#memy #heheszki #humorobrazkowy #porannyobrazek
c095f8f3-de2f-4e0e-8041-f62f274c4303
ZohanTSW

Ale jak się porówna ze spalinowymi które kopcą wszędzie + same potrzebują fabryki (przecież benzyna nie bierze się z instrybutora) to już tak źle nie wyglądają

Fausto

@ZohanTSW czy Ty właśnie logikę próbujesz przedstawić chłopskiemu rozumowi? To tak nie działa ;)

ZohanTSW

A racja, szkoda szczempić ryja

szczekoscisk

Ale tutaj nie ma porównania elektryków ze spalinowkami 🤔

mtriciak33

A ch... mi w dupę. Podyskutuję z akademią chłopskiego rozumu

86b7bb7d-8dfa-4c13-aefb-69dbe4c3c78d
hellgihad

@mtriciak33 Ciekawe, a jak wygląda recykling/utylizacja zużytych baterii?

Fulleks

@mtriciak33 nie wiem, ciężko mi uwierzyć w te statystyki, kiedy mamy tak ostrą propagandę na rzecz elektryków. Zaraz się okaże że fuel emision jest przy założeniu 90% Energi z oze, a zasięgi są liczone dla jazdy w temp 20stopni celcjusza. Każda daną da się ładnie zaprezentować. Choćby licząc do 16 lat samochodu gdzie w elektryku trzeba wymieć baterie, a spalinowy jeszcze 10 pojedzie.

pszemek

@mtriciak33 A brali pod uwagę tutaj, że aktualnie elektryki po pierwszej większej stłuczce są do złomowania, bo nie wiadomo jak podchodzić do naprawy baterii?

dzangyl

@Fulleks według mnie w całej tej "propagandzie" na rzecz elektryków najbardziej chodzi o to by zmniejszyć zużycie ropy w naszym kręgu cywilizacyjnym, bo mnóstwo kasy ładujemy we wrogie nam reżimy, sami je (jako zachód) wzmacniając. Wiem, że ropa nie jest wykorzystywana tylko do produkcji paliwa do silników spalinowych i nawet jak się je u nas zredukuje do minimum to nadal będzie potrzebna, ale to nadal będzie oznaczało zmniejszenie pompowania naszej kasy do wrogich i niebezpiecznych dla nas krajów. Rynek paliw kopalnych to jest jeden wielki kartel w którym karty rozdają reżimy autorytarne wrogo nastawione do świata zachodniego, który oczywiście też jest częścią zmowy ale nie aż tak istotną. Jego najistotniejsza rola to bycie nabywcą i kręcenie sznura na siebie samego.


Uwierz mi, nie chcesz abyśmy (my - zachód) stracili fotel lidera na tej planecie. Dzięki niemu żyje nam się tak dobrze w porównaniu z resztą świata gdzie naprawdę nie jest tak kolorowo. Odejście od paliw kopalnych, sponsorowania wrogich reżimów, jest jedną z dróg by utrzymać ten fotel.

Ragnarokk

@Fulleks Ale w ostrą propagandę przeciwko elektrykom uwierzysz bez zawahania, bo tak pasuje do światopoglądu ¯\_(ツ)_/¯

bartek555

@pszemek a pomyslales, ze bateria to czesc zamienna i nie trzeba jej naprawiac?

Sweet_acc_pr0sa

@dzangyl to kupujmy ropę od kanadyjczykow i norwegow ja problemu nnie widzę, przecież nie musimy jej kupować od saudow i ruskow

StepujacyBudowlaniec

@Fulleks za dużo kacepskiej propagandy się nałykałeś to teraz ci ciężko, trzeba było tego nie wpierdalać w takich ilościach

dzangyl

@Sweet_acc_pr0sa i to też jest robione, ale nie tylko o to chodzi. Chodzi też o to, że jako liderzy tej skały krążącej w pustce kosmosu, możemy w pewien sposób narzucić reszcie odejście od paliw kopalnych i to też jest dalszy cel. Świat nie jest taki prosty, że znajdziesz jedno cudowne rozwiązanie. Jest skomplikowany, pełen wielu sieci wzajemnych powiązań i interesów, ale pewne jest jedno, że pozycja światowego lidera (i wszelkie związane z tym przywileje i szanse) jakim jest "świat zachodu" nie jest dana za darmo i raz na zawsze, a to dzięki niej i temu "zgniłemu zachodowi" żyje nam się tak dobrze, choć wielu chyba za dobrze bo srają do własnego gniazda atakując własną cywilizację, myśląc że inna przyniesie nam większe szczęście...

osn_jallr

@mtriciak33 ciekawe skąd manufacturing jest wyższy u spalinowych względem hybryd, skoro hybryda to w zasadzie spalinowy z dodatkowym silnikiem i bateriami.

rzYmskielajno

@bartek555 a pomyślałeś aby kupić/wymienić baterię w cenie ponad 50% wartości pojazdu to musisz wykonać pracę która pochloni wielokrotność CO2, jak będzie w cenie miesięcznego przeciętnego wynagrodzenia to widzę sens

bartek555

@rzYmskielajno po pierwsze to w ogole nie o tym byla rozmowa, a po drugie cena baterii bardzo sie rozni w zaleznosci od modelu, ale nigdzie nie siega nawet blisko 50%

PanPaweuDrugi

@mtriciak33 a czy ta infografika bierze pod uwagę jak zmieni się emisja gazów cieplarnianych oraz zanieczyszczeń "brutto" jeśli ludzie zostaną zmuszeni do zmiany aut spalinowych na elektryczne? Przecież to wygeneruje zwiększony popyt na nowe auta elektryczne i zwiększoną potrzebę utylizacji (jeszcze sprawnych) aut spalinowych.

travel_learn_wine

@mtriciak33 co znaczy lifecycle? Czy jest to ten sam czas/liczba kilometrów?

adam-bca

@bartek555 dlatego 3 letnie auta na gwarancji mają szkodę całkowitą

LondoMollari

co znaczy lifecycle? Czy jest to ten sam czas/liczba kilometrów?


@travel_learn_wine Napisali w stopce - 16 lat i 240k kilometrów. W Polsce, to auto na końcu swojego "lifecycle" jest uznawane za prawie nowe z licznikiem skręconym na 80k albo 180k, w zależności od stanu tapicerki. ¯\_(ツ)_/¯

Fulleks

@StepujacyBudowlaniec @Ragnarokk Prawda leży tam gdzie leży. Uważam, że na obecnym etapie powinniśmy zadbać o elektryki tam gdzie mają one największy sens - do poruszania się lokalnego. Małe autka miejskie, na dojazdy na zakupy, do pracy, szkoły itp.

Dla aut ciężarowych - należy rozwinąć opcje kolejowe hubowe - gdzie naczepy jeżdżą pociągami do hubów, a dalej są transportowane po drogach. Osobówki na trasy na razie powinny zostać w dieslu.

Uważam, że elektryki mogą mieć przyszłość, jednocześnie nie trzeba brutalnie ubijać motoryzacji spalinowej.


@dzangyl Oczywiście. Celem nie jest odejście od ropy, tylko nie kupowanie jej spoza UE.

pszemek

@bartek555 nie trzeba naprawiać najdroższego elementu samochodu? Kiepskie podejście. Było parę artykułów z Norwegii, gdzie po drobnych stłuczkach bardziej się opłacało złomować Teslę niż naprawiać, nie może to być zbyt ekologiczne.

Wiadomo, że po złomowaniu część elementów zostanie ponownie wykorzystana, ale trzeba by to uwzględnić w takiej analizie jak w tym poście.

conradowl

@pszemek co ty za bajki oglądasz?

Wiadomo jak podchodzić do naprawy baterii.

Wymiana albo całości (a stara do recyklingu), albo też wymiana uszkodzonych modułów (bo bateria w elektryku to, może nie uwierzysz, ale nie jeden wielki paluszek tylko kilkanaście, kilkadziesiąt lub i kilkaset modułów).

Poza tym bateria to najmocniejszy element elektryka. Jeśli jest uszkodzone - to reszta auta często także do kasacji.

Jak się zatem recyklinguje skasowany samochód spalinowy? Ze stopionymi kablami, plastikami, olejami lecącymi w ziemię? Wszystko w smarach i olejach? Myślisz, że spalinówka po wypadku to jest pikuś? W elektryku jest dużo mniej osprzętu bo sam silnik mniejszy.

Weź się doucz.


Osobiście jeżdżę benzynowym Volvo, za rok pójdę w Toyotę (korci mnie japońska Estima, może Crown bo mieszkam w UK) i będzie to hybryda. Nie pali mi się do elektryka. Ale do jasnej nie mam też zamiaru powtarzać durnot.


Inna sprawa, że najbardziej eko to jest jeździć raz wyprodukowanym autem ile wlezie, nawet zmieniając silniki, niż wywalać na złom dwuletni samochód, bo zderzak z radarem i lampami kosztuje majątek.


Recykling nie jest problemem. Problemem są idiotyczne przepisy i zasady. Niejeden gruz jeździ, a nowe auta na żyletki bo tak ubezpieczyciel chciał. Tym się powinno, a nie durnotami typu „co zrobić z uszkodzoną baterią".

travel_learn_wine

@LondoMollari dzięki, ogólnie ciekawa grafika, ciekawe czy battery manufacturing zawiera wydobycie litu itp. Niemniej jednak wyglada to całkiem fajnie dla elektryków do czasu aż na białym koniu wjedzie wodór

LondoMollari

do czasu aż na białym koniu wjedzie wodór


@travel_learn_wine Jeśli wodór do teraz nie wjechał, to moim zdaniem nie wjedzie. Baterie robią się obecnie coraz tańsze i lepsze, natomiast wodór cały czas pozostanie jedną z najtrudniejszych w przechowywaniu substancji.


Dodatkowo, aby wodór był "czysty" musi być pozyskiwany z elektrolizy, a to ma koszmarną wydajność w porównaniu do baterii. Przy bateriach, jakieś 60-70% energii z sieci użytej do ładawania efektywnie trafi na koła. W wypadku wodoru produkowanego przez elektrolizę, a następnie używanego w ogniwach paliwowych, będzie to najczęściej wartość jednocyfrowa, w porywach kilkanaście procent.

travel_learn_wine

@LondoMollari jaka jest sprawność sieci elektrycznej?

StepujacyBudowlaniec

@Fulleks ja nie pisałem o prawdzie tylko o łykaniu kacapskiej propagandy - nawet jakby była najprawdziwsza to i tak nie należy jej łykać a potem rozpowszechniać

DirtDiver

@mtriciak33 Czy na tej grafice jest uwzględnione, że w elektryku "end-of-life" to max. parę lat, bo potem nie opłaca się już wymieniać akumulatorów, a spalinówka będzie miała w swoim życiu kilku właścicieli i pojeździ pewnie 2-3 dekady? Aaa piszą w stopce o 16 latach xD już widzę wydajność tego elektryka po 16 latach xD (i 2-3 wymianach akumulatorów droższych od auta po drodze)

bartek555

@adam-bca widze, ze nie za bardzo ogarniasz temat szkody calkowitej. Zobacz sobie np. Na iaai.com gdzie masz kilkuletnie auta z bardzo mala i prosta do naprawy szkoda, a widnieja jako calka. Auto ze szkoda calkowita jest wtedy kiedy wartosc naprawy przekracza 75% jego wartosci. Wszystko liczysz na nowych czesciach i na roboczogodzinach w ASO. Nowy zderzak z zestawem czujnikow do samochodu typu tesla to kilkadziesiat tysiecy i moze przekroczycn te wartosc.

bartek555

@pszemek j/w zobacz ile stoi aut ze szkoda calkowita na iaai.com ktore maja malutkie szkody, wiec te “pare artykulow” to nic specjalnego w branzy automoto

kaszalot

Na tym portalu akademia chłopskiego rozumu jak widać też ma spore grono absolwentów

adam-bca

@kaszalot @kaszalot chłopski rozum = nowobogacki mieszczuch

kermelanik

@mtriciak33 ale wciąż sporo. tylko bicykl!

3zet

Ciekawe że nikt nie pisze o oponach do aut które są jeszcze bardziej szkodliwe bo produkują pyły xD

adam-bca

@3zet jak pozbędziemy się spalinówek weźmiemy się za to, a nie czekaj to się nie uda - dojebiemy podatkiem

ZohanTSW

Albo klocki hamulcowe które się ścierają... To są setki ton rocznie w np takiej Warszawie

AureliaNova

@3zet i utylizacją samych aut, bo one też się same nie biodegradują (poza Polonezem ofc)

Fulleks

@3zet może jeszcze, większa masa samochodu powoduje szybsze zużycie opon i klocków (powstawanie większej ilości tych pyłów)

conradowl

@Fulleks akurat w elektrykach i hybrydach klocki zużywają się dwa razy (lub jeszcze więcej) rzadziej, nic w spalinowych. Rekuperacja jako hamowanie swoje robi. To też oszczędza opony, bo nie dostają one wyższych temperatur off będących blisko tarcz i klocków, tylko nagrzewają się tyle, co dotykają drogi.

bartek555

@conradowl no i duzo sie chlodza w trakcie jazdy czekajac na ladowanie 😄

Zaloguj się aby komentować