Amoniak – paliwo przyszłości?

Amoniak – paliwo przyszłości?

Nauka w Polsce
Czy amoniak to paliwowe złoto, które wyprze napędy elektryczne i wodorowe, zanim się na dobre rozwiną? Niekoniecznie, bo substancja ta ma wady, ale może stać się jednym z filarów transportu.

Green Pioneer to nazwa nietypowego statku, zbudowanego niedawno przez australijską firmę wydobywczą Fortescue, zajmującą się także tzw. czystymi technologiami. Spośród innych jednostek pływających wyróżnia go jedna rzecz. Zatankowano go niedawno u wybrzeży Singapuru trzema tonami nietypowego paliwa - amoniaku. Obok dwóch silników Diesla, statek został bowiem wyposażony w dwa silniki zasilane tą substancją. [...]

#technologia #paliwa #silniki #energia #przyszlosc

Komentarze (8)

myoniwy

3 atomy wodoru daje sporo energii po spaleniu, ale ten dodatkowy azot to kolejne potencjalne źródło NOx. A że wodór spala się w wysokiej temperaturze to i NOx łatwo powstaną.

pszemek

@myoniwy to nie takie hop siup. Znajomy zajmuje się badaniem spalania amoniaku, i ogólnie jest to strasznie upierdliwe paliwo. Nie chce się palić, łatwo wytwarza dużo NOx, powoduje korozję elementów, a to tylko początek zalet. Dodatkowo to na tyle słabe paliwo, że właściwie jest tylko rozpatrywany jako dodatek do diesla, mający zmniejszyć emisje CO2, no ale są duże problemy z emisjami NOx.


No i aspekty praktyczne, amoniak jest mocno szkodliwy dla ludzi. Przy badaniach całe pomieszczenie do badania spalania amoniaku jest utrzymywane w podciśnieniu, żeby amoniak nie miał szans się wydostać na zewnątrz.

PanKaktus

Zamarza w -11 stopniach Celsjusza...

Erebus

@Mr.Mars prawo nagłówków Betteridge'a

VonTrupka

Dość smrodliwy biznes ( ͡° ͟ʖ ͡°)

eloyard

Oby niezbyt popularne. Zdecydowanie zbyt duże niepotrzebne ryzyko przy normalnych zastosowaniach. Co najwyżej tam gdzie ew. wyciek nie będzie wpływał bezpośrednio an zdrowie i życie ludzi.

Amebcio

@Mr.Mars 


Czy amoniak to paliwowe złoto, które wyprze napędy elektryczne i wodorowe, zanim się na dobre rozwiną?


Spoiler alert: Nie.


A to dlatego że całościowa sprawność konwersji prąd->amoniak->napęd wynosi 15-17%


Nie czytałem artykułu. Po nagłówku wątpię żeby tam było coś sensownego

Zaloguj się aby komentować