sprowadza tramwaj do zajezdni. Przy drobnych obcierkach jeśli kierowca podpisze oświadczenie o winie to motorniczy może jechać dalej w trasę praktycznie od razu. Jeśli jednak ktoś jest ranny to nie ma przebacz. Blokujemy ruch i czekamy na policję

kurlapejter

@Tr8025 fajny post, chociaż portal pada. Ode mnie masz piorunka więcej nic nie gadam 🫠

Rozkmin

Jakbyś mógł. Jestem ciekaw w jaki sposób tramwaj skręca na rozdrożach torów, jeśli to nie takie proste to możesz w następnym wpisie opisać

Tr8025

@Rozkmin To jest stosunkowo proste, tramwaj ma nadajnik do zwrotnic którego sygnał jest odbierany i analizowany, co prowadzi do przełożenia zwrotnicy. Ale da się to rozwinąć łącznie z historią oraz bardziej szczegółowym działaniem w konkretnych miastach, także o tym też będzie wpis. Dzięki za pomysł

Zaloguj się aby komentować