Być może obiło Wam się o uszy, że w tym tygodniu Poznań ogłosił zakup do 24 używanych tramwajów z niemieckiego Bonn. Temat szybko stał się gorący po prawej stronie sceny politycznej. Publicyści i politycy przekrzykują się w osądach, że to niegodne dużego polskiego miasta albo że tylko w Polsce miasto, w którym jest fabryka tramwajów, kupuje tramwaje z innego kraju.

Jak się jednak okazuje, Poznań wcale nie jest osamotniony w takim działaniu. Jak widać na mapach od instytutu Leibnitza, używane niemieckie tramwaje jeżdżą m. in. w Sztokholmie, Helsinkach, Zagrzebiu czy Budapeszcie. Największym kupcem używanych tramwajów z Niemiec jest Rumunia, potem... same Niemcy, a dopiero na trzecim miejscu Polska. Tramwaje służą przez około 50 lat, więc te używane z Bonn posłużą jeszcze minimum jedną lub dwie dekady.

A jakie jest tło zakupu tramwajów z Bonn w Poznaniu? Poznań w ostatnich latach ambitnie rozbudowuje swoją infrastrukturę tramwajową. Powstała m. in. linia na Naramowice. Z powodu remontów i toczących się inwestycji, wiele z linii nie kończy się obecnie pętlą, przez co potrzebne są do ich obsługi tramwaje dwukierunkowe, takie jak te z Bonn. Poznań wynegocjował niską cenę (maksymalnie 46,3 tys. euro, w zależności od stanu tramwaju) i szybką ich dostawę (do końca roku). Tramwaje z Bonn zastąpią wysłużone Konstale, które nie są niskopodłogowe jak te niemieckie. Dla porównania, równocześnie Poznań złożył też zamówienie na nowe tramwaje z lokalnego zakładu Modetrans, które jednak są o wiele droższe (ok. 10 mln zł za jeden) i okres oczekiwania jest dłuższy.

Poznań nie jest też pierwszym miastem, które kupiło w podobnych okolicznościach używane tramwaje z Niemiec. Kilka lat temu Tramwaje Śląskie zakupiły z Frankfurtu nad Menem używane tramwaje z tego samego powodu - konieczności posiadania funkcji dwukierunkowości przez remonty.

https://www.instagram.com/p/DEeUlQAvDyl/
#poznan #transportpubliczny #niemcy #tramwaje #mapy
05b4866b-a46c-4efd-be5a-d4058858d7b5
87a65ed2-e4fa-4c58-904f-6bb13d966eaa
Cybulion

@LordWader patrz pan

Felonious_Gru

@Deykun

maksymalnie 46,3 tys. euro,

Chciałbym zauważyć, że tyle to kosztuje lepiej wyposażona octavia xd

Zajebista cena, podoba mi się

I-Em-Are

@Felonious_Gru zakup w niższej cenie niż złom. Jak to zezłomują za parę lat to jeszcze na tym zarobią xd

cotusiedzieje

@I-Em-Are Złom jest teraz po 60 gr. Czyli opowiadasz nam tu takie historie, że tramwaj z niemiec waży 300 ton?

Niesamowicie odleciałeś. XD

I-Em-Are

@cotusiedzieje albo ty nie znasz całościowego znaczenia zwroty oddać na złom. To jest skrót myślowy, w którym nie zawsze chodzi o to, że weźmiesz cały metal i oddasz go do huty na przetopienie. Nawet nie chodzi o wykorzystanie wszystkich surowców jakie są w takim tramwaju (szkło, plastik, miedź) ale o sam fakt, że możesz to później sprzedawać na częsci których wartość jest wiele większa niż "złom" z którego to jest stworzone. Same silniki trakcyjne, których pewnie jest 4, chociaż nie sprawdzałem tych konkretnych tramwajów to koszt ok 100k zł za używki. Po regeneracji bliżej 200k zł

jonas

Ci sami ludzie, którzy biorą od zapłakanego Niemca okazję-igiełkę-perełkę z "przebiegiem" 168k i turbodieslem pod maską, marudzą nad zakupem przez miasto używanych tramwajów za śmieszną w gruncie rzeczy kwotę od sztuki. Ale co się dziwić, 10 milionów złotych to dla nich kwota całkowicie poza zdolnościami pojmowania, a przecież jak miasto, to ma i "państwowe" pieniądze, a więc jak wiadomo nieskończone.

Johnnoosh

@jonas Równie dobrze mogli napisać 10 miliardów, brzmi podobnie i u nich wywołuje podobne emocje że "dużo"

twombolt

@jonas Każdą osobę, która się pluje, spytałbym się czy przypadkiem nie ma używanego niemieckiego samochodu i dlaczego nie kupił używanego Poloneza

viollu

@twombolt dlaczego nie kupił NOWEGO (2024) Poloneza ( ͡° ͜ʖ ͡°)

jonas

@twombolt Takie przypadki są jednocześnie dobrym dowodem, dlaczego pytanie ogółu o sprawy specjalistyczne nie ma większego sensu. Samoloty pasażerskie mają po 20-30 lat i śmigają, ale jak powiesz o tym podpitym wesołkom przed czarterowym lotem do Grecji czy innego Szarmelszejku, to narobią nielichego zamieszania ze strachu.

viollu

@jonas a jak powiesz im, że samolot przed lotem nie musi być sprawny w 100%, bo takie są procedury to nikt nie uwierzy

30ohm

@twombolt @viollu poszedłbym o krok dalej. Dlaczego nie jeżdżą nową polską izerą. Tylko niemieckim gruzem z milionem przebiegu.

dez_

Przecież to jest jakiś mega deal. O ile nie będą się psuć na potęgę.


"30-letnie tramwaje z Bonn trafią do Poznania. Mają 28,6 metra długości, są w dużej mierze niskopodłogowe i dwukierunkowe. Mieszczą maksymalnie 170 pasażerów. Poznań zapłaci za nie maksymalnie 2 miliony 230 tysięcy euro."


https://gloswielkopolski.pl/niemiec-plakal-jak-sprzedawal-juz-oficjalnie-poznan-kupuje-uzywane-30-letnie-tramwaje-z-bonn-w-niemczech-znamy-szczegoly-transakcji/ar/c1p2-27137859

Felonious_Gru

@dez_ a to za zestaw cena, a nie za wagon?

78aa8480-72c1-43d8-be55-8fff70931130
Greyman

@Karol2137 jak już to połowa będzie nie do wyjebania tylko na części do pozostałej połowy. Standardowa procedura. Ale znając Niemców to bardziej 1/4

Sosnowiczanin

Ja jeszcze przypomnę że tramwaje z Niemiec w tś były w wysokiej podłodze, a po zakupie nowszego taboru dwukierunkowego 2/3 tych tramwajów przeszło gruntowną przebudowę i zyskały środkowy człon z niską podłogą. Służą i pewnie jeszcze będą długo.

Johnnoosh

@Sosnowiczanin Co to jest tś? Nie chce mi się szukać w pamięci które to miasto.

twombolt

@Johnnoosh tramwaje Śląskie

viollu

@Sosnowiczanin Helmuty kupowane przy przebudowie rynku w 2012?

lat666

@Deykun to ja bym jeszcze dodał że według planu mają one posłużyć max przez 5 lat i w tym czasie być regularnie zastępowane właśnie przez Moderusy.


24 tramwaje w cenie 1 nowego w pakiecie ASAP - imho dobry deal na szybkie spełnienie potrzeb, ofc jeśli ich stan techniczny będzie wystarczający

Wiertaliot

@Deykun Pisowskie i konfederackie odpady kłamią i manipulują nawet w sprawie tramwajów, a poza tym nie rozumieją otaczającego ich świata?


Stare, znałem.

Pstronk

Druga mapka zajebiście czytelna

globalbus

@Deykun to jest ekologia, a nie wywalenie na złom.

Zawsze lepiej jeździć starym tramwajem, niż nie jeździć

Piciu713

@globalbus Dokładnie. Nie rozumiem o co ten krzyk

panbomboni

Prawaki widząc cokolwiek związanego z Niemcami dostają małpiego rozumu (jeszcze większego niż zazwyczaj). Jak powszechnie wiadomo racjonalne argumenty są im obce, kierują nimi odruchy warunkowe podsycane propagandowymi prawackimi mediami.

Olsen

Komentarz usunięty

jenot

@Olsen Po co polakowi nowe auto jak może kupić używane z niemiec ?

Konto_serwisowe

To samo było z kładką na Wiśle. Wtedy eksperci twierdzili, że da się wybudować most drogowy na Wiśle za sto milionów, teraz im nie pasuje tramwaj za jedną czwartą wartości nowego autobusu. Męczące są te trolle.

AureliaNova

A tymczasem dalej po torach jeżdżą Konstale, będące właściwie skansenem 🙃 W Krk jest kilka modeli ściąganych z Zachodu w podobny sposób. Niektóre jeżdżą już 20 lat i dają radę.

Earl_Grey_Blue

Ale w czym jest problem? W Łodzi na czas remontów kupowano niemieckie tramwaje, bo miały 2 kabiny i mogły jeździć po jednym torze w 2 strony. Do dzisiaj jeżdżą już na normalnych trasach, ciche, niskopodłogowe i z komfortowymi siedzeniami

Danton

@Deykun wiele tak temu Gdańsk kupił po taniości „dortmundy” i wyremontował je z wstawieniem członu niskopodłogowego. Dobra opcja na szybkie dokończenie „niskopodłogizacji” tramwajów

Anty_Anty

@Danton ale dziś ludzie jak mogą to je unikają Te dortmundy to gruba bieda w porównaniu z Pesą chociaż jak się pojawiły to był szok cywilizacyjny.

Ja tam cieszę się że Gdańsk kupuje nowe, nawet turyści łapią szok cywilizacyjny.

Danton

@Anty_Anty spoko. Ale jeżeli nie jesteśmy bogatym krajem i mamy dwie opcje:


  1. kupowac tylko nowe drogie i jeszcze przez lata jeździć 105na (a to dopiero jest tragedia)

  2. kupic tanio i wyremontować dortmundy, jako rozwiązanie przejściowe.


To ja wolę drugą opcję.

pojechalem ostatnio do Łodzi i jak wsiadłem w 105na to byłem w takim szoku, że przez 3 przystanki nie zauważyłem że jadę w złą stronę… taka podróż w czasie 20 lat wstecz

kitty95

Tramwaj musi być drogi, bo Polak lubi dużo płacić. Musi być czuć bogactwo *, a nie jakaś niemiecka bieda.


*) Nie dotyczy zakupów 1.9 tdi.

the_good_the_bad_the_ugly

@kitty95 jak to? Przecież nie na darmo Polak zadłuża się żeby kupić 12-letnie Audi czy inne BMW żeby nie było czuć luksusu.

kjungst

A kogo to obchodzi xD Czy Niemcy kupują używane tramwaje np. z Ameryki? Każda złotówka, która zostanie w Polsce, nawet jeśli to mają być Pesa lub Newag to złotówka zainwestowana w własną przyszłość.


Bezwzględnie Polskie pieniadze powinny być inwestowane w pierwszej kolejności w Polskie produkty.

BajerOp

@kjungst nawet jeśli są chujowe, amen xD

MostlyRenegade

@kjungst bo wiadomo, że 30 tramwajów można od ręki kupić w każdym sklepie z tramwajami

piotrlionel

@kjungst kek. Czyli lepiej kupić jeden tramwaj dostępny nie wiadomo kiedy w cenie kilku dostępnych ASAP - w tym czasie ludzie będą na piechotę dreptać xD. Prawacka logika motzno

Chrabonszcz

@Porsze założę się, że na wykopie mają identyczne poglądy, do których myślą, że "samodzielnie" doszli i wcale nie są sterowani jak pacynki

scooby-1

Przejebac publiczne pieniądze na drogiego misia to nie jest problem. Widocznie w Poznaniu ktoś umie liczyć i nie wywala kasy w błoto na np." patriotyczne tramwaje" . Z ławkami każdy wie jak było.

DanielYT

@Deykun Złomnik się zesrał że jak to Poznać może kupować stare tramwaje a ludziom się zabrania kupować stare samochody, nawet nie chce mi się rozpisywać tego bełkotu.

Pawel45030

Prawa strona polityczna chciałaby kupić z moskwy.

klawo

@Deykun Chcą wepchnąć tramwaje z Newagu?

jenot

@Deykun Lecą bo przycieli im chajs w poznaniu xD, po prostu, gdyby mogli, brali by nowe.

Zaloguj się aby komentować