Historia jednego zdjęcia vol.2
Pewien człowiek zadzwonił do mnie zapytaniem o pomoc.
Kupił spalinowy rębak do gałęzi.
Ale ma pewien problem, nie działa mu system redukcji stresu (tak brzmi tłumaczenie z angielskiego), chodzi o zmniejszenie posuwu materiału gdy spadną obroty silnika, czyli będzie przeciążony.
Nie działa, gdyż ktoś już pchał swoje łapska w instalację i zrobił na sztywno dwie opcje, albo jedzie do przodu, albo do tyłu. A jak ma za ciężko? To się dusi, przegrzewa i wyłącza.
Po usunięciu tej rzeźby, i przywróceniu instalacji do względnego oryginału wciąż nie działa ten system, a nawet gorzej, bo nie działa w ogóle funkcja FWD (do przodu), działa tylko REV (do tyłu). W instrukcji podobnego modelu wyczytaliśmy że żeby sterownik pozwolił na pracę, obroty muszą być powyżej pewnej wartości (niestety nie podali jakie). Sygnał obrotów jest brany z alternatora, całkiem normalne rozwiązanie dla starych silników diesla.
No to oscyloskopem patrzymy jaki sygnał dostaje sterownik, no i ładny prostokąt, nawet 18Vpp, częstotliwość zależna od obrotów, od ok 360 do 560Hz. Środkowy schemat, i środkowy wykres.
Tylko pytanie czy to są wystarczające obroty?
Jedyne co na szybko można było sprawdzić to podpiąć generator z oscyloskopu i sprawdzić czy sterownik zareaguje na sygnał 5Vpp, a jeśli tak to przy jakiej częstotliwość. (Pierwszy schemat i wykres)
No i o dziwo sterownik zareagował, już od ok 520Hz podaje informację o zadziałaniu przekaźnika. Tylko dlaczego przy 520Hz z generatora zareagował a przy 560Hz z alternatora nie zareagował?
Szybka rozkminka, i równie szybkie wnioski. Chodzi o poziomy napięć. Alternator daje sygnał +18V lub 0V. A generator daje ,+2,5V lub -2,5V. Widocznie kluczowe jest to przejście poniżej 0V żeby elektronika policzyła to jako impuls. Prawdopodobnie wykrywa zbocze opadające lub narastające.
Jak na szybko spowodować by prostokąt 0-18V przesunąć o kilka V w dół na osi Y?
A no prosto, wystarczy dołożyć mały kondensator szeregowo z linią sygnału. (Trzeci schemat i wykres).
Jak to się dzieje że tak znacznie zmienia się kształt sygnału i napięcia?
A no prosto, czerwony przebieg jest odwzorowaniem napięcia na rezystorze, a co ma taki sam przebieg w obwodzie rezystora jak przebieg napięcia? Przebieg prądu. A dlaczego przebieg prądu ma taki kształt? Bo jest kondensator, przez który przepływa tym większy prąd im większa jest różnica napięć i szybkość zmiany jego wartości.
Zaczynamy od 0V, sygnał z alternatora bardzo szybko rośnie do +18V, w tym czasie prąd płynący przez kondensator osiąga największą wartość, jego odwzorowaniem jest spadek napięcia na rezystorze. Potem gdy utrzymuje się stałą wartość napięcia to prąd powoli maleje jednocześnie ładując kondensator zgodnie z grzywą stałej czasowej (lewa okładzina to +, prawa to -/GND). Po upływie kilku ms sygnał z alternatora przyjmuje wartość 0V. W tym momencie mamy naładowany kondensator z dodatnią okładziną na potencjale masy, więc z automatu druga okładzina przyjmuje potencjał niższy niż masa, prąd zaczyna przepływać w drugą stronę dając spadek napięcia na rezystorze z ujemnym znakiem, rozładowując kondensator. Cykl się zamyka.
Z taką prostą modyfikacja w postaci kondensatora 100nF 400V wyjętego z jakiegoś starego zasilacza impulsowego sprawiliśmy że sterownik już widział obroty, i nawet sygnalizował załączenie napędu FWD. Co z tego skoro napęd nie ruszał. Przyczyną jest prawdopodobnie przekaźnik sterujący załączaniem cewki rozdzielacza hydraulicznego. Tylko jest taki problem, że ten przekaźnik jest na płytce sterownika, zalanego jakąś żywicą/masą chemoutwardzalną, ale to już właściciel stwierdził że sam sobie go wydłubie i spróbuje naprawić. Ja znalazłem przyczynę i doradziłem jak ją usunąć.
system redukcji stresu (tak brzmi tłumaczenie z angielskiego)
Śmiechłem
@entropy_ Nawet rębaki się w dzisiejszych czasach stresują
@entropy_ kurwa co my tu robimy w sobotę o 6
@Opornik ja zużywam drugą rolkę papieru na smarkanie i piję paracetamol
@Opornik ja jadę do roboty
@myoniwy przynajmniej pobędziesz na świeżym powietrzu i zarobisz pieniążki.
Ja jestem skazany na leżenie w ciepłym łóżeczku i gorącą kąpiel #pieklomezczyzn
@entropy_ zdróweczka
@Opornik dziękować
"nie śpię bo piszę o elektrykie"
A jak ma za ciężko? To się dusi, przegrzewa i wyłącza.
A to nie jest tak z silnikami elektrycznymi, że jak jest przeciążony to spala się uzwojenie?
@Opornik ale tu jest spalinowy, diesel
@myoniwy fakt, sorry, jeszcze niedobudzonym
@myoniwy Strzał w dół z kondesatorka zawsze na propsie. Dlaczego obrazki na nsfw? Tak żeby było tajemniczo?
@ivaldir co? Ja nic nie zaznaczyłem.
@myoniwy Po odświeżeniu tak to wygląda:
@Oczk, @bojowonastawionaowca
Kto tu w ogóle jest modem? Jakaś lista by się przydała.
Weźcie coś zróbcie żeby nie było nsfw, bo nie ma czego ukrywać.
Kto tu w ogóle jest modem
@myoniwy
return List.of( @bojowonastawionaowca );
@Oczk człowieka ze snu wybudzają
Czyli w skrócie usunąłeś składową stałą z sygnału przemiennego.
@Pstronk częściowo, bo sygnał jest asymetryczny.
@myoniwy
Szczegół który można pominąć
tyle elektroniki, że ten rębak to chyba wielkości traka ⚆_⚆
@VonTrupka Nie, waży ok 1,5t i jest wielkości małego samochodu.
@myoniwy traka z szynami i wózkami (☞ ゚ ∀ ゚)☞
mogłeś wrzucić pic rela :<
Zaloguj się aby komentować