Mam sobie canona 500d to takiego totalnie amatorskiego pstrykania i mi wystarcza, ale podobno do ujęcia zarówno nieba jak i ziemi w kadrze, abym widział jednocześnie piękne chmury i drzewa, to potrzebuje filtru połówkowego czy coś... a totalnie się nie znam.
Rzuć ktoś linkiem, czegoś w normalnej cenie, co będzie pasować.
#fotografia #canon
emdet

@AdelbertVonBimberstein zrób w rawie i wyrównaj potem co będzie nie tak ¯\_(ツ)_/¯

AdelbertVonBimberstein

@emdet nie wiem co wyrównywać jak cała scena jest ok, a niebo białe, albo niebo ładne a reszta ciemna. Musiałbym dwa zdjęcia zrobić. Podobno filtry są od tego.

emdet

@AdelbertVonBimberstein właśnie do tego potrzebujesz zdjęcia w formacie raw. Na podglądzie zawsze ci spłaszczy, ale na fotce informacji będzie więcej. Zrób lekko niedoświetlone i potem w obróbce wyciągniesz to co trzeba. Efekt taki sam jak filtr połówkowy, szczególnie przy amatorskich fotkach.

yoowki

To ja ci wytłumaczę tak. Zdjęcia rób niedoświetlone o 0.3 do 0.7 EV czyli w trybie P jak panika ustawiasz sobie na - o.7 ev i potem zarzucasz sobie polówkowy filtr np w light roomie albo suwaczkami sobie rozjasniasz a jak koniecznie chcesz kupić filtr na obiektyw to budżetowo Hama albo Andoer. Najlepiej żeby był - 0.5 Ev i żeby się obracał na pierścieniu wtedy sobie ładnie ustawisz pod niebo w kadrze. Zasada jest taka, że lepiej niefoswietlic zdjęcie bo zazwyczaj da się rozjaśnic niż przepalić bo wtedy nic już nie zrobisz. No i pomiar światła ustaw sobie na wielo segmentowy wtedy będzie wyrównywał kadr. Dobrze też przy ostrym słońcu robić Rawy bo wtedy zawsze możesz edytować bez start na kompresji do jpg. Btw to poszukaj sobie kursów lub warsztatów foto. Ewentualnie mogę Ci zrobić mini warsztaty za flaszkę przy ognisku 😉 jak masz fajną miejscówkę z ciekawymi kadrami, chętnie odgrzebię swoje lustro z szafy.

AdelbertVonBimberstein

@yoowki dziękuję za rady. Zastosuje się. Generalnie zawsze robię trochę za ciemne zdjęcia bo to zauważyłem jak piszesz - łatwiej rozjaśnić.

I myślę, że kupię sobie coś na obiektyw, bo u mnie jedyna edycja to jest jasność/kontrast/ekspozycja w galerii na Androidzie. Nie mam czasu bawić się w kolejne hobby na pełen etat (mam już rycerstwo, rower, dzieci, książki, naukę języka, siłownię, dietetyka ostatnio xD i gotowanie).


Może faktycznie tylko coś szybko na YouTube sobie znajdę.

yoowki

@AdelbertVonBimberstein jak sobie na Androidzie edytujesz to polecam Snapseed. Fajnie ogarnia edycję i jest intuicyjna. Ewentualnie LR lub Adobe PS express ale nie pamiętam czy jest free, Snapseed na pewno jest darmowy i to bardzo fajny kombajn pod Andro. Jeśli chodzi o filtr połówkowy to dawno temu miałem i powiem tak E do repo się nie nadaje tylko do krajobrazu gdzie masz dużo nieba, inaczej będzie Cię wqrwiał, bo w każdym innym przypadku będziesz go musiał zdejmować z obiektywu.

Byk

Pasować będzie pod obiektyw, nie pod body, podaj średnicę szkła, zwykle jest napisane na dekielku.

yoowki

@Byk o to to. Dobrze prawisz, bo zapomniałem napisać. Ewentualnie @AdelbertVonBimberstein kup sobie filtr polaryzacyjny to Ci będzie ładnie niebo niebieszczył ale tu już polecę firmę HOYA tro wyższa półka ale nie będzie drogo.

AdelbertVonBimberstein

@yoowki @Byk mam coś takiego na obiektywie.

09410c5c-0c66-448b-a915-2afb3dc2609a
Byk

@yoowki właśnie miałem pisać, że Hoya to dobry wybór

Byk

@AdelbertVonBimberstein sky-light działa przeciw blaskowi błękitnego nieba, więc w sumie masz trochę to co potrzebujesz, zmień na polaryzacyjny i pobaw się nim.

Poza tym @yoowki dobrze prawi.

yoowki

@Byk skajlajt i UV to przy cyfrze praktycznie to samo czyli ochrona przedniej soczewki bo jak korzystasz z auto WB to i tak sobie wyrówna. Różnice widać dopiero przy manualnych ustawieniach przy skajlajcie przy UV nie ma żadnej, no ewentualnie mniejszy dostęp światła do matrycy ale pomijalny w cyfrze gdzie możesz sobie podbić ISO, w analogi różnica była duża dla mnie przy ciemnych obiektywach przy jasnych jak klasyczny Helios z Zenita była pomijalna.

Byk

@yoowki mądrego miło posłuchać

Nie robię cyfry, poza oczywiście telefonem.

Na analogu mam tylko UV zamiast zaślepki, bo po co marnować czas na jej zdejmowanie, jak coś się dzieje

Wiedzę mam z dawnych lat, fototechnikum i handlu, jak widać nie zawsze jest zgodna z cyfrowymi czasami.

yoowki

@Byk no widzę, że stara porządna szkoła 👍. No powiem, że mnie też gość od Chemii fotograficznej szacowny pan prof Nysler oświecał w niuansach między cyfrą a analogiem. To było sto lat temu.

3t3r

@AdelbertVonBimberstein widze ze polecaja Ci zeby zjechac z ekspozycja i niedoswietlac ale zalezy od warunkow, jesli zakres tonalny sceny przekroczy zakres tonalny Twojego aparatu to i tak bedziesz mial albo dane utracone w cieniach albo w highlightach. Przestaw sobie na tryb bracketingu z +/-2 eV i poskladaj w lightroomie czy co tam uzywasz do edycji, najlepiej strzelaj w RAW bo jpg to plik skompresowsny i tracisz dane. Przy slabym swietle bedziesz potrzebowal trojnog.

Konto_serwisowe

Jeśli masz kilka obiektywów to zainteresuj się systemem cokin. Jak będziesz musiał kupić dla każdego obiektywu filtr osobno, to trochę kasy zejdzie, a tu potrzebujesz tylko mocowania na różne średnice, bo filtr zostaje ten sam.

Jeśli natomiast zdecydujesz się na filtr polaryzacyjny, to ja sobie chwalę Marumi Exus. Musisz jednak wiedzieć jedno na temat polaryzacyjnych. Ich działanie może zależeć od pozycji względem słońca i generalnie średnio sobie radzą z obiektywami ultraszerokatnymi.

Zaloguj się aby komentować