To AMA czas
Zapraszam na kolejne AMA na temat pracy inżyniera procesu/produkcji w przemyśle automotive, a konkretnie w branży baterii do aut elektrycznych. Zapraszam do zadawania pytań, a ze swojej strony postaram się na wszystkie odpowiedzieć
Podaję linki do poprzednich moich wpisów w tym temacie:
https://www.hejto.pl/wpis/witam-wszystkich-tak-jak-wspomnialem-wczoraj-postaram-sie-pokrotce-opisac-jak-wy
https://www.hejto.pl/wpis/witam-ponownie-jak-na-drugiej-czesci-meczu-obiecalem-ama-z-inzynierem-procesu-pr
@maximilianan to ja zadam pytanko, bo w sumie ciekawi mnie, jak wygląda jedna z twoich kompetencji na stanowisku, a mianowicie "wprowadzanie ulepszeń". Mógłbyś przybliżyć mniej więcej jak to wygląda, czy jest to wprowadzane równolegle do trwającej produkcji czy jakoś inaczej?
@maximilianan Podbijam!
@schweppess to jest bardzo dobre pytanie
Zacznijmy od tego, że pracuję na maszynach, w których projektowaniu i odbiorze nie brałem udziału, a ludzie, którzy to robili mogli mieć inne przemyślenia na pewne tematy. W dużym skrócie "wprowadzanie ulepszeń" polega na tym, że zmieniamy coś, żeby zaoszczędzić pieniądze i czas. Możemy zmieniać części maszyn, standardy pracy albo innego rodzaju wewnętrzne ustalenia. Jako przykład mogę podać wymianę łożysk na bardziej wytrzymałe, dzięki czemu maszyna będzie wymagała rzadszych przestojów na wymianę ich. Innym przykładem mogłaby być zmiana standardu inspekcji (np. częstotliwości) co pozwoli na dalszą oszczędność czasu.
Jeśli chodzi o wprowadzanie ich to możemy to robić równolegle bez zaburzania produkcji, ale czasem potrzebujemy przestoju na wymianę części. Ogólnie cały proces jest dość złożony, ale zawsze zaczynamy od analizy kosztów i czasu, i na tej podstawie podejmujemy decyzję.
@maximilianan Oglądałem ostatnio wywiad Dr Tomasza Rożka w Hejtparku i mówił, że dzięki wysyłania rakiet przez wiele lat - pojemność energetyczna w baterii wzrosła kilkukrotnie. Jak myślisz - czy będzie taki rodzaj baterii, że będziemy ładować raz na np. miesiąc?
@LeRu
Jak myślisz - czy będzie taki rodzaj baterii, że będziemy ładować raz na np. miesiąc?
Już teraz takie są w zegarkach
@maximilianan wiesz coś na temat zastosowań superkondensatorów w branży?
@Zielczan wiem tyle, że są używane głównie w autobusach komunikacji miejskich. Ja nigdy nie miałem z nimi styczności, jedyne z bateriami litowo-jonowymi, które mają więcej sensu do stosowania w autach osobowych.
@maximilianan ok, ja je znowu kojarzę z pociągów
@Zielczan o pociągach niestety nic nie wiem
@maximilianan Jak zapatrujesz się na pomysł Unii na przejście na same elektryki od 2035 roku?
@gamlling podchodzę do tego z dystansem. Raz, że zezwolenie niektórym producentom na zignorowanie tego to jakiś jebany żart; dwa, że póki co infrastruktura nie jest na to gotowa; trzy, że osobiście jestem zwolennikiem hybryd plug-in (którą sam jeżdżę). Z drugiej strony mamy jeszcze 12 lat do wprowadzenia tego przepisu - a warto wspomnieć, że chodzi o zakaz sprzedaży, to znaczy, że już istniejące auta nadal będą w pełni legalne - także jestem ciekaw jak się to rozwinie.
@maximilianan pytam z ciekawości bo wg mnie ten pomysł to mrzonka. Nawet jeśli zostałby przeforsowany to nie widzę możliwości infrastrukturalnych do wprowadzenia tego pomysłu. Prosty przykład: jaka infrastruktura elektryczna na osiedlach sprostałaby takiemu zapotrzebowaniu na prąd w ładowarkach? U mnie na osiedlu jest kilkaset samochodów. Jakoś nie widzę tego w jaki sposób miałyby być wszystkie ładowane w tym samym czasie. Inny temat to recykling akumulatorów litowych. Ani to tanie, ani proste ani do końca bezpieczne.
@gamlling W obu kwestiach się zgadzam, ale jeśli chodzi o recykling to technologia dopiero raczkuje. Sam mam nadzieję, że koniec końców uda nam się sensownie wykorzystać zużyte baterie do produkcji nowych, pełnowartościowych
Co do infrastruktury to pewnie jeszcze wiele wody w Wiśle przepłynie zanim to będzie miało ręce i nogi
Kolejne pytanie. Co myślisz o stosowaniu akumulatorów litowych w zwykłych samochodach spalinowych? Mam tu na myśli np BMW które raczy swoich klientów takimi akumulatorami od jakiegoś czasu a później jest szok jak taki akumulator padnie i BMW życzy sobie 11k za wymianę.
@gamlling nie widzę sensu zbytnio. Są bardzo drogie w produkcji, bardzo drogie w utylizacji, wymagają specjalnych zabezpieczeń, a akumulatory ołowiowe spełniają swoją funkcję tak jak powinny. Według mnie to kolejny skok na kasę w wykonaniu bawarczyków.
@maximilianan Zgadzam się. Moje pytanie stąd bo zajmuję się zawodowo sprzedażą akumulatorów i ciekawiło mnie jakie masz podejście do takich tematów. Na szczęście jest bardzo zdroworozsądkowe
@gamlling z mojej perspektywy: im taniej i łatwiej tym lepiej. Nie ma co kombinować tylko po to, żeby udawać jakim to się nie jest eko (gdzie to z ekologią nie ma nic wspólnego) i jak wysokich technologii się nie stosuje.
@maximilianan czy Twoim zdaniem auta elektryczne wyprą auta spalinowe ? Podaj za i przeciw takiej sytuacji
@maximilianan AMEN. Jeśli to nie tajemnica to jakich producentów zaopatrujecie?
@Amek123 prędzej czy później pewnie tak.
Za: przepisy UE, progres technologii recyklingu, zmniejszenie kosztów produkcji baterii, dużo niższy koszt produkcji i utrzymania aut, odkrycie nowych źródeł litu
Przeciw: ograniczenia fizykochemiczne (kilogram paliwa pozwala na przebycie znacznie większego dystansu niż kilogram naładowanych baterii), koszt zakupu auta, koszt wymiany baterii, niewystarczająca (na chwilę obecną) infrastruktura
@gamlling głównie BMW i grupę VAG. W poprzedniej firmie był jeszcze Daimler, PSA, Stellantis, Ford, Kia.
@maximilianan który producent aut osobowych obecnie przoduje w produkcji Elektryków ?
@Amek123 szczerze to nie mam pojęcia, obecnie wszyscy mocno w to inwestują. Gdybym miał wskazać faworyta to chyba grupa VAG
@maximilianan a czy Twoim zdaniem nasza infrastruktura jest gotowa na przejście na elektryki? Fakt stacje ładujące wyrastają jak grzyby po deszczu jednak moim zdaniem to wciąż śmieszna ilość
@Amek123 w Polsce? Totalnie nie. To nawet nie kwestia stacji ładowania w mieście. Problemem jest produkcja elektryczności z paliw kopalnych, póki nie przejdziemy na odnawialne źródła energii to to zwyczajnie nie ma sensu pod kątem ekologii. Poza tym takie ładowarki powinny być na parkingach przy domach czy blokach, a nie tylko na stacjach czy przy sklepach.
@maximilianan ostatnie pytanie które mam nadzieję nie jest owiane tajemnicą. Jak wygląda sytuacja z zarobkami ?
@Amek123 obecnie zarabiam ok. 31 000 koron szwedzkich netto, czyli jakieś 14 000 zł. Pracując w Polsce zarabiałem 5 500 zł netto na ostatnim stanowisku.
@maximilianan super,dziękuję bardzo za odpowiedzi na wszystkie pytania i miłego wieczoru
@Amek123 dzięki również, dla mnie to przyjemność
Zaloguj się aby komentować