500-lecie wyprawy Kolumba Italdesign uczciło Columbusem, zaprezentowanym w 1992 r. na Targach Motoryzacyjnych w Turynie. Może tym krążownikiem nie dałoby się dopłynąć do Ameryki, ale mógł zmieścić całkiem sporą załogę, aż 9 osób. Mostek kapitański, tj. siedzenie kierowcy umieszczone było wyżej niż pozostałe i centralnie. Otaczała go wygięta deska rozdzielcza. To nie włoskie wyczucie stylu kazało wyodrębnić kierowcę i siedzących za nim w drugim rzędzie pasażerów (i stworzyć przy okazji drugą bryłę nadwozia), ale to, że pod jego stanowiskiem umieszczono (centralnie) 5-litrowy wolnossący silnik V12 od BMW o mocy niemal 300 KM (i momencie obrotowym 407 Nm) przekazywanej na wszystkie koła.
Auto miało niemal 6 metrów długości i rozstaw osi wynoszący 3820 mm, co dawało bardzo obszerny przedział pasażerski, pomyślany dla 6 osób, ale można było pomieścić tam też 2 dodatkowe osoby. Opcją było też zmniejszenie liczby miejsc dla bardziej użytkowego charakteru auta. Trzeci rząd siedzeń można było obrócić do tyłu, ale chyba nie było tam opcji na umieszczenie blatu między nim a ostatnimi siedzeniami. Dla pasażerów przewidziano umieszczone w oparciach foteli monitory podłączone do VHS.
Nadwozie było wykonane z włókna węglowego i było pięciodrzwiowe, dach (przynajmniej nad kierowcą i siedzącymi tuż za nim) był otwierany. Klapa bagażnika była dwuczęściowa, po otwarciu dolnej znikał próg załadunkowy.
Dwa obrazki w komentarzu pokazują rzecz jasna różne wstępne pomysły na Columbusa. Ten zrealizowany wydaje się najciekawszy.
Nie jest to najbardziej odjechany projekt minivana jaki pojawił się na początku lat 90-tych, ale i tak szkoda, że go nie puszczono do produkcji. Byłby z niego np. świetny kamper.
Auto istnieje (dziwi więc mała liczba dostępnych w necie jego zdjęć) i znajduje się w kolekcji Italdesign. Podobno Doug DeMuro chciał je kupić, ale firma odmówiła. Na pocieszenie ponoć obiecali mu, że będzie mógł się przejechać.
#samochody #carboners #ciekawostki
134eed36-ee46-41e3-86d2-b0efd225068c
f4885d30-88dc-427b-83df-d86148bc8ad8
f9ea78b0-5132-4cd3-a31c-5d7d1df542ba
1497897e-e38a-40eb-a987-de99e35747e9
Yes_Man

@rain Mokry sen właścicieli Multipli

VonTrupka

wygląda na zajebiście wygodną furę, tak to można podróżować

Lubiepatrzec

@rain z aut o podobnym charakterze ale takich, które realnie da się jeszcze kupić bardzo podoba mi się Toyota Previa pierwszej generacji. Ciekawy wygląd, kilka smaczków konstrukcyjnych i mamy pomysł na coś ciekawego o duże kubaturze.

O Avantime nie piszę, bo wiadomo, że sztos!

rain

@Lubiepatrzec Previa, tak samo jak Columbus ma silnik umieszczony centralnie. Ale wymiarami mu nie doskakuje.

Lubiepatrzec

@rain znałem właścicielkę jednej takiej previi. Tak bardzo ją lubiła, że robiła kilka remontów blacharskich, włącznie ze wspawaniem nowej podłogi aby tylko nie rozstać się z nią. Bardzo wdzięczny samochód podobno.

bejonse

Pomijając kokpit to wychodzi na to, że podobają mi się brzydkie samochody. Tak, Multipla też jest ładna!

rain

@bejonse można to uznać, za Twój oficjalny coming out jako miłośnika "brzydkich" samochodów?

bejonse

@rain nadwoziopozytywnych*

rain

@bejonse a co z podwoziopozytywnymi? Szkalujesz je?

bejonse

@rain a to już dla autofetyszystow. Typu Op0oiarze. Odpowiednik stoOpkarzy

VonTrupka

@bejonse jechałeś w multipli? (¬‿¬)


@rain czy ty wsiadłeś chociaż do multipli? (´・ᴗ・ ` )

bejonse

@VonTrupka nooo jechałem. Jak statek kosmiczny w sklepie z zabawkami. Świetnie. A co?

VonTrupka

@bejonse a pytam z ciekawości

bo wszyscy co pirdolo o brzydocie, nigdy nawet nie siedzieli w tym "rembrandcie"


jechałem na tylnej kanapie

kurna, w tej gablocie to można melanż stulecia odpieprzyć, wszyscy się zmieszczą, wygodnie w opór, nic nie uwiera

w sumie nawet dobrze jak jest więcej osób, bo ma kto drzwi przytrzymać, szybę, fotele i co tam tylko jest żeby nie odpadło (☞ ゚ ∀ ゚)☞

bejonse

@VonTrupka w sumie ten melanż to dosłownie bo przednie fotele się obracają wokół osi. Nie chciałbym jeździć tym autem aktualnie, oczywiście. Za stare już. Rozchodzi się o to, że te dziwaki są ciekawe. Szczególnie w dzisiejszych czasach zunifikowanych form

Romanson

@bejonse jako posiadacz, pozwolę sobie sprostować - w Multipli żaden z foteli nie jest obrotowy, a przynajmniej ja o takich nie słyszałem, prawdą natomiast jest, że można nimi wygodnie podróżować - wystarczająco miejsca na nogi, nad głową, a do tego każdy z foteli jest regulowany. Przypomnę, że ten samochód nie ma nawet 4 metrów długości.

rain

@Romanson hm, to dziwne - jedna moja znajoma miała z mężem multiplę i mówiła, że fotel pasażera obracał się do tyłu, co było bardzo wygodne, bo mogła zajmować się dziećmi w drodze. Mówiła też, że to naprawdę bardzo wygodne auto.

bejonse

@Romanson chyba masz rację. Co za auto miało taką opcję. Wiem, że jechałem takim kiedyś i też dziwne w środku jak multipla

Romanson

@bejonse to są tak zwane "fotele kapitańskie" i jako opcja występowały np. w Renault Espace, Voyagerze, Multivanie, czy japońskich kei-vanach.


@rain myślę, że poniosła ją fantazja, ale nie jestem encyklopedią i mogę się mylić. W każdym razie, nigdy o takich fotelach w Multipli nie słyszałem.

rain

@conradowl jest naprawdę fajna. Szkoda że minivany już wyszły z mody. Czasem marzy mi się żeby mieć takiego i przerobić go na kampera.

conradowl

@rain dokładnie takie jest moje marzenie. W weekendy kamperek, w tygodniu do pracy szybko podjechać. A do tego podoba mi się z wyglądu. Niestety w Europie niedostępne, więc tym bardziej mieszkając w UK (jeszcze pewnie z dziesięć lat jak nic) będzie trzeba skorzystać z okazji, że tu takie są

VonTrupka

@conradowl bryłę zewnętrzną ma może i tak jak stwierdzasz "piękną"

ale czy wnętrze ma tak wyjebiście wygodne i funkcjonalne?

z pewnością nie


dlatego od dawna nie obchodzi mnie jak wygląda fura z zewnątrz, bo te "ładne" mają w środku zazwyczaj niewygodną biedę

conradowl

@VonTrupka ale co, ta Estima? Ma wygodne i funkcjonalne. To jest lepsza wersja Previi z Japonii. Żadna Vklasa czy cokolwiek tych gabarytów w Europie nie ma porównania. Jedynie ten nowy Lexus LM, ale to przecież nadal Toyota

macgajster

No muszę powiedzieć, że jak przy poprzednich wpisach bez zastanowienia grzmociłem, tak teraz trochę mi ładunek opadł... Brzydkie to!

A, niech będzie, bo postarane, a także rzadkie. Pierun!

VonTrupka

@macgajster bryła ci się nie podoba?

ok, oglądaj furę tylko z zewnątrz

ja po tych kilku zdjęciach czuję że bym z niej w ogóle nie wychodził bo tak zajebiście wygodnie i użytkowo wygląda

macgajster

@VonTrupka jest inne, mocno. Nie jestem za bardzo w samochody typu van / dostawczak w wersji osobowej. Aczkolweki doceniam, że ktoś w latach 90 - tych chciał jeszcze pomyśleć nietuzinkowo i to wykonać choć w jednej sztuce. Samochód bryłą po prostu (trochę za mocne słowo, ale nie mam słabszego ) szokuje. Za odmienność 11/10, za użytkowość pewnie podobnie by było po oględzinach.

@rain za to wykonała dobrą robotę wykopując to z czeluści neta czy katalogów analogowych. Patrząc na dzisiejszą stylistykę w motoryzacji można nawet nie usnąć, co zapaść w śpiączkę. Złomnik jakieś 10-15 lat temu opisał samochody jako "agresywne mydło".

Trzeba nam w stylistyce trochę polotu, a to jest dobre auto żeby pokazać "słuchajcie, nie musicie rysować tego samego non-stop, Columbusa ludzie też mogą pożądać".

Atexor

Te auto ma taki "nochal", że z miejsca miałem skojarzenie z bulterierem...

fd2c7c17-f57b-4300-a4e9-61f0c507b8da
rain

@Atexor ale czy bullterier ma pod maską V12?

Atexor

@rain patrząc jak ta rasa jest agresywna, to może ma 12 kłów

VonTrupka

@rain te szczekacze mają chyb anawet V24, to się nigdy nie męczy, jest tego pełno wszędzie jednocześnie (☞ ゚ ∀ ゚)☞

Zaloguj się aby komentować