Filmik pochodzi od Macieja Wilka . Były COO Lotu, obecnie COO Flair Airlines w Kanadzie.
Zamiast słuchać bełkotu politycznego, lepiej posłuchać eksperta, który siedzi w temacie i lepiej wie od polityków, jak wygląda sprawa z polskimi lotniskami.
Chyba że jednak lepiej przep@#% kasę na kredyt 0%, 800+, emerytury dodatkowe dla starszych, górnictwo czy uje muje dzikie więże wie na co, zwiększająć inflację i okradając oszczędzających, zrównując klasę średnią do klasy biednej.
Nasze pokolenie ma szansę coś wybudować i zostawić przyszłym pokoleniom. Obniżyć socjale a zamiast tego budować elektrownie atomowe, budować CPK, wszystko co prowadzi nas do rozwoju niż przeżarcia okazji. A nie przep%@#% kasę, jak to było przez ostatnie 8 lat.
ALE W CPK są inooo złodzieje! No tak, ale kto teraz rządzi? Niech PO wyp@#%@# wszystkich na zbity pysk, i powsadza swoich ludzi. Nie mam z tym problemu, byle by coś w tym smutnym jak pi... kraju, coś wreszcie wybudowano.
Co przez ostatnie 10 lat polska wybudowała prócz autostrad? Stadiony - na ówczesne "igrzyska"? Opłacalne bardzo, widać po naszych łaminogach.
Przez ostatnie kilkanaście lat w Polsce władze tylko anulują rozwój. Najpierw PO dało propozycję na Elektrownie Atomową, a później PIS to anulował. Opłacalne to było? No nie
Teraz jest okazja wybudować port lotniczy. PO teraz anuluje budowę. I co, opłaci nam się to długoterminowo? Na pewno nie, bo tam idzie kasa też od firm prywatnych. A ci wiedzą gdzie inwestować by nie umoczyć.
https://streamable.com/doyr01
#polska #cpk #lotnictwo #jebacpis #polityka #gospodarka #ekonomia
https://twitter.com/MacVVilk/status/1749646118290678114
@Klopsztanga tu ludziom nie wytłumaczysz, większość zapatrzona w Tuska jak w Boga... W niedzielę w TVP wyemitowano 34s z 6 minut wypowiedzi Wilka
@Klopsztanga ale kto powiedział, że anulują ten projekt?
@kubex_to_ja słuchaj narracji w mediach. Jesteś człowiekiem inteligentnym, możesz na podstawie historii przemyśleć co się dzieje i w jakim kierunku to idzie.
Jeśli media obrzydzają ten projekt, to myślisz że powstanie on? Czy po prostu czekasz na moment decyzji przez rząd, gdzie na reakcję będzie za późno?
Coś w stylu: jesteś skazany na gilotynę, ale do momentu aż ci głowę utną, to nic nie robisz, bo nie jest jeszcze nic przesadzone, więc nie warto się bronić?
@kubex_to_ja Najpierw trzeba nastroić społeczeństwo wmawiając mu, że cpk jest niepotrzebny a dopiero potem ogłosić wstrzymanie projektu, przy okazji zostając zbawcą narodu
@Klopsztanga @pol-scot szczerze mówiąc to nie śledzę za bardzo tego tematu. A 19:30 oglądałem raz
Ale ogólnie chyba tylko media mówią o cpk
@kubex_to_ja z szacunkiem dla ciebie, ale zobaczyłeś, chociaż materiał co dostarczyłem? Już na początku w 0:07s masz przytoczone słowa polityka o CPK.
szczerze mówiąc to nie śledzę za bardzo tego tematu. A 19:30 oglądałem raz
Jak i też sam przyznajesz że nie oglądasz mediów w TVP i nie interesujesz się tym temat, a zarazem twierdzisz, że tego nie mówią politycy. Więc albo oglądasz i wiesz, że mówią o CPK, albo nie oglądasz mediów i pleciesz bzdury. Kupy się to po prostu nie trzyma, twoje wypowiedzi się same zaprzeczają.
@kubex_to_ja Lasek ostatnio pośrednio o tym mówił.
@pol-scot powiedz jeszcze skąd masz informacje, że Polsce takie lotnisko jest w ogóle potrzebne. Lepiej jest podejść do tego sceptycznie i realistycznie, w końcu 250 mld to nie są jakieś drobne.
Wyobraź sobie wybudowanie 5,500 tys. km autostrad lub ponad 8 tys. dróg ekspresowych - to są takie wielkości.
W sumie Twoją wypowiedź można sparafrazować i wciąż będzie aktualna.
Najpierw trzeba nastroić społeczeństwo wmawiając mu, że cpk jest potrzebny a potem ogłosić rozpoczęcie projektu, przy okazji zostając zbawcą narodu
@Skawarotka Lotnisko nie kosztuje 250 mld, tylko 46+20 mld, z czego z 46 mld wkład skarbu państwa to 9 mld, z 20 mld ok 10 mld na rezerwę i podłączenie do dróg i kolei. Całe finansowanie etapu I z liniami kolejowymi w tej tabelce. Faktycznie wydatki państwa to dłużne papiery skarbowe.
250-300 mld to lotnisko+ponad 2000 kilometrów linii kolejowych KDP, z czego 80% to kolej.
Co przez ostatnie 10 lat wybudowano
PO dało propozycje na elektrownie atomową, a później PiS to anulował
PiS chciał budować elektrownie węglowe, fabryki samochodów elektrycznych, i tanie mieszkania. Niestety jakoś zawsze wychodziły im wałki na milionowe lub miliardowe dotacje.
Niestety nowa władza nie dała rady zbudować elektrowni atomowej w cały jeden miesiąc ¯\_(ツ)_/¯
@redve myślę że właśnie dlatego sceptycznie podchodzimy do takich olbrzymich projektów. Flagowe projekty, wielka Polska itd., a kończy się w większości przypadków tak samo:
-
przekop mierzei wiślanej który służy do czego? (2,1 mld)
-
polski samochód elektryczny (ponad 0,5mld, szacowany koszt budowy fabryki to 6mld)
-
każdy rząd mówi że wybuduje ileśtam milionów mieszkań
-
blok elektrowni w Ostrołęce (2mld)
-
blok elektrowni w Jaworznie
-
infrastruktura i stadiony na Euro 2012 (impreza się udała, ale kosztem mocno zwiększonych wydatków)
-
no i oczywiście elektrownia atomowa - temat rzeka
MOIM ZDANIEM cpk w formie międzynarodowego hubu przesiadkowego się nie uda (zablokowany kierunek wschodni, mały rynek na północy).
Po co chcemy koniecznie wybudować NAJWIĘKSZE lotnisko w środkowo-wschodniej europie?
@redve jeden miesiąc? A kto rządził przed pisem przez 8 lat?
@Skawarotka
- przekop mierzei wiślanej który służy do czego? (2,1 mld)
Obecny już rząd, chce zrobić Elbląg 4 partem przeładunkowym w kraju i kilka dni temu były ustalenia dokończenia pogłębiania toru wodnego do miasta. Sam przekop to tez pomysł PO, a nie PiSu.
- polski samochód elektryczny (ponad 0,5mld, szacowany koszt budowy fabryki to 6mld)
Na etapie zakończenia/zakończono fazę przygotowawczą i potrzebne są tylko wyznaczone środki na budowę fabryki. Finansowanie z KPO na poziomie kilkuset milionów euro, czyli ponad połowa inwestycji.
- blok elektrowni w Ostrołęce (2mld)
Rezygnacja z węgla była całkowicie uzasadniona, jak to zrobiono to już inna bajka.
@Skawarotka
Po co chcemy koniecznie wybudować NAJWIĘKSZE lotnisko w środkowo-wschodniej europie?
Ponieważ analizy i raporty gromadzone od ponad 20lat wskazują na potrzebę budowy takiego lotniska. Jesteśmy największym krajem Europy środkowo-wschodniej, mamy największą gospodarkę i najlepszą lokalizację. Poza tym będzie to 12 pod względem wielkości lotnisko w Europie, więc żadna to megalomania.
@Klopsztanga typ mówi, że cpk to praktycznie gotowy projekt XD to póki co pusta działka fundująca krzyże kościołom. Nie ma ani jednej rzeczowej analizy, bo wszystkie są zlecone przez i są na podstawie danych podanych przez samą spółkę. Dopóki nie zobaczę realnych wyliczeń i uwzględnienia najgorszych scenariuszy dopóty uważam, że projekt lotniska trzeba zaorać, a projekt kolei zmienić, żeby nie przypominała koła rowerowego tylko siatkę pokrywającą cały kraj.
@maximilianan
Nie ma ani jednej rzeczowej analizy, bo wszystkie są zlecone przez i są na podstawie danych podanych przez samą spółkę.
Analiz jest od zajebania, nawet od czasów PO są analizy z roku 2010.
https://siskom.waw.pl/komunikacja/lotnisko/CPL/analiza_2010/cpl_analiza_2010_raport_glowny.pdf
Reszty mi się nawet nie chce czytać, jeśli już na początku jest manipulacja w wpisie.
@maximilianan
-
Popełniasz całkowicie podstawowy błąd. Tutaj masz na przykładzie budowy drogi. Od momentu podjęcia decyzji, do faktycznego startu budowy mija ~6 lat. CPK w tym momencie ma 5 lat. Na jakim etapie jest CPK? Odpowiednik ZRID w drogach. Potrzebna jest decyzja lokalizacyjna oraz pozwolenie na budowę. Oba do uzyskania do końca tego roku. Najtrudniejszym etapem jest zawsze wydanie decyzji środowiskowej, która jest za CPK. Budowa to tak na prawdę najmniejszy problem w takich inwestycjach.
-
Nie chcesz analiz obecnej spółki? Zobacz sobie inne https://bit.ly/raportyCPK
-
Masz całkowicie błędne przekonanie, że będą budowane koleje tylko do CPK. Te szprychy na mapach to są tylko linie budowane przez CPK lub pod CPK, z których znaczna większość jest w dyrektywie unijnej TEN-T i MUSI być zbudowana do 2030 lub 2040 roku w zależności od ich priorytetu. Nie oznacza to nie budowania linii wokół Polski, bo te też są w planach, ale to nie ma związku z CPK i zajmuje się tym PKP PLK.
@TenebrosuS tak tak, mam całkowicie błędne przekonanie do wszystkiego, a jutuberzy zachwalający cpk zapoznali się z dokumentami sprzed 15 czy 60 lat i mają one przełożenie na czasy obecne
@maximilianan Tomku, rozmawiamy w tym momencie o faktach, a nie o chłopskim rozumie i jutuberach. Fakty są takie, że o konieczności budowy nowego portu dla Warszawy wiedziały władze PRL w latach 70, w 2003 SLD robił do tego pierwsze przymiarki, potem pierwszy rząd PiSu, a następnie powstał obszerny raport dla rządu PO-PSL, gdzie konkluzje są takie jak na screenach. Dodatkowo rząd PO-PSL w 2015 roku podjął uchwałę o budowie Centralnego Portu Lotniczego i tę pałeczkę przejął PiS. Jedyne co PiS zrobił względem tej uchwały to zmienił lokalizację 15 km na północ w inne miejsce również wskazywane wcześniej, a pierwszy raz w niezależnym raporcie z 2004 roku o ile dobrze pamiętam! Niestety piS strasznie upolitycznili projekt całkowicie niepolityczny i potrzebny o czym wiadomo od dekad.
Jeśli masz jakieś pytania odnośnie CPK to z chęcią odpowiem na tyle na ile umiem jako entuzjasta CPK. Miłego wieczoru kolego.
Cały raport tutaj dla Ministerstwa Infrastruktury za PO-PSL w 2010 roku tutaj
https://siskom.waw.pl/komunikacja/lotnisko/CPL/analiza_2010/cpl_analiza_2010_raport_glowny.pdf
@TenebrosuS czy ty tak serio... Ja mówię, że analizy sprzed 15 lat są nic nie warte, a ty dajesz mi analizę sprzed 14 lat... Może mi powiesz kto ma wyższe cła na import i przewóz towarów, Polska czy Niemcy?
@TenebrosuS jemu nawet jak coś udowodnisz to i tak będzie klepał swoje...
@maximilianan cła są takie same, bo cła ustala Unia.
@pol-scot ale on nie wie i pyta całkiem zasadnie, nie ma co się obrażać tylko trzeba tłumaczyć.
@TenebrosuS skoro cła są takie same to co miałoby przyciągnąć tutaj firmy transportowe? Skoro cena byłaby taka sama to po co uruchamiać nowe linie kiedy już istnieje infrastruktura, która bezpośrednio konkuruje z tym marzeniem?
@maximilianan odpowiedź jest bardzo prosta, ~50% cargo lotniczego lata w rejsach pasażerskich pod pokładem. Nie masz rejsów dalekobieżnych(najlepiej w dużych samolotach) to nie masz cargo. Dodatkowo musisz mieć też jak to cargo obsłużyć na lotnisku. Na CPK wszystkie największe firmy przesyłkowe w naszej części świata zaklepały już dla siebie miejsce( pierwszy screen z planu lotniska).
Drugie ~50% to loty typowo przesyłkowe cargo, które potrzebują infrastruktury do rozładunku(też pierwszy screen z planu lotniska), albo transporty ponadgabarytowe specjalnie, które lecą najbliżej jak się da np. na Okęciu w tym roku rozładowywano myśliwce FA-50GF dla naszych Sił Powietrznych, które przyleciały z Korei w transportowych B737 o ile dobrze pamiętam(screen 2).
@TenebrosuS dlatego czekam na aktualne wyliczenia dotyczące tych liczb
@maximilianan najbardziej aktualnie wyliczenia są z 2023 też przez IATA, gdzie uwzględnili bieżącą politykę klimatyczna UE i inne zawirowania geopolityczne. Różnica jest taka, że CPK 40 mln pasażerów osiągnie nie w 2035 roku, ale w 2040.
Tu masz streszczenie lekkostrawne CPK 2017-2023, co zrobili, co jest do zrobienia i z najnowszymi prognozami.
https://www.cpk.pl/wp-content/uploads/Podsumowanie-postepow-w-realizacji-Programu-CPK-2017-2023.pdf
@TenebrosuS dalej podajesz mi prezentacje wypuszczone przez spółkę cpk. Serio?
@maximilianan wszystkie duże analizy są rządowe, możesz nie lubić, możesz być krytyczny i trzeba takim być(ja też mam parę takich punktów), ale innych innych będzie., bo takie analizy są od 2003 roku prowadzone, przez 2006, po 2010 i 2017. Teraz znowu chcą chyba to robić, ale widzisz ten absurd?
Możesz nie lubić tego co CPK wrzuciło, ale potrafisz rozróżnić fakty od ocen?
@TenebrosuS sory ale "analizy" przygotowane na podstawie "danych" podanych przez cpk to gówno a nie analizy
@TenebrosuS @maximilianan są jeszcze analizy prowadzone przez organizacje lotnicze dla danych regionów, krajów oraz predykcje dotyczące trendów w lotnictwie. Np. tutaj IATA dla Polski: https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/poland--value-of-aviation/
@Klopsztanga Słuchać tego „eksperta” się nie da.
-
PiS zaprojektował lotnisko przy nierealnym zalożeniu, że ja będę ze Szczecina dojeżdżał pociągiem setki kilometrów gdzieś pod Warszawkę, zamiast do pobliskiego Berlina - więc tak, trzeba zrobić audyt, żeby sprawdzi, czy te plany rzeczywiście mają sens.
-
Wygląda na to, że spółka CPK przepieprza kasę na np. remontowanie ołtwarzy w pobliskim kościele. Coś trzeba z tym fantem zrobić, i to natychmiast!
-
Lotnisko Berlin Brandenburg budowano chyba z 15 lat. Czy prognoza 10 lat dla CPK jest w tym momencie aż tak nierealistyczna?
@sierzant_armii_12_malp Zrozumiałeś ale nie da się słuchać bo uderza to w PO.
Te twoje punkciki to kalka z narracji da debili która oderwana jest od rzeczywistości.
Wskaż te założenia o których mówisz, jakiś dokument? Jansne że go nie znajdziesz bo go nie ma.
Narrraaaaaa
@sierzant_armii_12_malp
Szczecina dojeżdżał pociągiem setki kilometrów gdzieś pod Warszawkę, zamiast do pobliskiego Berlina
W sumie tutaj skończyłeś, bo zakładasz że z Berlina startują loty do każdego kraju świata. Jeśli taki podstawowy błąd na dzień dobry jest to szkoda mi czytać reszty.
@Anty_Anty
> Wskaż te założenia o których mówisz, jakiś dokument? Jansne że go nie znajdziesz bo go nie ma.
https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/10-szprych-do-lotniska-program-kolejowy-cpk
Patrz szprycha numer 9. Masz głowę zapchaną pisowską propagandą - nara.
@Klopsztanga Z Berlina startują samoloty do bardzo wielu krajów świata, i Warszawa ma raczej nikłe szanse, żeby Berlinowi pod tym względem dorównać. Można się też przesiąść we Frankfurcie/Monachium/Paryżu/Zurichu/… - i tak będzie pewnie szybciej, niż jechać pociągiem gdzieś pod Warszawkę.
@sierzant_armii_12_malp To jest szprycha kolejowa i co w związku z tym?
Tak się urobiles propaganda że nawet nie umiesz dokumentów wskazać potwierdzających twoje kalki tez z TV.
Łykaj więcej propagandy, wytrzymasz.
@Anty_Anty „Jak cię złapią za rękę, mów że to nie twoja ręka” - co nie? Ta „szprycha” jest twardym dowodem, że PiS umyślił sobie, że to lotnisko będzie obsługiwało również i Szczecin. Potwierdził to też w wywiadzie Rafał Milczarski, prezes LOTu z ramienia PiS:
Rzeczywiście dziś wielu pasażerów z Polski decyduje się na podróż przez zachodnie huby, a lotniska np. w Berlinie, Monachium czy Frankfurcie są "oknami na świat" dla zachodniej Polski. Ale to można i trzeba zmienić.
@sierzant_armii_12_malp
No i ile ton wozisz z sobą? To Czemu ktos z Warszawy, elbląga,rzeszowa, Lublina ma jechać do Berlina?
No i ta nitką jedziesz pociągiem do PL więc argument słabo trafiony, jak chcesz do Berlina to jedziesz a jak chcesz na roztocze pojechac to chu** trzeba się męczyć.
Wybrałes jeden skrajny przypadek i tyle poniewaz jesteś urobiony propagandą i nie wiesz że ten typ był za CPK za rządow PO-PSL XD
Naraaaaaa
@Anty_Anty Nie ważne, ile ze sobą wożę - ważne, jak daleko muszę na lotnisko jechać, jakie jest ryzyko spóźnienia się na samolot (jechałeś kiedyś pociągiem ze Szczecina do Warszawy?), i jaka mam z danego lotniska siatkę połączeń. Jak myślisz, jaką szansę ma tu CPK w porównaniu z BER?
Przypadków, kiedy CPK się nie sprawdzi, jest dużo więcej - chociażby Kraków/Katowice; oni potrzebują porządnego własnego lotniska (jednego - a nie konkurencji Pyrzowice vs Balice), obsługującego również Rzeszów, Częstochowę, i Ostravę.
To samo w Trójmieście, też przydałoby im się lotnisko. Podobnie Poznań/Wrocław - tu zastanawiałbym się, czy nie przydałoby się im jedno lotnisko gdzieś pośrodku, obsługujące rownież Zieloną Górę.
Szczecin będzie korzystał z lotniska BER (ewentualnie czasami z Goleniowa, ale ono nie ma dużego potencjału), nie zmienisz tego. Gorzów zawsze będzie na rozdrożu pomiędzy Berlinem a Poznaniem, Jelenia Góra pomiędzy Wrocławiem a Pragą - ale jeśli skanibalizujesz lotniska w tym rejonie kraju, to Praga, Berlin (i może Drezno) zabiorą nam jeszcze więcej pasażerów.
Łódź, Radom, Lublin, może nawet Białystok - niech sobie korzystają z CPK. Ale reszcie kraju go nie wciskaj.
——
Ale żeby dojść do takich wniosków, trzeba samemu trochę latać - i spojrzeć na mapę, a nie na pisowską propagandę. Potrzebujemy ze 4 porządnych lotnisk, a nie jednej Wielkiej Budowli Socjalizmu. Szybka kolej też jest potrzebna - no ale nie taka, żebym ze Szczecina do Trójmiasta miał jechać przez Baranów!
A przydługiego filmiku oglądać nie mam zamiaru, szanujmy się.
@sierzant_armii_12_malp heheh jednak wolę jechać 1,5h pociągiem niż tracić 1,5h na lot, przesiadkę i kolejny lot.
A Transport jest ważny, robisz fikołki i tyle pomijajać transport towarów gdzie przedsiębiorcy maja w 4 literach czy będziesz latał z berlina czy paryża bo chcą mieć towar szybko i tanio.
Zero przygotowania tylko mdła papka propagandowa od ciebie leci.
@Anty_Anty 1,5h? Żartujesz sobie. Obecnie do Warszawy pociąg ze Szczecina do Warszawy jedzie 6-6,5 godziny, z Poznania 3-3,5 godziny. Jeśli nie ma opóźnienia, a pociągi dalekobieżne spóźniają się w Polsce często (z mojego doświadczenia - znacznie częściej, niż krótkie loty wewnątrz UE) - i kto mi wtedy załatwi i opłaci miejsce w innym samolocie, na jakie odszkodowanie będę mógł liczyć?
I nie, zwiększenie maksymalnej prędkości pociągu do 250 km/h nie skróci czasu przejazdu o połowę - bo on też się musi rozpędzić i zwolnić przy każdej stacji, na której będzie się zatrzymywał. Do tego bagaż wolę nadać jak najszybciej, i się nim nie przejmować - a aktualnie chyba jedynie we Wiedniu można nadać bagaż rejestrowany już na stacji kolejowej.
> Zero przygotowania tylko mdła papka propagandowa od ciebie leci
Dostałeś popartą argumentami opinię człowieka, który lata kilka razy w roku. Dostałeś opinie szefów linii lotniczych, które razem mają ponad połowę udziału w polskim rynku przewozów pasażerskich - i nie są to linie państwowe, które mogą sobie łatwo zorganizować kroplówkę od podatników. Ale dalej brniesz w utopijne wizje „geniuszy” od lotniska w Radomiu, i jeszcze zarzucasz mi propagandową papkę - ROTFL
@sierzant_armii_12_malp Jak tak latasz to powiedz mi czemu muszę się przesiadać i tracić czas?
Z pociągami to też nieźle poleciałeś, na to też polecam odtrutkę od propagandy i sprawdzić ile km mają jakie nitki i czemu tak długo teraz jeżdzą, kolejny argument za CPK.
Zapominasz że nikogo nie ochodzi co ty wolisz, niby czemu firmy mają tracic pieniądze a inni czas z twojego powodu?
@Anty_Anty
> Jak tak latasz to powiedz mi czemu muszę się przesiadać i tracić czas?
Bo nie da się zorganizować częstych lotów z każdego lotniska na każde inne lotnisko. Serio nie zdajesz sobie z tego sprawy?
> sprawdzić ile km mają jakie nitki i czemu tak długo teraz jeżdzą, kolejny argument za CPK.
Oświeć mnie, jeśli jesteś taki mądry. Pośmiejemy się.
> Zapominasz że nikogo nie ochodzi co ty wolisz, niby czemu firmy mają tracic pieniądze a inni czas z twojego powodu?
Niemców obchodzi, Francuzów obchodzi, Holendrów obchodzi, Szwajcarów obchodzi… polskich narodowych „patriotów” nie obchodzi. I dlatego moje pieniądze dostaje Lufthansa, AirFrance, KLM, SwissAir, i tym podobni - a LOT już nie. No ale my mamy piękne lotnisko w Radomiu
@sierzant_armii_12_malp To teraz zrób fikolek i połącz swoje pierwsze posty z tym co napisałeś teraz.
@Anty_Anty Od fikołków to ty tu jesteś. Jak jesteś taki mądry, to pokaż sprzeczność - bo wyjaśnić niewiele mówiącego sloganu „sprawdzić ile km mają jakie nitki i czemu tak długo teraz jeżdżą, kolejny argument za CPK” jak widzę nie potrafisz.
Czy w internecie jest jeszcze jakiś inny ekspert który jest za CPK poza wilkiem? Bo wszędzie spamujecie tylko nim
@starszy_mechanik "dejcie mnie innego eksperta, bo do niego nie mam się do czego doczepić".
Cała branża lotnicza jest za cpk xD Setki raportów, który chociażby jeden z 2010 przytoczyłem jako dowód że to nie nowość, tylko coś co już 14 lat temu mówiono że trzeba mieć.
@starszy_mechanik Może być ten? Były prezes LOTu za PO, potem szef linii lotniczych w Afryce, a ostatnio wiceprezes IATA? A jak nie, to jeszcze paru znajdę.
Zaloguj się aby komentować