Monomit Lorda Raglana a Diuna

Czyli o tym, dlaczego opowieść zawarta w Diunie jest wtórna a film można w zasadzie docenić tylko za efekty specjalne i scenografię, a reszta jest totalnie słaba i przewidywalna. Posługując się listą ze strony, do której podałam na dole link, zaznaczyłam punkty, które zgadzają się z głównym bohaterem. Jako, że oglądałam tylko jedną część a książek nie czytałam, co do wiedzy o bohaterze i jego losach posiłkowałam się źródłami fanowskimi w sieci.

"W 1936 Lord Raglan (a właściwie Fitzroy Richard Somerset, Czwarty Baron Raglan) dokonał, bazując na wcześniejszej pracy Otto Ranka, analizy wzorów powtarzających się w mitach, legendach, a także podaniach religijnych i historycznych. Dzieła które analizował dzieliły całe tysiąclecia. Kultury w których powstawały oddzielały tysiące kilometrów. A jednak dało się wyodrębnić motywy, które pozostawały niezmienne. Motywy te Raglan nazwał monomitem.

Lord Raglan wyróżnił 22 cechy charakterystyczne indo-europejskiego mitu bohaterskiego:

  1. Matka bohatera jest dziewicą pochodzącą z królewskiego rodu. (chociaż szlachetnego)
  2. Ojciec bohatera jest królem. (księciem)
  3. Ojciec jest krewnym matki.
  4. Poczęcie bohatera następuje w dziwnych okolicznościach (Otto Rank wskazywał przede wszystkim na jakiegoś rodzaju trudność związaną z poczęciem)
  5. Bohater jest uważany za syna boga (adoptowanego lub naturalnego).
  6. Ktoś próbuje zabić bohatera gdy jest dzieckiem. (no, nastolatkiem, zaliczam)
  7. Bohater, jako dziecko, zostaje odesłany do dalekiego kraju.
  8. Bohater jest wychowany przez przybranych rodziców.
  9. Dalsze szczegóły dzieciństwa są w legendzie pominięte.
  10. Bohater powraca do swego królestwa.
  11. Bohater zwycięża króla, olbrzyma, smoka lub dziką bestię.
  12. Bohater żeni się z księżniczką (najczęściej córką swego poprzednika).
  13. Bohater zostaje królem.
  14. Przez pewien czas jego rządy są spokojne.
  15. Bohater zmienia prawa.
  16. Bohater traci łaskę swych poddanych lub bogów.
  17. Bohater traci tron i swoje miasto.
  18. Bohater ginie w tajemniczych okolicznościach.
  19. Bohater ginie na wzgórzu.
  20. Jeśli bohater ma dzieci, to nie obejmują one po nim tronu.
  21. Ciało bohatera nie zostaje pochowane w ziemi.
  22. Bohater ma przynajmniej jeden grobowiec. "

Pozostawiam wam do zabawy, ile z tego pasuje do Harrego Pottera, ile do Luke Skywalkera, ile do Jazusa.
Tak więc jak chcecie klepać kultowe powieści to macie tutaj ściągawkę. Dorzućcie trochę pościgów, wybuchów, fantastycznych lokalizacji i jakiejś ciekawej technologii lub magii, żeby spece od efektów specjalnych w kasowej ekranizacji mieli się czym popisać

#filmy #ksiazki w sumie też

Źródło: https://fsgk.pl/2016/03/szalone-teorie-jon-daenerys-i-indo-europejski-archetyp-bohatera/
smierdakow

Dlatego Tolkien to wyższa liga

Zaloguj się aby komentować