Eksport polskich baterii litowo-jonowych spadł o 60%

Eksport polskich baterii litowo-jonowych spadł o 60%

Tek
Polski sektor produkcji baterii litowo-jonowych odnotował drastyczny spadek eksportu o 58,2% w pierwszym półroczu 2024 roku, w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego — poinformował Polski Instytut Ekonomiczny (PIE).

Wartość eksportu baterii litowo-jonowych z Polski wyniosła w okresie styczeń-lipiec 2024 roku 3,2 mld EUR, co oznacza spadek o 28,3% w porównaniu do tego samego okresu w 2022 roku, a jeszcze bardziej dramatyczny – o 58,2% w porównaniu do pierwszej połowy 2023 roku.

„To znacząca zmiana trendu – jeszcze w 2023 r. eksport tych baterii wzrósł o 22 proc. i osiągnął wartość 10,9 mld euro, a Polska zyskała pozycję lidera w Europie i drugiego największego eksportera na świecie po Chinach” – ocenia Polski Instytut Ekonomiczny. [...]

#gospodarka #polska #przemysl #rynekmotoryzacyjny #samochodyelektryczne #baterie #eksport

Komentarze (15)

kodyak

Czy to oznacza zmianę trendu?


Szybko się to wysypało a przecież 2035 jeszcze trochę daleko. Myślałem że to jakoś jebnie przy 2030 ale możliwe że to ekspansja Chińczyków na tym tle szybko zweryfikowala rynek.

moderacja_sie_nie_myje

@kodyak Bardzo niedobrze, jak się całkiem posypie europejska elektryczna motoryzacja to będzie jeszcze gorzej. Rozwiązaniem jest podwyższenie cen, skutecznie zresztą wprowadzane od paru lat. Niedługo to na samochód będzie trzeba brać kredyt na 30 lat a nie na mieszkanie.

kodyak

@moderacja_sie_nie_myje tu nawet nie chodzi że coś się posypie. Przepisy unii po prostu byly zbyt optymistyczne. Cała elektryczna branża samochodowa jest dość spora wydmuszka od której oczekiwano ogrom ych postepow a te się nie pojawiły od przynajmniej 10 lat. Zaczyna powoli docierać ze to droga donikad

maly_ludek_lego

@kodyak Czy ja wiem? Droga donikad? Przeciez branza aut elektrycznych dynamicznie rosnie na swiecie, szczegolnie w Chinach. Poza tym Toyota juz za dwa lata zapowiada baterie z zasiegiem 1000km i krotki do 15 minut czas ladowania. A okolo 2030 zasieg 1500km i jeszcze krotszy czas ladowania. Tak gdzies wyczytalem ostatnio. Chinczycy tez maja zamiar juz w ciagu 2-3 lat wprowadzic nowa technologie baterii z tego co pamietam.

Problemem jest to, ze to Europejskie marki sa 2 generacje do tylu za chinczykami i wprowadzaja cla i ogolnie jest panika.

Widac to szczegolnie po tym, jaka wydmuszka jest seria ID VW. Kiepskie oprogramowanie i brzydkie auta za grube pieniadze. Tak wiec branza aut elektrycznych upada, ale w Europie xD

Chinczycy odjechali Europie pod wzgledem elektrykow. Wiem, ze to brzmi dziwnie, ale wszyscy eksperci w mediach to powtarzaja, w takim sensie, ze tamte auta elektryczne sa po prostu lepsze i wygodniejsze (nie wiadomo jak z trwaloscia). Nawet stary wyga samochodowy Jacek Balkan sie tymi autami jara xD

W mojej opinii Europa zamienia sie powoli w skansen, do ktorego turysci ze swiata beda przyjezdzali poogladac zabytki i zjesc dobra pizze i wino, a takze kupic modna torebke. Nic poza tym. Smutne to, ale przeregulowanie i brak motywacji do innowacji zgubi Europe.

kodyak

@maly_ludek_lego ok nie wiedziałem o tych bateriach toyoty. Trochę to brzmi dziwnie z ust firmy która nie widziała w tym sensu ale zobaczymy o co w nich chodzi.

maly_ludek_lego

@kodyak powiedzieli, że battery EVs to będzie jakieś 30% rynku, a nie ze nie widza w tym sensu. O tak duży kawałek tortu przecież warto powalczyć i to zapowiedzieli. To co mówili to to, że nie sądzą ze elektryki to będzie jedyny wybór za kilka lat. I to akurat racjonalne. To było takie myślenie życzeniowe UE.

Legendary_Weaponsmith

@maly_ludek_lego do tego sam Toyoda wziął udział w rajdzie samochodowym, używając zwykłego auta zgazowanego na wodór H².

kodyak

@maly_ludek_lego zobaczymy. Na razie ich sprawność jest słaba ale po 10 latach być może udało się w końcu coś nowego tylko do wprowadzenia tego jeszcze daleka droga. No i oczywiście kwestia ceny


Na razie nadal jestem sceptyczny.

maly_ludek_lego

@kodyak przecież sprawność energetyczna jest bardzo dobra, na poziomie 80%. Tylko zasieg jest kiepski.

kodyak

@maly_ludek_lego racja. Pomieszałem z silnikami wodorowymi.

TorrentFreak

Czyżby już były przeprowadzane przygotowania pod nowe przepisy które chce wprowadzić UE czytaj Niemcy z Francuzami w celu upierdolenia produkcji w Polsce?

Tichy

@TorrentFreak tak. Cała unia europejska czyli Niemcy i Francuzi i do tego żydzi masonii i cykliści od 966 r. Jak tylko Mieszko się ochrzcił czyhają na pierdolenie produkcji w Polsce. Ament.

Anty_Anty

@Tichy w dodatku forsal, money, energetyka24 i reszta. Amen.

TorrentFreak

@Tichy no proszę jaki mądry, ale pewnie o przygotowanych regulacjach przez KE o których wprowadzenie intensywnie zabiega Francja zapewne nie czytał.


A przyjęcie tych regulacji w obecnie proponowanej formie stwarza realne zagrożenie dla krajowej gospodarki polskiej o czym oostrzega między innymi Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności.


Jakbyś nie wiedział to te szury z PSNM informowały o tym że obecnie jest tworzone ponad 40 aktów wykonawczych do tzw. Rozporządzenia Bateryjnego. Jednym z ciekawszych jest to dotyczące obliczania śladu węglowego powstałego podczas produkcji baterii.


W obliczaniu takiego śladu węglowego ma być uwzględniona emisja CO2 w miksie energetycznym danego kraju. W oczywisty sposób faworyzuje to producentów z państw, które korzystają głównie z odnawialnych źródeł energii lub energii jądrowej - jak pan myślisz kto ma zamiar zwiększyć produkcję a opiera swój miks energetyczny głównie na energii jądrowej? No pomyśl, rusz główką.

Nie ważne że np. sama fabryka może korzystać z w pełni odnawialnych źródeł energii, to nie istotne, bo przepisy w dupie mają środowisko, ważne jest tylko to by upierdolić produkcję w Polsce i innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej z mniej ekologicznym miksem energetycznym.

Orzech

@Tichy Skomentujesz jakoś?

Zaloguj się aby komentować