Nowości w PKP od września

Przewoźnik zapowiada podróż w rekordowym czasie 1 godz. 38 min. z #warszawa do #bialystok , 2 godz. 18 min. z #poznan do Warszawy, czy 4 godz. 32 min. do #szczecin

Kolejna nowość w jesiennym rozkładzie jazdy to połączenie łączące Warszawę z #wroclaw. Pociąg kursować będzie przez Poznań zapewniając atrakcyjny czas przejazdu między stolicami województwa wielkopolskiego i dolnośląskiego – 1 godz. 18 min. Połączenie obsłuży również stację w #leszno, które zyska ekspresowy skład do Warszawy.

Pojawi się nowe połączenie Warszawa – Szczecin – Warszawa przez Poznań. Będzie to pociąg, który trasę ze stolicy do Szczecina pokona w rekordowym czasie 4 godz. 32 min., czyli krócej o około pół godziny niż obecnie najszybciej kursujący skład. Połączenie to zapewni także krótszy czas podróży do Warszawy z Poznania – 2 godz. 18 min. Podobny czas przejazdu będzie na trasie Warszawa – Poznań – Szczecin.

Nowy pociąg IC 1106/1007 Esperanto relacji Łódź – Białystok – Łódź, zatrzyma się tylko w stolicy. Dzięki temu podróż ze stacji Łódź Widzew do Warszawy Zachodniej wyniesie 58 min, a z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Centralnej – 1 godz. 12 min. Rekordowy czas przejazdu zostanie osiągnięty na odcinku Warszawa – Białystok – 1 godz. 38 min. Tę trasę pociąg pokona szybciej niż samochód o około pół godziny

https://300gospodarka.pl/news/pociagi-pojada-szybciej-pkp-intercity-pokazuje-rozklad-jazdy-na-jesien

#wiadomoscipolska #pkp #kolej
zuchtomek

@smierdakow Ah więc to taki pomysł mają na te pociągi "w 100 minut" - wystarczy nie zatrzymywać się na stacjach pośrednich!

dc0182b4-6f35-4ae3-be50-97f63c12e218
Kotuduchawinny

@smierdakow Rezygnacja z postojów i nadanie pociągom pierwszeństwa w planowaniu rozkładu jazdy znacząco wpłynęły na czas przejazdu. Zobaczymy jak z frekwencją.

Felonious_Gru

@smierdakow

Warszawa – Białystok – 1 godz. 38 min. Tę trasę pociąg pokona szybciej niż samochód o około pół godziny

( ͡ʘ ͜ʖ ͡ʘ)

RedCrescent

Doskonale!


Dziękuję wszystkim ekipom rządzącym od 20-30 lat za wspaniałe rozwinięte i doskonale funkcjonują e elektrownie jądrowe, dzięki którym jazda pociągami jest jeszcze tańsza!

VikingKing

@RedCrescent polska to jebany zaścianek jeśli chodzi o kolej, jako nieliczni w Europie mamy trakcje zasilaną DC 3kV. Gdzie większość Europy jeździ już na AC 14kV - bodajże (np. Niemce) albo AC 40kV lub 2x40kV - najnowocześniejsza opcja (np. UK).

Yossarian

@VikingKing sprawdzałeś, po ile tam są bilety?

VikingKing

@Yossarian nie, a co to ma do rzeczy?

RedCrescent

@VikingKing nie znam się, więc zapytam:

Im wyższe napięcie zasilania tym lepiej?

Dlaczego? (straty po drodze?)

A czy dla wyższego napięcia nie potrzeba bardziej wyrafinowanej infrastruktury? (koszt?)

Yossarian

@VikingKing nic, nic.


masz rację.

VikingKing

@RedCrescent im większe napięcie tym mniejsze starty na przesyle, jeśli chodzi o AC.

Pociąg zasilany napięciem 3kV, nie pojedzie szybciej jak 220km/h, teoretycznie. W praktyce lepiej nie pałować powyżej 180.

Zastosowanie napięcia przemiennego niweluje pewne, negatywne aspekty wynikające z występowania prądów błądzących, które mocno wpływają na postęp degradacji infrastruktury (wszystko koroduje wpizdu, popatrz sobie kiedyś jak będziesz na peronie jak ruda wpierdala co popadnie na poziomie torowiska).

Ponadto zastosowanie 40kV, wymaga podłączenia podstacji do wysokiego napięcia, natomiast w Polsce podstację 3kV DC, przyłącza się do średniego co sążnie obciąża całą infrastrukturę energetyczną.

Tutaj oczywiście, mocno trzeba by doinwestować aby przyłącza były z WN, o czym pisałeś, ale chyba o to chodzi w inwestycjach, żeby się rozwijać.

Jeszcze jest 1 super aspekt z zasilania 2x40kV, tam z praw fizyki, pociąg dosila się z sąsiedniej stacji, bez generowania kosztów.

Są też negatywne skutki stosowania napięcia AC, jak np. Wzmożone promieniowanie elektro magnetyczne, które może generować niechciane harmoniczne w sieci, ale to nie jest powód aby dalej inwestować i technologię sprzed blisko 100lat, jaką jest 3kV DC.

Temat rzeka ogólnie, ciężko to wszystko zebrać do kupy bez notatek i kilku godzinnego wykladu.

Tylko tak pobieżnie przybliżyłem.


Jako wniosek podam tylko, że ruskie jeżdżą na 3kV i dla nich dobre, czyli musi być gówno.


Pozdrawiam i dużo zdrówka życzę.

RedCrescent

@VikingKing Wow,

REwelacyjna odpowiedz. Dziekuje WikroluKrolu.


Kurcze - bedac laikiem gdzies przemknela mi (tak zapamietalem - wiec prosze nie bic) rewolucja w przesyle energii (ze wlasnie odchodzi sie od HV AC i migruje to HVDC) i duma Niemiec z chyba jakichs mega transformatorow produkowanych przez Siemensa - wlasnie DC.

Ale rozumiem, ze kolej to nie linie transmisyjne.


A moglbys (nie chce nadwerezac Twojej cierpliwosci) wyjasnic bardziej slowa:


"Jeszcze jest 1 super aspekt z zasilania 2x40kV, tam z praw fizyki, pociąg dosila się z sąsiedniej stacji, bez generowania kosztów." - brzmi jak perpetuum mobile - a chyba tak nie jest.

twombolt

@RedCrescent @VikingKing Generalnie trochę nieścisłości masz w swoim poście, pozwól, że je sprostuje.


Po pierwsze Niemcy jeżdżą na AC 15kV i 16 2/3Hz. To o czym piszesz to nie 40kV tylko AC 25kV i 50Hz - najpopularniejszy sposób zasilania pociągów w Europie. I ku zdziwieniu w Rosji też dominuje ten system prądu w sieci trakcyjnej.


Pierwsze systemy kolei elektryfikowane były napięciem stałym (trudności w zasilaniu prądem przemiennym). Stąd we Francji, Belgii masz taki relikt jak 1,5kV DC. Początki elektryfikacji to lata 30 XX w. i już wtedy wiedzieli, że 1,5kV to gówno, więc zrobiono 3kV DC. A po wojnie dokończono to co zaczęto, więc mamy to co mamy.


System 3kV DC dupy nie urywa, ale koszt przezbrojenia na 25kV całej sieci trakcyjnej w Polsce byłby ogromny - wszystkie przewody i podstacje do zaorania. Nie wspominam już o taborze.


Dlatego na docelowej linii KDP w Polsce pojawi się 25kV. Na dotychczasowej sieci będzie to co jest

VikingKing

@RedCrescent kurła ja to jestem głupszy, jak Ty w tej dziedzinie. Tam ma być 25kV, wstyd mi, sorry xD. Powtarzam tylko to, gdzie zasłyszałem od mądrzejszych, a że oczywiście miałem w dupie robienie notatek i zgłębianie tematu, to wyszło j/w.

kurwa nie mogę skończyć bo stara biadoli.

Daj mi kilka godzin xD

RedCrescent

@VikingKing Jasne, nie ma problemu.

Wolaj we wpisie jak dodasz bo ( @twombolt ) widze, ze konkretne informacje tutaj sie pojawiaja! Dziekuje Panowie!

VikingKing

@RedCrescent

to „dosilenie” to ofc błędnie powiedziane, że z sąsiedniej podstacji.

tam chodzi o to, że 0 na szyny jest wpięte, jako 0 na autotransformatorach, a trakcja jest puszczone +/-, to pozwala na tworzenie się kolejnej pętli prądowej na przeciwnym biegunie, co redukuje, nie ogranicza do 0 pobór mocy z sieci.

Ponadto puszczenie obu przewodów +/- na trakcji znosi nawzajem promieniowanie elektromagnetyczne.


tu artykuł, rysunki, może coś rozjaśni:

https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-d9e46f34-bc99-4dfb-aad3-5e653665cec3/c/PerretTTS1-2.pdf

VikingKing

@twombolt wszystko się zgadza, dziękuję za wkład w moje pierdolenie.

VikingKing

@smierdakow icc szybciej, za to regio będzie stało na stacjach dłużej, żeby puścić. BO o jakiś wielkich zmianach infrastrukturalnych na PKP to nie słyszałem.

zuchtomek

@VikingKing ważne, że można się pochwalić pociągiem w 100 minut, a że się nie zatrzymuje to już szczegół..

VikingKing

@zuchtomek na tym polega polityka…

wonsz

To teraz Przemyśl - Gdynia

pszemek

@wonsz przemyślałem Gdynia i nadal nie wiem

wonsz

@pszemek chyba pszemyślałeś

pfu

Kolejna nowość w jesiennym rozkładzie jazdy to połączenie łączące Warszawę z #wroclaw.

No w końcu kurwa, brak takiego połączenia to dramat że trzeba się autobusami albo blablacarami tłuc. W ogóle brak regularnych szybkich połączeń ze stolicy do miast wojewódzkich w Polsce to jakiś nieśmieszny żart

BajerOp

@pfu jest 7 takich połączeń w ciągu doby, tu autor źle napisał, nowością jest to, że to nowe połączenie będzie jechało przez Poznań, a nie przez Śląsk jak dotychczas. Nie trzeba jeździć autobusem czy czymś innym z Wrocławia do Warszawy xD

adamec

Super. Teraz bez obaw, będą mogli mieć większe opóźnienia.

Zaloguj się aby komentować