Komentarze (28)

Erebus

@LordWader może jest problem z zasięgiem i wysokimi kosztami, ale za to utylizacja nie jest przyjazna środowisku

MarianoaItaliano

@Erebus Znaczy się utylizacja to jeszcze za wcześnie, gdzieś czytałem że na tym etapie takie zużyte baterie z autobusów można wykorzystać jako magazyn energii do fotowoltaiki. Ale tak czy tak, na pewno odnowienie taboru nie będzie takie łatwe jak z dieslami bo taka bateria kosztuje tyle co autobus używany...

https://enerad.pl/aktualnosci/tauron-buduje-magazyn-energii-o-mocy-150-kw-zuzyte-baterie-samochodowe-zyskaja-drugie-zycie/

tyle_slow

@Erebus ale to chyba mniej utylizacja, a bardziej recykling i spora część jest odzyskiwana?


Nie zmienia to faktu, że bedzie drogo.

Erebus

@tyle_slow zapytaj Majchrowskiego

libertarianin

@Erebus ale pierdolenie, takie baterie można normalnie naprawić - pewnie solaris sobie je otworzy, powmienia elementy i będą dalej latać, albo się zrecyklinguje.


Praktycznie każde nowe baterie są w większości możliwe do recyklingu lub naprawy. No ale lepiej jest być ignorantem i pisać o nie ekologicznmy rozwiązaniu.

MarianoaItaliano

No to jest właśnie to co kiedyś pisałem. Cóż że unia dała dofinansowanie na elektryki jak nie da na wymianę akumulatorów...

100mph

Szkoda, że nie podali ile obecnie te akumulatory mają pojemności. To, że nie gwarantują wymaganego zasięgu nie oznacza, iż podlegać mogą tylko utylizacji. Z takich baterii buduje się banki baterii bo mimo wszystko jakąś pojemność mają a banki same w sobie nie są ograniczone wielkością miejsca niezbędnego do montażu/budowy.

Ugulem_to_troche_wygryw_troche_przegryw

@100mph zużyt bateria nie nadaje się do bezpiecznej eksploatacji

100mph

@Ugulem_to_troche_wygryw_troche_przegryw w tym przypadku sie nadaje,, zmienia sie tylko pojemnosc baterii, co moze czynic auto bezuzytecznym ale w rozwiazaniach stacjonarnych ma racje bytu

100mph

@Ugulem_to_troche_wygryw_troche_przegryw Prawda ale co ja sie bede klocil z ekspertem, ja prosty elektryk zarzadzajacy siecia dystrybucyjna jestem.

Ugulem_to_troche_wygryw_troche_przegryw

@100mph widać że nie masz pojęcia o czym piszesz

LordWader

@100mph A skąd brać w sposób ekologiczny surowce na nowe baterie, jak zużyte pójdą do magazynów energii.

Ugulem_to_troche_wygryw_troche_przegryw

@100mph zużyte baterie nie nadają się do eksploatacji

dildo-vaggins

@Ugulem_to_troche_wygryw_troche_przegryw wszystko zależy co określimy jako zużyta, na przykład ogniwa LiFePO4 po 4000 cykli nadal mają 75% deklarowanej pojemności, i tylko jeśli rezystancja wewnętrzna nie jest wysoka - nadal nadają się do użytku. I właśnie tym mianem określa się zużytą baterię - bo ma mniej niż ileś % deklarowanej pojemności - nie znaczy to że jest niebezpieczna czy niezdatna do użytku.

Ugulem_to_troche_wygryw_troche_przegryw

@dildo-vaggins zużyta bateria to taka która ma rezystencję poza parametrami


jak bateria ma 75% pojemności to nie znaczy jest zużyta w 25%

matips

Super dyskusja: inaczej zdefiniowaliście pojęcie "zużycia" , więc możecie się kłócić bez końca, bo w istocie rozmawiacie o różnych rzeczach. Klasyka internetu i dyskusji filozoficznych.

wykopany

@100mph kolosalna wartość. 150kW i 150kWh. A ile ton metali ciężkich?

100mph

@matips tylko, ze w swiecie elektrotechniki zywotnosc okreslana jest przez graniczny % wartosci znamionowej urzadzenia i moze byc zalezny od jego zastosowania czyt. dla baterii samochodow moze byc to 50% a dla bankow energii 25% ;) przykladowo zywotnosc paneli PV czy diod LED okresla sie na 50% wartosci parametrow znamionowych co nie oznacza, ze ponizej tej wartosci przestaja dzialac

NieMamZdania

W innym źródle (nie chce mi się teraz szukać...) czytałem że nie _musi_ tylko _chce_.


W ciągu 7 lat (tyle mają te autobusy) zmieniła się technologia, oprogramowanie - nowsza generacja tych samych autobusów ma fabrycznie większą pojemność (a w związku z tym zasięg) baterii.


W prosty sposób wydłużają 'życie' i sens ekonomiczny posiadanych autobusów które będą mogły więcej czasy spędzić na trasie.


PS. Tak, zdaję sobie sprawę, że ten komentarz brzmi jak od jakiegoś fanatyka elektryków - chodzi mi jednak wyłącznie o pokazanie, że w całej sprawie może być całkiem inny sens niż się na pierwszy rzut oka wydaje.

100mph

@NieMamZdania Podejrzewam, ze sie dogadali z Tauronem i sprzedadza mu stare baterie, ktore Tauron wykorzysta do budowy banku energii, a Krakow poprzez zwiekszenie zasiegu istniejacych autobusow nie bedzie musial inwestowac w nowy tabor.

NieMamZdania

@100mph Bardzo prawdopodobne. Takie rozwiązanie win-win chyba. No ale fanatycznych sceptyków pojazdów elektrycznych nie zadowoli. Jak każdy fanatyk, widzą tylko swój koniec sznurka.


Trzeba być sceptycznym, ale nie zamkniętym w swoim pudełku.


W artykułach jakie czytałem wspomniane jest tylko że to umowa ramowa.

matips

@NieMamZdania No bo na ten problem można właśnie tak patrzyć (uzasadnione usprawnienie taboru). Można też porównać go z taborem spalinowym, który nie wymaga takich modernizacji co 7 lat. Wszystko zależy od tego jak ściśle podchodzimy do dyscypliny finansowej.


Dla przykładu czytałem ostatnio jakiś artykuł o Teslach we flotach wypożyczalni samochodów. Sixt zrezygnował z ich pojazdów, bo wyszło im, że absurdalnie szybko pojazdy te tracą na wartości. Ich problemy to:


  • spadek pojemności baterii

  • rozwój technologii akumulatorowej czyniący te drogie pojazdy przestarzałymi

  • bardzo drogi serwis (łatwo doprowadzić do szkody całkowitej)

  • polityka cenowa Tesli, która obniża ceny - tym samym zmniejszając wartość starych pojazdów

  • nieakceptowanie przez Teslę typowych na rynku wypożyczalni kontraktów wg. których producent odkupuje samochody po jakimś czasie - tym samym biorąc na siebie powyższe problemy


Na obronę elektryków, to decyzja nie dotyczyła wszystkich samochodów tego typu. Chodziło konkretnie o firmę Tesla.


Przytoczyłem ten przykład, by zademonstrować jak można podjeść do oceny opłacalności floty. Ciekawe jakby wypadły Krakowskie Solarisy gdyby równie restrykcyjnie podejść do oceny spadku wartości i porównać ją z innymi pojazdami dostępnymi na rynku.

NieMamZdania

@matips 

Słyszałem o tym przypadku. Dobrze wypunktowane.


Sedno jednak jest tutaj:

Przytoczyłem ten przykład, by zademonstrować jak można podjeść do oceny opłacalności floty.


Większość domorosłych 'ekspertów' motoryzacyjnych i ekonomicznych patrzy przez pryzmat Janusza i budżetu domowego. Stąd na pierwszym planie negatywne komentarze pod artykułem...

matips

@NieMamZdania: Wiem, że samorządy często interesują w nowoczesne typy pojazdów że względów ideologicznych - chcą nijako dofinansowywać rozwój elektryków. Z tego samego powodu Kraków kupił kilka pojazdów wodorowych.


Z drugiej strony "domorośli" eksperci mają trochę racji. Budżet Krakowskiego MPK jest w opłakanym stanie. Miasto na poziomie decyzji budżetowych nie chce zwiększać dofinansowywań do MPK, a zamiast tego woli ciąć kursy.

wykopany

Wał jakich mało. Kiedy dotrze do ludzi ze elektryczne auta to jest dupa a nie ekologia? Autobusy kupione za 2 banki sztuka, 7 lat i kupujemy baterie w cenie 2 banki za baterie.


Ile syfu zostało wyemitowane żeby te baterie wyprodukować? Co że starymi? Tylko bez ściemy że będą gdzies wykorzystane jako magazyn energii.

Enzo

Dlaczego nie inwestuje się w trolejbusy? Prąd z linii a nie baterii, ekologia zachowana.

Zaloguj się aby komentować