#gamedev nie wiem, czy dobrą społeczność wybrałem.
O co chodziło (już zmiękli troszkę;) w imbie z Unity:
"Pracując w branży od 13 lat wychodzę jeszcze z ery gdzie za silnik płaciło się 100 000 $ i coroczną subskrypcję. Mało kto mógł sobie pozwolić na tworzenie gier więc i developerów i gier było mało. Potem przestawiono się na model subskrypcyjny co miesiąc / co rok, od stanowiska, jeżeli masz mały zespół to płacisz odrobinę więcej, jak masz grupę 100 os. to płacisz per jednostka mniej, ale sumarycznie więcej i wszystko ok. Dzięki temu wzrosła liczba devów i firmy tworzące silniki zobaczyły: "O, dużo hajsu się generuje". Potem postanowiono wprowadzić darmowe silniki (+ ewentualną opcję premium z dodatkowym wsparciem autorów). Demokratyzacja narzędzi spowodowała lawinę developerów, z której to masy co jakiś czas trafia się spory sukces, od którego Unity czy Unreal postanowili pobierać procent. I to znów jest jak najbardziej ok - to spowodowało że np. Epic mimo że liczy swój procent od lifetime revenue gry, to nadal zarabia setki milionów rocznie. Unity również. Co łączy te wszystkie elementy? PRZEWIDYWALNOŚĆ. Wiesz ile musisz zapłacić co miesiąc , wiesz czego się spodziewać przy prospekcie finansowym. Jaki więc problem z pobieraniem opłat per instalacja? Otóż instalacja nie jest liczona per użytkownik / urządzenie tylko per FAKT INSTALACJI, więc każda instalacja: Na GamePassie, czy innej subskrypcji, w paczkach charytatywnych (tu się ponoć poprawili), każda instalacja na PC / konsoli / telefonie. Stąd generuje to ryzyko, że np. dany jeden zakup gry za 5$ nie kosztuje tych przysłowiowych 20 centów, tylko 20 centów x liczba instalacji których nie wiadomo ile może być. Dodatkowo, jest ryzyko, że nie dość że dyskontowane ale i pirackie kopie mogą generować koszty, a do tego użytkownicy mają możliwość np. generowania tych kosztów celowo, czyli mogą zrobić "install bombing" a tym samym pogrzebać finansowo developera. Przykład z życia - znajomy stworzył gierkę która kosztowała ok. 1$, miała 50 mln pobrań, ale koszt wydawcy i opłat pożerało 90% przychodu (licencja produktu, marketing, pozyskanie klienta, opłaty dla platform). Zostaje teoretycznie 5 mln$ ALE koszt developmentu dla developera (programiści, assety) to kolejne 2 mln. Idąc dalej mamy wciąż milionera, prawda? 3 mln$ ? Otóż nie - lifetime fees dla Unity to ok. 2 450 000$. Czyli zostajemy przy 550 000 dolców na czysto - i tyle mniej więcej mu zostało. Fantastyczne pieniądze (serio - fajnie zarobić ponad 2 mln złotych na gierce) To teraz wchodzą opłaty per instalacja - 50 mln instalacji to... uwaga: 1 020 000$. Czyli w powyższym przypadku znajomy JEST W PLECY 470 000. I to w przypadku, gdy każdy z klientów zainstaluje grę TYLKO RAZ. A teraz wyobraź sobie że każdy zainstaluje grę, odinstaluje i zrobi to ponownie... I jasne - 90% developerów nie będzie operowało na takich liczbach, ale wielu devów retroaktywnie może otrzymać opłaty to raz, dwa - jeżeli to przejdzie, to Unity będzie gotowało tą żabę i krok po kroku będzie dodawało kolejne elementy regulaminu bo kto im zabroni xD Tutaj chodzi o zatracenie zaufania do twórców silnika, niepewność kosztów developmentu, etc. Mam nadzieję, że dostatecznie szczegółowo to wyjaśniłem."
Komentarz spod filmiku na ten temat:
https://www.youtube.com/watch?v=CmHrTnUHvN8
globalbus

@PanGargamel to jest mechanizm opracowany pod tytułem "strata kazika" #pdk

Powinni mu jakieś tantiemy odpalić od tego.

cec

Frajerzy pokrzyczą, pojęczą, a i tak się nie nauczą korzystać z wolnego oprogramowania tylko będą płacić ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯

dziadek_z_milionerów.mpg

PanGargamel

@cec niee, pewnie od 24h trwa przechodzenie na UE5

Barcol

@cec @PanGargamel no właśnie, na UE5, a mogłoby być na Godot ¯\_(ツ)_/¯

chmielus_93

@Barcol @PanGargamel @cec


No właśnie nie da radę przejść z dnia na dzień na inny silnik, przechodzenie z wersji UE4 NA UE5 trwa dłuższy czas jeżeli projekt jest postawiony/w trakcie roboty.


Jak masz grę zrobiona już częściowo w Unity to pozostaje Ci tylko od nowa w UE stawiać. No chyba że szybki release/porzucenie projektu i przejście na inny silnik, ale czuję że jeszcze rura im zmięknie + pozwy w USA i na świecie bo chcą to wprowadzić do istniejących gier już więc kłóci się to trochę z prawen w wielu krajach

Barcol

@chmielus_93 myślę że to co piszesz jest jasne dla każdego kto napisał cos więcej niż hello world w pythonie. Ja nie sugeruje przepiswania istniejących gier na Godot, tylko krytykuje ze po raz kolejny podstawowym wyborem mas stał sie taki sam zamknięty system z tymi samymi ryzykami i wadami, zamiast zupełnie wystarczającej (w większości przypadków) całkowicie darmowej i otwartej alternatywy. Czemu ludzie widzą w świecie FOSS tylko Blendera?

Yossarian

To jedna wielka manipulacja.


  1. Jeśli koszty są wyższe, niż przychody, to jest strata. Tak działa biznes. Każdy.

  2. Przewidywalność? Bardzo bym chciał mieć przewidywalność w moim sklepie internetowym, przecież klienci mogą zwracać towar, konkurencja obniży cenę... A co ma powiedzieć PZU, jeśli nagle klienci nieprzewidywalnie zaczną rozbijać częściej samochody? Nie ma czegoś takiego, jak przewidywalność. Możesz jedynie szacować ryzyko, robić projekcje finansowe. Jak źle oszacujesz- wypadasz z rynku na którym jest konkurencja, bo będziesz albo za drogi, albo pod wodą.


Nie wiem, o co chodzi ze zmianami w opłatach Unity, ale ten komentarz niczego nie tłumaczy, poza jednym - chlip, chlip, jest drożej i mi się nie spina. Brakuje jeszcze posta z Grupy Azoty, że gaz podrożał i powinien być tańszy.


PS Trzecie primo (ultimo!): opłaty od pirackich instalacji mi sie podobają. Nie umiesz zabezpieczyć gry, żeby użytkownicy płacili - płać ty.

rafal155

@Yossarian Wstyd byłoby mi pisać te dyrdymały nawet z zamysłem bycia trollem.

PanGargamel

@Yossarian obejrzałeś ten filmik ze zrozumieniem?

Yossarian

@rafal155 


hmmmm, Twój komentarz za to rzeczowy i na temat.

Yossarian

@PanGargamel


mój komentarz dotyczy opisu.

PanGargamel

@Yossarian spoko, to jest komentarz autora filmiku do jednego wpisu. Możesz sam tam dopytać.

Yossarian

@PanGargamel dzięki, po prostu przeczytałem ten komentarz i tylko do niego chciałem się odnieść.

rafal155

@Yossarian Sam piszesz, że nie masz pojęcia o temacie, a dodatkowo stężenie głupot i bzdur jest tak duże, że właściwie każde zdanie należałoby wyprostować.


Skoro Ty nie silisz się na jakiekolwiek zaangażowanie, to czemu wymagasz ode mnie produkowania się i tłumaczenia, że cały Twój post jest do kosza?

Yossarian

@rafal155 


Przeczytałem dokłdnie tekst, merytorycznie (choć żartobliwie) się do niego odniosłem.


Ty nazywasz mój wpis dyrdymałami, głupotami i bzdurami, ale w żaden sposób tego nie uzasadniasz.


Więc to Ty nie silisz się na zaangażowanie.


I nie wiem skąd Ci przyszło do głowy, że czegoś wymagam? niczego od Ciebie nie wymagam, ani nie oczekuję.


I bez żalu opuszczam ten wątek. Z osobami, które się komunikują w ten sposób, staram się nie zadawać.


Czuwaj!

rafal155

@Yossarian 

Ty nazywasz mój wpis dyrdymałami, głupotami i bzdurami, ale w żaden sposób tego nie uzasadniasz.


Sam to uzasadniłeś:

Nie wiem, o co chodzi ze zmianami w opłatach Unity,

PanGargamel

@Yossarian nie zastanowiło Cię skąd Unity wie że instaluję piracką grę? Co jest tam zaszyte? Widzę że bojownik Unity ale daj na spokój. Ten silnik właśnie umarł.

Zaloguj się aby komentować