Mad Max: marokańska Kaczka
hejto.plLot "Kaczki"
W lipcu 2012r. media prześcigały się w nagłaśnianiu historii o przetrwaniu na Saharze, która nawiązywała do trzymającego w napięciu dramatu filmowego z 1965 r., Flight of the Phoenix .Pięć lat później, na YT pojawił się film, w którym emerytowany francuski elektryk - Emile Leray, ponownie opowiedział o swojej przygodzie na marokańskiej pustyni.
Citroen 2CV "Kaczka"na planie filmu
Historia ta głosi, że w marcu 1993 r. 43-letni wtedy Francuz Emile Leray wyruszył z Tan-Tan niedaleko wybrzeża Maroka, aby dojechać swoim Citroenem 2CV na wschód od Zakury . Pierwony plan zakładał podróż mniej więcej trasą MW2 widoczną na mapce poniżej, a następnie drogą MS8 na zachód w kierunku miejscowości Tata .
Mapa regionu Maroka Kulmim-Asmaraz zaznaczonym przybliżonym punktem awarii "Kaczki"
Linia byłego frontu
Na Sacharze Zachodniej w latach 1975-1991 trwał konflikt pomiędzy algierskim Frontem Polisario a Marokiem. Początek roku 1991 przyniósł normalizację relacji algiersko-marokańskich, na skutek czego Front Polisario stracił dostawcę broni, jakim był algierski rząd. We wrześniu 1991 wojnę zakończył rozejm między Frontem Polisario a rządem Maroka. Rozejm ten trwa do dzisiaj, jednak żadna ze stron konfliktu nie odstępuje od swoich roszczeń.Zawieszenie broni Polisario trwało w chwili rozpoczęcia wyprawy Emile Leray zaledwie 18 miesięcy i było często łamane, przez co w miejscowości Tilemsen marokańska armia powstrzymała Emile przed kontynuowaniem wyprawy na południe w kierunku Mseid, czyli niedawnej linii frontu Polisario.
Emile Leray zawrócił zgodnie z poleceniem żołnierzy z powrotem w kierunku Tan-Tan.
W drodze na zachód od Tilemsen, Emile wpadł na pomysł ominięcia punktu kontrolnego przeprawiając się północnymi terenami od Mseid i dotarcia do trasy MW2 na wschodzie. Ale gdy już był na trasie (a bardziej „poza trasą”), zawieszenie jego Cirtriena 2CV uszkodziło się po zbyt mocnym uderzeniu w saharyjskie bezdroże.
Mając ze sobą zapasy na dziesięć dni, Emile postanowił rozebrać swojego unieruchomionego Citroena i przebudować go na prymitywny motocykl, a następnie odjechać tak, jak gdyby nic się nie stało.
Jak się okazało, nietypowy układ napędowy i zawieszenie Citroena 2CV sprawiły, że konwersja auta na jednoślad była możliwa do wykonania.
Pogromcy mitów
Po latach program telewizyjny Pogromcy mitów wykazał, że jednoślad stworzony w warunkach zbliżonych do tych z historii Emile, ledwo nadawał się do jazdy, ale sam projekt nie był niemożliwy do zrealizowania.Fotografia obozu w ktorym Emile zbudował swój jednoślad
Dzień po opuszczeniu obozu na motocyklu, Emile został złapany podczas postoju na pustynii przez patrol wojskowy i poproszony o zaprowadzenie żołnierzy Gwardii Krołewskiej Maroka do szczątków samochodu z którego powstał jego motocykl.
Ostatecznie Emile zapłacił grzywnę w wysokości 4500 dirhamów marokańskich (w tamtym czasie około 450 euro) za prowadzenie pojazdu, który nie był już tym samym, co zostało sprowadzone do Maroka kilka tygodni wcześniej.
Kontrowersje
Wiele osób uważa, że Emile Leray wyruszył z Francji do Maroka z wyraźnym zamiarem zrobienia tego projektu.Wyprawa, jaką Emile miał przed sobą by powrócić do cywilizacji po rozbiciu "kaczki" nie zajęłaby mu więcej niż kilka godzin piechotą.
Trasa z Tan-Tan do Tilemsen
Narzędzia, które Emile zabrał ze sobą dziwnym trafem zawierały piłkę do metalu, bez której przebudowa auta na jednoślad byłaby nie możliwa do wykonania.
Screen zawierający narzędzia użyte w konwersji w jednym z programów o Emile Leray (wygasły dostęp)
Nawet gdyby jego przygoda była przemyślana i z góry zaplanowana, to i tak Emile zrobił fajny sprzęt w tzw. Rat Style, a ekipa kręcąca Mad Max'a zapewne przyjęła by go na plan filmowy z otwartymi ramionami
#ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #motocykle #motoryzacja #podroze
#spawaczatomowycontent