Cześć,
Chciałem dzisiaj napisać trochę o propagandzie. W obecnych czasach trzeba bardzo uważać na przekaz z propagandowym wydźwiękiem. Mamy social media i inne środki masowego przekazu, które tylko wspomagają rozpowszechnianie zmanipulowanych informacji.
Dlaczego to takie ważne, aby nie dać się propagandzie? Służy ona do kształtowania opinii odbiorców w jakiś konkretny sposób. Zazwyczaj kojarzymy ją z polityką, ale propaganda ma wiele oblicz. Jeśli chcecie myśleć samodzielnie, warto znać jak najwięcej różnych narzędzi propagandy.
Najczęściej wykorzystywane narzędzia propagandy to:
Oczywiście nie jestem żadnym ekspertem od propagandy. Uczyłem się o tym na studiach, ale temat jest na tyle ciekawy, że postanowiłem zrobić małe podsumowanie dla wszystkich.
Pracując nad tym wpisem wspierałem się poniższymi źródłami:
Chciałem dzisiaj napisać trochę o propagandzie. W obecnych czasach trzeba bardzo uważać na przekaz z propagandowym wydźwiękiem. Mamy social media i inne środki masowego przekazu, które tylko wspomagają rozpowszechnianie zmanipulowanych informacji.
Dlaczego to takie ważne, aby nie dać się propagandzie? Służy ona do kształtowania opinii odbiorców w jakiś konkretny sposób. Zazwyczaj kojarzymy ją z polityką, ale propaganda ma wiele oblicz. Jeśli chcecie myśleć samodzielnie, warto znać jak najwięcej różnych narzędzi propagandy.
Najczęściej wykorzystywane narzędzia propagandy to:
-
Upraszczanie złożonych informacji. W propagandzie często stosuje się proste zwroty, krótkie zdania i powtórzenia, a także metafory i porównania. Dzięki temu komunikaty wydają się prawdziwe. Im łatwiejsza do zapamiętania jest dana informacja, tym lepiej, bo wtedy nie trzeba nadmiernie myśleć podczas jej przywoływania. Na dodatek, takie slogany i hasła mogą w pewien sposób jednoczyć grupę wokół jakiejś idei.
-
Atakowanie przeciwnika. Technika polega na podważaniu wiarygodności, kompromitowaniu czy nawet wzbudzaniu nienawiści i wywoływaniu w odbiorcy myślenia nasi vs obcy (polaryzacja).
-
Wyzwiska i przezwiska. Technika polega na wymyśleniu dla przeciwnika jakiegoś obraźliwego określenia (przezwiska). Propagandysta chce tworzyć uprzedzenia jednej grupy względem innej. Dzięki temu ludzie przestają myśleć logicznie i walczyć na argumenty. Zamiast tego po prostu obrzucają się nawzajem wyzwiskami. Chodzi o to, aby grupa, na którą skierowana jest propaganda, nie myślała za często samodzielnie nad genezą konfliktu.
-
Odwoływanie się do emocji. Dzięki temu zabiegowi można wywołać strach, złość, radość grupy, na którą ktoś chce skierować działania propagandowe. Przykładowo, syndrom oblężonej twierdzy, który polega na tym, że w danej społeczności podtrzymuje się poczucie zagrożenia przed wymyślonym wrogiem.
-
Zastraszanie. Polega na tym, że propagandysta stara się przestraszyć grupę odbiorców propagandy i w ten sposób przekonać ją do jakiejś akcji. Przykładowo, wyobraźmy sobie sytuację, że dane środowisko polityczne chce wygrać wybory za pomocą straszenia wyborców, że jeśli wygra inna partia, to zburzony zostanie dotychczasowy porządek.
Pracując nad tym wpisem wspierałem się poniższymi źródłami:
@MlodyMarketingowiec Na czasie.
Zaloguj się aby komentować