WSTEP: Jestem kolekcjonerem gier RPG. Preferuje produkty indie oraz takie, ktore wnosza cos nowego. Zostawiam innym produkty chowu wsobnego (5E), nieudane skoki na kase (Dark Souls) i tkwiace w latach 70tych owoce nostalgii (OSR, a zwlaszcza Old School Essentials).
DANIE NA DZIS: WHITEHACK.
------------------------------
Tytuł: Whitehack Fourth Edition (2023)
Autor: Christian Mehrstam
Kategoria: RPG, OSR, Lite
Wydawnictwo: -
ISBN: -
Liczba stron: 144
Ocena: 9/10
WHITEHACK: Superzwiezla wariacja systemu od ktorego zaczely sie gry RPG. Pierwsza edycja miescila na 60 stronach, obecna wzbogacono o przyklady, reguly opcjonalne oraz przygode - tak, ze zajmuje juz 144 strony. Gra oferuje swietny spis tresci i indeks, PDF mozna pobrac z DriveThruRPG a ksiazke kupic na Lulu
https://whitehackrpg.wordpress.com/buy/ Dla niezdecydowanych autor oferuje sporo wsparcia:
https://whitehackrpg.files.wordpress.com/2023/03/tenpoints.pdf - mozna tez wpasc na Reddit
https://www.reddit.com/r/Whitehack/
SYSTEM: Kompatybilny z OSR, ale uproszczony i rozbudowany o elementy obecne w bardziej wspolczesnych grach.
Rozwoj postaci: poziomy 1-10, awans dodaje miejsca na zdolnosci swoiste dla klasy.
Klasy (zachowuje nazwy angielskie): Strong (walka na ogol w zwarciu, zabiera cudze zdolnosci, na poczatku najprostszy do prowadzenia), Deft (ekspert od manipulowania rzutami koscmi i uzywania umiejetnosci, latwiej mu o krytyki) i Wise (zaklecia to wyjatki obchodzace reguly, koszt negocjujesz z GM, klocisz sie z reszta graczy w srawie interpretacji, za wszystko placisz hitpointami, musisz spisywac wszystkie precedensy i wyjatki by moc sie na nie powolac).
Umiejetnosc: Masz pewne grupy przynalezcnosci definiujace historie Twojej postaci. Grupy sa powiazane z atrybutami. Np. ktos, kto jest Kaplanem (Charyzma) ma Przewage podczas rzutow na umiejetnosci zwiazane z zawodem (Kaplan) i Charyzma.
Poziom trudnosci: Liczba, powyzej ktorej musisz rzucic by odniesc sukces. Np. klasa zbroi to taki poziom trudnosci
Rzut na Umiejetnosc: d20, Sukces JESLI wynik > trudnosc ORAZ wynik < pasujacy atrybut. Jesli wynik = pasujacy atrybut, to jest to krytyk. Jesli rzuciles 20, to masz pecha. W rzutach trudnosc wystepuje przy atakach, natomiast nic nie stoi na przeszkodzie by uzyz jej takze i do zwyklych testow.
Modyfikowanie rzutu na Umiejetnosc: 2d20 ORAZ wybierz lepszy zut jesli masz przewage (a gorsza jak rzeczy nie ida po Twojej mysli)
Oczywiscie, specjalnych mechanik jest wiecej.
WRAZENIA: Ksiazka pisana pod LaTeXem. Bosko!
System jest tak uniwersalny, ze oprocz fantasy mozna grac tym we wszystko, a dodatkowo, po malych przerobkach, mozna go przerobic na fajny heroic. Nie lezy mi klasa Wise (byc moze dlatego, ze nie jestem fanem negocjowanych zdolnosci oraz placenia za cokolwiek hitpoints).
Przy drobnych poprawkach mozna tego uzyc do praktycznie kazdego produktu OSR.
WERDYKT: 9/10, bo niektore sformulowania moglyby byc nieco bardziej przejrzyste.