Startuję z tagiem #uwagaklasyk gdzie nieregularnie będę przedstawiał samochody, które w moim odczuciu powinny zdrożeć w najbliższych latach. Proszę moich wpisów nie traktować jako murowaną inwestycję. Jest to raczej porcja wskazówek od dziwaka, który od kilkunastu lat codziennie w ramach hobby przegląda portale ogłoszeniowe.
Gwoli wyjaśnienia: nie będzie tutaj Mercedesów, BMW i wytworów z PRL, które prędzej czy później muszą zdrożeć niezależnie od modelu/wersji silnikowej. Znajdą się za to auta wciąż tanie, które większość ludzi uważa za złom zamiast potencjalnego klasyka.
Na pierwszy ogień: Fiat Multipla 1998-2004
Celowo wpisałem 2004 choć produkcja tego modelu zakończyła się w roku 2010. Warte zainteresowania są wyłącznie przedliftingowe egzemplarze, z charakterystyczną "bulwą" pod przednią szybą.
Dlaczego Mutlipla? Chyba żaden model na europejskim rynku, w równym stopniu nie kojarzył się z brzydotą. To nie jest auto jakich wiele, tylko kawał historii motoryzacji. Twór będący bohaterem memów i dowcipów wielkimi krokami zaczyna znikać z dróg. Na ten moment na portalu olx dostępne są 3(!) egzemplarze na całą Polskę.
Który silnik wybrać? To bez znaczenia bo żaden nie jest 100% bezpieczną opcją. 1.6 ma swoje bolączki (np delikatne głowice), a JTD choć solidny jest już starym dieslem common rail z całym dobrodziejstwem inwentarza. Nie odkryję Ameryki ale trzeba się kierować stanem.
Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim na korozję. W Multipli lecą progi co jeszcze jest do zniesienia, ale jeżeli "zarazi się" podłoga, koszty mogą zrobić się zbyt duże.
#uwagaklasyk #motoryzacja #samochody #youngtimer #inwestycje #pieniadze
@CoryTrevor zawsze zastanawiałem się jak Fiat doprowadził do produkcji multipli. Przecież od pomysłu do produkcji to długa droga, projekt musi przejść pewnie przez wiele etapów managementu którzy musieli stwierdzić „to jest to, musimy go wyprodukowac” No ale fajnie, ze jednak się ukazała. Auto jest urocze w swojej brzydocie. Kiedyś multipla błysnęła mi długimi z tej bulwy żeby mnie wpuścić i wyglądało to ślicznie:)
@Kanciak ale ty wiesz że mimo wyglądu to był sukces sprzedażowy?
Wyprodukowali 2.7 miliona sztuk!
Swoją to auto jest ikoną włoskich metropolii gdzie jest wciąż używane jako TAXI i osiąga chore ceny w IT bo wciąż jest poszukiwana przez Taksiarzy na taryfę.
Niezrozumiałym jest jak to w Fiacie porzucenie projektu, mogli zrobić Multiple 3 i dalej zarabiać. A zamiast tego uśmiercili wszystko co miało sens, punto, bravo, multiple, idea zostawiając Pandę i 500
@Zly_Tonari wiem, miałem okazje się nawet przejechać i trzeba pochwalić fiata za funkcjonalność wnętrza, przede wszystkim 6 miejsc i dużo możliwości adaptacji. Mi chodziło o to, ze wyglad jest i był kontrowersyjny a jednak przeszedł:) Największy minus tego auta to jakość wnętrza, po kilku latach plastiki itp wyglądają okropnie.
@Kanciak z samym wnętrzem nic się nie działo, jedyny mankament całego auta to gumowane elementy ozdobne które się albo kruszyły albo spływały zaczynając lepić.
@CoryTrevor
każdy normlany człowiek unika tego samochodu jak ognia
@Half_NEET_Half_Amazing czemu? Ja w zasadzie spotykałem się z bardzo dobrymi o nim opiniami, zwłaszcza od ludzi, którzy mieli okazję nim pojeździć.
@plemnik_w_piwie też jeździłem auto wpyte, 1.9 JTD jest bardziej niezajebywalny niż 1.9 VW
Jedyna wada to elementy gumowane we wnętrzu multipli które po 10l się kruszą
Kupiłem sobie kiedyś okazyjnie do rozwożenia kierowców z firmy. Super bryka.
@Half_NEET_Half_Amazing najwygodniejsze auto jakim jechałem. I zajebiście dużo miejsca w środku.
No i ze środka nie widać jak wygląda na zewnątrz
Kolega chyba nie miał do czynienia z multiplą, a uległ jedynie internetowym trendom. Pod dziwacznym wyglądem zewnętrznym kryje się funkcjonalne i praktyczne wnętrze samochodu, a przecież jako właściciel, częściej ogląda się świat z samochodu (a w tym akurat widoczność jest bardzo chwalona), niż sam samochód z zewnątrz
@Half_NEET_Half_Amazing to tak jak gdybyś stwierdził, że dostawczaki typu sprinter są brzydkie. One jak i Multipla to pojazdy funkcyjne, które mają spełniać pewne właściwości a nie rwać duperki pod remizą
@CoryTrevor Dałbym Twingo dlaczego? Bo przesadzili z aerodynamiką do tego stopnia że przy 100 km/h samochód próbuje oderwać się od podłoża. Dołożyć skrzydła i ogon z lotką i mamy latający samochód.
@CoryTrevor Jako posiadacz, chciałbym ostrzec, że istnieje internetowy klub, a co więcej - nawet zloty ̶m̶a̶s̶o̶c̶h̶i̶s̶t̶ó̶w̶ miłośników Multipli, jak również zwyczaj pozdrawiania się na drodze.
Był to pierwszy model Fiata oparty na systemie budowy podwozia "Space frame", a stawiając na ekstrawaganckie wzornictwo wnętrza, założeniem było dobre samopoczucie podróżującej nim rodziny oraz funkcjonalność, przy stosunkowo niewielkich wymiarach.
Jako ciekawostkę, wrzucam link do strony, na której można zobaczyć wyposażenie opcjonalne, jak na przykład pakiet aerodynamiczny, czy małą Multiplę cabrio, mieszcząca się w bagażniku: http://www.multipla.vateronline.de/lineaccessori/start.html
Edytka - pozwolę sobie na sprostowanie błędnej informacji w którymś z komentarzy powyżej, jakoby wyprodukowano niemal 3 miliony egzemplarzy. W rzeczywistości powstało ich około 340 tysięcy.
Dodam jeszcze na koniec, że najlepszy czas na zakup sensownie utrzymanej Multipli w rozsądnych pieniądzach już niestety minął, a gdzieś w pamięci mam komentarz, w którym ktoś szukał tego modelu, ale w końcu dał sobie spokój i pojechał kupić Hyundaia Matrixa, gdzie dowiedział się od właściciela, że ten szukał Multipli, a że nie znalazł godnej uwagi, to kupił Matrixa. Multiplorekurencja.
Myślałem o multipli, ale stanęło na innej brzydulce corolla mr97
@CoryTrevor tylko w pl nie znajdziesz egzemplarza godnego uwagi.
@Adonix Rzadko ale się trafiają. Latem zeszłego roku pojawił się w ogłoszeniu egzemplarz z potencjałem ale zanim zorganizowałem się do wyjazdu to już był sprzedany. Szkoda bo miałbym ciekawe daily.
@CoryTrevor poddałem się i skończyło na astrze 3 drz. A już swoją przekonałem do 2 gen. Nawet pojechaliśmy na Śląsk ale na miejscu okazało się, że to było padło. Tak na forum wychwalane, miała mieć hydrauliczna skrzynie biegów a musiałem się zaprzeć by wcisnąć sprzęgło
Zaloguj się aby komentować