Omówiliśmy pojęcia modernizmu, postmodernizmu i premodernizmu oraz metamodernizmu. Teraz chciałbym wyjaśnić kwestie paradygmatu kartezjańskiego który będzie głównym przedmiotem naszej krytyki. W skrócie Kartezjusz wprowadził do filozofii mocny podział na niezależny podmiot i świat zewnętrzny. Współcześnie nie tylko filozofia, ale i nauka, a nawet cała nasza współczesna cywilizacja opiera się na tym podziale. Kartezjusz jest też tym który osadził mocno nasze istnienie na idei człowieka jako istoty rozumnej. Tutaj w grę wchodzi słynny cytat "myślę wiec jestem".
Wcześniej filozofia była mocno osadzona na scholastyce którą Kartezjusz podważył otwierając drzwi ku nowej filozofii i nowemu myśleniu na temat rzeczywistości. Była to swoista rewolucja która pozwoliła wyjść poza liczne problemy i sprzeczności metafizyki średniowiecza (między innymi te typu Ile aniołów może tańczyć na ostrzu bardzo cienkiej igły). Niestety doprowadziło to do narodzin nowych sprzeczności i problemów. Obecny kryzys modernizmu osadzony na paradygmacie kartezjańskim dowodzi, że potrzeba nam nowej rewolucji i wprowadzenia nowego paradygmatu. Tutaj w grę wchodzi głownie Heidegger i jego filozofia bycia.
Choć do Heideggera odwoływało się już wielu myślicieli to chyba dopiero Dugin postanowił wykorzystać jego filozofie do całkowicie nowego projektu cywilizacyjnego w ramach 4 teorii politycznej. Nie będziemy jednak aż tak mocno odwoływać się do Dugina chociażby z racji jego instrumentalnego wykorzystania swojej intelektualnej twórczości do uzasadniania rosyjskiego imperializmu. Poza tym Dugin nie stworzył, a jedynie zapowiedział narodziny nowej teorii politycznej. Uznajmy więc, że praca którą zamierzam się tutaj podjąć będzie wstępem realizacji jego postulatu, a jednocześnie będzie w miarę możliwości niezależna. Można to uznać za swoisty Duginizm ale bez Dugina choć będzie to pewne uproszczenie. Tyle ode mnie.
#antykapitalizm #revoltagainstmodernworld #filozofia
124cc849-60bd-4067-bf79-d321ad1500e8

Zaloguj się aby komentować