trixx.420
★Osobistość
437 + 1 = 438
prywatny licznik: 23/?
Tytuł: Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej
Autor: Karol Trammer
Kategoria: reportaż
Wydawnictwo: Krytki Literackiej
ISBN: 9788366232334
Liczba stron: 270
Ocena: 6/10
Książka jest dokładnie tym czym się być wydaje sądząc po tytule. Autor nota bene "po kolei" opisuje sytuację, wyszczególnia kto, kiedy i w jaki sposób likwidował polską kolej. Poczynając od lat 80, kiedy w ich drugiej połowie polskie koleje dawały sobie radę naprawdę dobrze (w 1989 roku przewieziono ponad 950 milionów pasażerów, 20 lat później już tylko 284 mln) aż po rok 2018. Opisuje metody jakimi posługiwali się rządzący, a które miały na celu likwidację kolejnych odcinków torów - m.in. ograniczano sztucznie liczbę połączeń na liniach które chciano zlikwidować lub wprowadzano dziwne, nie pasujące nikomu godziny odjazdów. A gdy zgodnie z planem coraz mniej pasażerów korzystało z danej linii - wykazywano jej nierentowność i ciach - do likwidacji.
Znajdziemy też liczne opisy niegospodarności, ogromnych wypłat, premii jakie otrzymywali zatrudnieni w kolejnych spółkach PKP decydenci; historię powstania kolei utrzymywanych przez samorządy wojewódzkie, całą historię bodaj najlepiej zarabiającej na siebie sieci połączeń InterRegio Przewozów Regionalnych, dokładne opisy trzech najgłośniejszych wypadków kolejowych ostatnich lat i wiele innych ciekawostek.
Niestety książka jest zwyczajnie dość nudna. Większość tekstu to wyliczanka "w roku x zlikwidowano następujące połączenia:...", "za czasów prezesa x podjęto decyzję o..." i tak dalej. Lekcje są jednak solidnie odrobione, sama bibliografia zajmuje ok. 15 stron (przy okazji hejtuję przypisy na końcu książki i to jeszcze bez spójnej numeracji a podzielone na rozdziały grrr!).
Dla miłośników kolei pozycja obowiązkowa, dla pozostałych może jako ciekawostka.
Wygenerowano za pomocą https://bookmeter.xyz
#bookmeter
prywatny licznik: 23/?
Tytuł: Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej
Autor: Karol Trammer
Kategoria: reportaż
Wydawnictwo: Krytki Literackiej
ISBN: 9788366232334
Liczba stron: 270
Ocena: 6/10
Książka jest dokładnie tym czym się być wydaje sądząc po tytule. Autor nota bene "po kolei" opisuje sytuację, wyszczególnia kto, kiedy i w jaki sposób likwidował polską kolej. Poczynając od lat 80, kiedy w ich drugiej połowie polskie koleje dawały sobie radę naprawdę dobrze (w 1989 roku przewieziono ponad 950 milionów pasażerów, 20 lat później już tylko 284 mln) aż po rok 2018. Opisuje metody jakimi posługiwali się rządzący, a które miały na celu likwidację kolejnych odcinków torów - m.in. ograniczano sztucznie liczbę połączeń na liniach które chciano zlikwidować lub wprowadzano dziwne, nie pasujące nikomu godziny odjazdów. A gdy zgodnie z planem coraz mniej pasażerów korzystało z danej linii - wykazywano jej nierentowność i ciach - do likwidacji.
Znajdziemy też liczne opisy niegospodarności, ogromnych wypłat, premii jakie otrzymywali zatrudnieni w kolejnych spółkach PKP decydenci; historię powstania kolei utrzymywanych przez samorządy wojewódzkie, całą historię bodaj najlepiej zarabiającej na siebie sieci połączeń InterRegio Przewozów Regionalnych, dokładne opisy trzech najgłośniejszych wypadków kolejowych ostatnich lat i wiele innych ciekawostek.
Niestety książka jest zwyczajnie dość nudna. Większość tekstu to wyliczanka "w roku x zlikwidowano następujące połączenia:...", "za czasów prezesa x podjęto decyzję o..." i tak dalej. Lekcje są jednak solidnie odrobione, sama bibliografia zajmuje ok. 15 stron (przy okazji hejtuję przypisy na końcu książki i to jeszcze bez spójnej numeracji a podzielone na rozdziały grrr!).
Dla miłośników kolei pozycja obowiązkowa, dla pozostałych może jako ciekawostka.
Wygenerowano za pomocą https://bookmeter.xyz
#bookmeter
@trixx.420 ciekawe czy kiedyś los się odwróci i kolej znowu będzie się rozwijać w tym kraju
@end-stage-capitalist
ciekawe czy kiedyś los się odwróci i kolej znowu będzie się rozwijać w tym kraju
Rozwija się tam, gdzie nie sięgają łapy PKP.
-
Koleje Dolnośląskie z podejściem do transportu w regionie
-
SKPL jako alternatywny przewoźnik tam, gdzie Narodowemu się nie chce
-
SKM Warszawa z podejściem do transportu aglo
-
Pomorska Kolej Metropolitalna, oraz, oby w niedalekiej przyszłości, wyrwane spod wąsatych struktur PKP jako usamorządowiony podmiot, SKM Trójmiasto
Zaloguj się aby komentować