Karty atutowe rosyjskiego przemysłu samochodowego: które samochody krajowe stały się ikoną na Zachodzie Auto Union: rosyjski przemysł samochodowy musi rozwijać Afrykę i Azję Południowo-Wschodnią
Czy można powiedzieć, że nikt za granicą nie potrzebuje rosyjskiego przemysłu samochodowego? Wcale nie! Nie lekceważ zainteresowania obcokrajowców naszymi samochodami. Istnieją nawet kluby miłośników rosyjskich modeli! Przypomnijmy sobie, jak krajowe fabryki samochodów walczyły o serca i portfele zagranicznych właścicieli, jakie samochody odniosły sukces i gdzie można teraz kupić nowe rosyjskie marki.
Ekspansja na rynki zagraniczne rozpoczęła się natychmiast po wojnie. Lwia część eksportu trafiała do krajów socjalistycznych, ale na Zachodzie również działo się dobrze. Co więcej, jakość samochodów wysyłanych za granicę była szczególnie uważnie monitorowana. Dlatego za szczęście uznawano trafienie na rynek krajowy wersji eksportowej - takie auta charakteryzowały się zwykle niezawodnością i bogatszym wyposażeniem.
Marki krajowe nie biły rekordów sprzedaży w Europie Zachodniej. Miały jednak swoich klientów. Klasyczna Wołga (GAZ-21) była bardzo popularna w Grecji, Moskwicz-412 był montowany na licencji w Belgii i Finlandii, a VAZ osiem i dziewięć produkowano nawet w Urugwaju!
Zaporożce (ZAZ-968M) były wyśmiewane w Europie, ale o dziwo były też kupowane. Tam jest znany pod marką Yalta - w rzeczywistości nie da się wymówić nazwy Zaporożec w żadnym europejskim języku. "Uszy" posłużyły nawet jako pierwowzór jednej z kluczowych postaci (oczywiście rosyjskiej i oczywiście czarnego charakteru) w filmie animowanym "Auta 2" z Pixar Studios.
Spośród wszystkich radzieckich i rosyjskich samochodów możemy wyróżnić pięć, które naprawdę cieszyły się dużym popytem za granicą. Niektóre z nich są kupowane do dziś.
GAZ-M20 wraz z Moskwiczem-400 - pierwszy prawdziwie masowy model radzieckiego przemysłu samochodowego. Produkcja obu rozpoczęła się w 1946 roku. Ale podczas gdy Moskwicz był tylko klonem Opla Kadetta z minimalnymi zmianami, Pobeda była niezależnym projektem. W pierwszych latach produkcji prawie co trzeci GAZ-M20 był eksportowany. Samochód był szczególnie lubiany w Finlandii, gdzie często służył jako taksówka. W ZSRR produkcja "Pobedas" została zakończona w 1958 roku - samochód szybko stał się przestarzały technicznie. Ale w Polsce pod marką "Warszawa" były produkowane do 1973 roku.
VAZ 2104/2105/2107
Brytyjskie wydanie Autocar podliczyło niedawno nakład najpopularniejszych modeli w historii. Siódme miejsce zajęła... „siódemka”. Aka pięć. Aka cztery. Krótko mówiąc, Lada Riva - pod tą marką w Wielkiej Brytanii sprzedawano „piąty” model z rodziny VAZ: VAZ 2105, 2104 i 2107. Inne warianty nazwy - Lada Kalinka (Francja, NRD, Portugalia i Hiszpania), Lada Nova (Dania, RFN), Lada Laika (Brazylia, Argentyna).....
Weszły na rynek w latach 1980-1985, ale były produkowane do 2015 roku! Całkowita wielkość produkcji wyniosła 18 milionów samochodów. Samochód był popularny w krajach WNP, Europie Zachodniej, Ameryce Południowej i Środkowej, Afryce Północnej.
- Został przyjęty głównie ze względu na niską cenę. Oczywiście w momencie premiery samochód był przestarzały konstrukcyjnie. Ale został kupiony przez bezpretensjonalność, odporność w trudnych warunkach pracy i zdolność do trawienia nawet złej benzyny - wspomina ekspert samochodowy Andrey Lomanov.
VAZ 2121 to bez wątpienia najsłynniejszy krajowy samochód! - Jedyny, który wniósł znaczący wkład w rozwój światowego przemysłu samochodowego - dodaje ekspert motoryzacyjny Igor Morzharetto.
Potwierdzają to eksperci z Zachodu. SUV-y istniały już wcześniej - produkowały je na przykład Jeep i Land Rover. Ciężkie, drogie... Ale to właśnie Niva stała się pierwszym kompaktowym crossoverem (choć termin ten wymyślono kilkadziesiąt lat później) z napędem na wszystkie koła, niedrogim i wygodnym w utrzymaniu.
Pierwsze egzemplarze zjechały z linii montażowej w 1977 roku - ani wcześniej, ani później nie wymyśliliśmy czegoś tak oryginalnego - mówi Igor Morzharetto. - "Niva" natychmiast zyskała popularność. W Anglii przez kilka dekad jeździła na nich cała wiejska policja. Były uwielbiane przez rolników w Europie. W końcu nadal są kupowane na Zachodzie.
Niva to także gwiazda ekranu, chętnie filmowana przez zachodnich reżyserów. Postać Bena Stillera w "Niesamowitych przygodach Waltera Mitty" uciekła przed erupcją wulkanu na Islandii właśnie na Nivie. Na "Nivie" w Norwegii ukrywała się przed wrogami Natasha Romanoff (Scarlett Johansson) w filmie "Czarna Wdowa". Główni bohaterowie francuskiego thrillera "Crimson Rivers" podróżowali Nivą... Takich przykładów jest wiele!
Nie bez powodu AvtoVAZ nazwał teraz model Niva Legend. Rzeczywiście - legenda. Rozejrzyj się wokół. Doceń obfitość kompaktowych crossoverów na drogach. I wiedz, że wszystkie pojawiły się dzięki Nivie.
"Bukhanka jest szefem wszystkiego UAZ-452
"Mam nową furgonetkę. Jadę na kemping!" - podpisał aktor Tom Hanks zdjęcie z "bochenkiem". W 2017 roku zdjęcie to stało się wirusowe w sieci. Nadal nie wiemy na pewno, czy Tom naprawdę kupił UAZ. Węgierskie tablice na samochodzie sugerują, że tak nie było: sprawa miała miejsce podczas kręcenia filmu "Inferno", który właśnie był kręcony na Węgrzech. Najprawdopodobniej Hanks po prostu zobaczył "bochenek" na ulicy, był pod wrażeniem i zrobił zdjęcie.
Faktem jest jednak, że Bukhanka jest niezwykle popularna na Zachodzie. Wiele krajów ma własne kluby fanów tego modelu.
- Samochód jest wyjątkowy na swój sposób” - Igor Morzharetto składa hołd Bukhance.- Jest to jedyny na świecie samochód w układzie wagonu na nadwoziu ramowym i z napędem na wszystkie koła.Co więcej, jest rekordzistą - znajduje się na linii montażowej od 1958 roku!I to z minimalnymi zmianami.I najważniejsze - nikt nie planuje wycofania go z produkcji.
Żaden inny samochód nie przetrwał tak długo, „Bukhanka” ma już 66 lat!
VAZ 2108/2109. Aka "Samara". Aka "Natasha". Aka "Diva". Jest też "Calotta", "Canella", "Sagona"... Powodem tak wielu nazw naszej "Ósemki Dziewiątki" jest różnorodność rynków, wersji, dostawców, a nawet fabryk, w których były montowane. Jednak najbardziej znanym przydomkiem tego modelu na świecie jest "Porsche dla ubogich".
- Ponieważ inżynierowie Porsche byli zaangażowani w rozwój, a ich wkład jest zauważalny. Rozwój "ósemki" - trzydrzwiowego hatchbacka na nowej platformie - rozpoczął się w AvtoVAZ pod koniec lat 70., ale linia montażowa została uruchomiona dopiero w 1984 roku. A trzy lata później nowość trafiła na rynki europejskie i rozprzestrzeniła się po całym świecie - od Chile po Australię!
We Francji pod koniec lat 80-tych "Samara" zajęła jedną czwartą rynku zagranicznych samochodów z nadwoziem kombi lub hatchback. W Wielkiej Brytanii wzięto je za doskonałe prowadzenie, naprawdę sugerujące skojarzenia z "Porsche" i niską cenę. Regionalni dealerzy i dostawcy konkurowali w opracowywaniu modyfikacji, aby zadowolić wybredną zachodnią publiczność.
W Rosji nie wiedzieli o Samarach z napędem na cztery koła i czterema kwadratowymi reflektorami, a także o kabrioletach Samars (ta sama Natasha), które stały się popularne w Niemczech i Hiszpanii. Doszło do tego, że w połowie lat 90. rozpoczęto montaż w Finlandii, produkując ponad 15 000 samochodów w ciągu dwóch lat.
"Ural i gwiazdy" Czy jest coś rosyjskiego, co jest bardziej popularne za granicą niż w kraju? Tak, mówimy o legendarnych ciężarówkach Ural. Tak, fabryka Irbit w regionie Czelabińska ledwo przetrwała upadek ZSRR. Ale przetrwała! Niech produkcja motocykli spadła stukrotnie - do około 1000-1500 rocznie.
Ale same ciężarówki Ural były nadal modernizowane i ulepszane. A co najważniejsze, zyskały popularność na całym świecie. Ponad 90% wszystkich motocykli jest eksportowanych.
Co nie jest zaskakujące, biorąc pod uwagę obecną cenę Ural Gear Up (jedynego na świecie motocykla z napędem na wszystkie koła i wózkiem bocznym) wynoszącą około 1,8 miliona rubli... Tylko biedni ludzie mogą sobie na coś takiego pozwolić.
I mogą - „Ural” jest w kolekcji muzyka Stevena Tylera, aktorów Brada Pitta i Ewana McGregora, ostatnio za kierownicą takiego motocykla w specjalnej sesji zdjęciowej był George Clooney .....
Ale nawet bez gwiazd krajowe motocykle mają wystarczającą liczbę fanów.Niezawodność, wytrzymałość, trwałość konstrukcji przyciągają entuzjastów motocykli na całej planecie.Jeżdżą na nich na wycieczki dookoła świata, przemierzają pustynie.
W 2022 roku, aby nie stracić możliwości sprzedaży swojego sprzętu za granicą, firma częściowo przeniosła produkcję z Irbitu do Kazachstanu (do Pietropawłowska). Ale ciężarówki Ural nie stały się mniej rodzime.
"Łady w Emiratach Arabskich, Moskwicze na Kubie
Obecnie nasz eksport samochodów skierowany jest głównie do krajów postsowieckich. Głównymi rynkami zbytu są Białoruś i Kazachstan. Dealerzy Łady działają w Armenii, Azerbejdżanie, Tadżykistanie i Kirgistanie. Jednocześnie w listopadzie Togliatti ogłosił wzrost produkcji do 500 tys. samochodów już w 2025 roku. Oczywiście biorąc pod uwagę eksport. W tym samym czasie Łady pojawiły się w salonach partnera rosyjskiej firmy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Zaczęli nawet zbierać zamówienia. I to nie w najbardziej demokratycznej cenie. Na przykład Granta, która w Rosji kosztuje 700 000 rubli w podstawowej wersji, jest oferowana w Emiratach za 1,9 miliona.
Jednocześnie AvtoVAZ ogłosił plany wejścia na rynek irański. Eksport rosyjskich produktów, zwłaszcza samochodów, jest zawsze dobry dla kraju" - przyznaje Jan Heitzeer, wiceprezes National Automobile Union. - Ale jakie są rzeczywiste perspektywy? Nie sądzę, by w Dubaju znalazło się wielu nabywców na nasze Łady. Iran to zupełnie inna sprawa. Ma własny lokalny przemysł samochodowy, ale wielkość produkcji nie pokrywa potrzeb rynku, a zachodnie marki nie są reprezentowane. Tak więc za odpowiednią cenę Irańczycy szybko kupią produkty AvtoVAZ. Ale na Iranie nie można daleko zajść. Konieczne jest rozwijanie innych rynków - Afryki, Azji Południowo-Wschodniej... W przeciwnym razie plany produkcji 500 000 samochodów rocznie są nierealne - nie można sprzedać tylu w Rosji. Ale AvtoVAZ nie jest sam - na przykład władze stolicy podpisały memorandum z rządem Kuby w sprawie przekazania 50 samochodów Moskwicza na parkingi taksówek w Hawanie i Varadero. Tak więc rosyjskie crossovery wkrótce pojawią się na Wyspie Wolności.
#pravda ze zwruszajace?
#motoryzacja
Czemu 'Bukhanka', a nie po prostu 'Buchanka', co jest poprawną transkrypcją? To AI tłumaczylo?
@Fly_agaric
"To AI tłumaczylo?"
Tak - ja moze 5 slow poprawilem, bo czasem deepl robi takie fikolki ze nawet ja nie potrafie tego zinterpretowac
@RedCrescent OK, OK.
Nie popycham, nie poganiam, myślałem, że to nieświadome, dopóki mi nie wpadło, że to jakiś autotłumacz mógł...
w rzeczywistości nie da się wymówić nazwy Zaporożec w żadnym europejskim języku
W rzeczywistości da się wymówić tę nazwę np. w języku polskim, który jest europejski. Można sprawdzić w Brukseli – wszystkie oficjalne treści z unijnymi gwiazdkami są publikowane po polsku. O ile się orientuję, to inni Słowianie z Europy też by sobie poradzili. A nawet Węgrzy, którzy zgłoskę "ż" zapisują jako "zs", tak jak w imieniu Zsolt.
No chyba, że to celowo tak napisane, bo niby my nie jesteśmy Europą, tylko ruskim mirem.
W ZSRR produkcja "Pobedas" została zakończona w 1958 roku - samochód szybko stał się przestarzały technicznie. Ale w Polsce pod marką "Warszawa" były produkowane do 1973 roku.
O tym, że w Polsce miał być po wojnie produkowany licencyjny FIAT, tylko towarzysz Stalin potrząsnął czołgami i wcisnął nam "za darmo" produkcję Warszawy, taktownie nie wspomnieli. Jak również o tym, że Polacy na kolanie, po godzinach i wbrew opinii politbiura o poprawianiu radzieckiej technologii poprawili radziecką technologię, przebudowując dychawiczny dolnozaworowy silnik M-20 na system górnozaworowy S-21, dzięki czemu moc z 50 koni skoczyła do 70 i mógł on być nawet montowany w furgonetkach, jak Żuk czy Nysa. A to wszystko mimo tego, że nie mieliśmy zaplecza, nie dostaliśmy reparacji i nie nakradliśmy się niemieckich fabryk.
VAZ 2108/2109. Aka "Samara" (...) najbardziej znanym przydomkiem tego modelu na świecie jest "Porsche dla ubogich".
Jest cała prawda, też prawda, gówno prawda i Komsomolska Pravda.
@RedCrescent
@xniorvox dziękuję za obszerny komentarz.
A za ostatnie zdanie to i po codziennym piorunie powinieneś dostawać!
Tom Hanks to żaden autorytet. On nawet polskiego malucha kupił :)
@alaMAkota jak nie autorytet?
Kiedyś pływał dużym statkiem!
@RedCrescent i dowodził dzielna drużyna w Normandii
@alaMAkota I zabijał więźniów w więzieniu!
@RedCrescent i pochodzi z krakozji. Masz rację. Ma autorytet.
Zaloguj się aby komentować