Zgodnie z wczorajszym wpisem chciałbym wam zaprezentować projekt o którym mówiłem.
Od dłuższego czasu zawsze mnie bolało że nie mogę znaleźć odpowiedniej dla mnie lampki  rowerowej w również sensownym budżecie (tj. nie płacić tyle co za bontragera czy garmina), zawsze trzeba było iść na jakieś kompromisy. Finalnie moim oczekiwaniom najbliżej był Knog Plus i obecnie z niego korzystam, ale i tak to nie jest rozwiązanie idealne. 
Jako że projekt już przeszedł kilka iteracji i modyfikacji od początku prac, skupię się nad obecną wersją, może jedynie ze wzmiankami co i jak.
Jakie były moje wstępne założenia?
·        Możliwie długi czas działania, zachowując niewielki rozmiar.
·        Ładowany akumulator – przez USB C.
·        Wystarczająca jasność aby była używalna w ciągu dnia jak i w nocy. 
·        Brak przesadnej ilości trybów które nie są użyteczne/irytujące.
·        Łatwość zdejmowania i montażu (często rower służy mi do poruszania się po mieście i wolałbym nie zostawiać lampki przy rowerze, jednocześnie nie bawiąc się aby ją zdemontować), swoboda montażu – różne możliwości.
Ogólnie to były podstawowe założenia które koniecznie chciałem w jakimś stopniu zrealizować.
Całość właściwie zaczęła się od ustalenia orientacyjnych wymiarów które chciałbym zachować. Miała być kompaktowa, ale też nie przesadnie duża/mała. Załączam porównanie do jakiejś taniej chińskiej lampki. Ponadto chciałem spróbować stworzyć jakąś wyróżniającą się bryłę względem tego co jest dostępne na rynku. Jak widać na froncie wyróżnia się soczewka – jest to pewien kompromis na który poszedłem. Nie chcąc przesadnie zwiększać mocy diody zdecydowałem się soczewkować strumień światła oraz żeby też nie świecić gdzie nie trzeba. Tutaj był pewien problem z doborem soczewki:
·        Jej kąt mocno wpływał na widoczność – wąski zwiększał zasięg, ale przy odchyleniu rowerzysty od osi drogi (np. jazda po łuku), potrafił nagle wyparować z pola widzenia.
·        Rodzaj soczewki – zarówno wykończenie przejrzysta/matowa/TIR wpływa na postrzeganie lampki.
Po testach definitywnie wykluczyłem soczewki przejrzyste, zarówno ze względów estetycznych jak i mocniejszej tendencji do oślepiania. Jeżeli chodzi o pozostałe rodzaje, na chwilę obecną najlepiej wypadły soczewki matowe i niektóre rodzaje soczewek TIR. Niestety tutaj muszę również brać pod uwagę aspekty praktyczne, soczewka matowa jest właściwie płaska, zaś soczewki TIR mają pewną strukturę – może być tendencja do zbierania się brudu ciężkiego do usunięcia. Dotychczas też najlepiej wypadały soczewki w zakresach kątów 60 – 90 stopni. Jest to wciąż temat do testowania.
W obecnej konfiguracji udało się upakować akumulator który pozwala na ok 4h świecenia światłem stałym przy maksymalnej jasności (jasność to jest trochę głębszy temat, załączam zdjęcie porównawcze mojej lampki, taniego chinola oraz Knoga Plus). Jest to zdjęcie ze starszej wersji lampki ponieważ podobnie jak soczewki, testuję różne diody, różnią się one zarówno barwą jak i jasnością. W trybie impulsowym (krótkie błyśnięcia z pełna mocą w jakiś odstępach ok sekundy) bateria wytrzymuje coś w okolicach 3 dni non stop – już dokładnie nie pamiętam, coś ponad 60h. Dodatkowo, bo z tym miałem początkowo problemy, udało mi się aby lampka leżąc w szufladzie np. przez zimę sama z siebie się nie rozładowała, tylko była gotowa do użytkowania. W związku z długą żywotnością baterii w planach jest może delikatne zwiększenie mocy diody.
Jako że bateria, krótko mówiąc, dużo wytrzymuje, zdecydowałem się w późniejszych iteracjach zaimplementować wskaźnik naładowania/ładowania akumulatora. W skrócie przy uruchomieniu pokazuje ona aktualny poziom baterii (wskaźnik jest mniej więcej wyskalowany co 25%), podczas ładowania pokazuje aktualny stan ładowania, zaś gdy poziom jest wystarczająco niski (jest rozładowana), to też o tym informuje. Na tym etapie zrobione jest tak że podczas ładowania nie ma możliwości używania lampki (i w tej kwestii raczej nic nie będę zmieniał). Ładowanie jest przez port USB-C i trwa w okolicach 3 h od zera.
O trybach świecenia nie będę się zbytnio rozpisywał, bo to kwestia szybkich zmian i raczej nie jest problem aby to dostosować – na chwilę obecną temat do pominięcia. Ale tak jak pojawiały się prośby - lampka zapamiętuje ostatni tryb.
Przechodząc do mocowania lampki. Ze względu na to o czym wspominałem – łatwość i swoboda montażu, zdecydowałem się na mocowanie magnetyczne i możecie mi wierzyć lub nie, w żadnym teście terenowym, czy „symulowanym”, nie udało mi się wyrwać lampki z mocowania. Oczywiście, jak ktoś by planował z nią jeździć przez różne krzaki – tu jest możliwe że by się wyrwała. Zaś w mieście/szosie/lesie/polu – raczej szanse są znikome po obecnych testach. Jednocześnie mocowanie wyprofilowane jest tak że lampka sama wskakuje praktycznie w mocowanie po zbliżeniu, a demontaż to kwestia odpowiedniego ruchu. Dodatkowo mocowanie magnetyczne pozwala na zrobienie dowolnego innego mocowania – obecnie mam zaprojektowane mocowanie do sztycy (chcę dodatkowo wyprofilować je aby pasowało też po sztyce oreo) i klips który można zaczepić za plecak, kieszeń itp. – tu z myślą o dodatkowym zastosowaniu w outdoorze jako światło nocne.
Jeżeli chodzi o wymiary lampki to ok 63x25x28mm, zaś waga aktualnych prototypów oscyluje w okolicach 30g (myślę że nie przekroczę 35g) – oczywiście nie licząc mocowania.
Analizując wasze komentarze, widzę że miałem część spostrzeżeń podobnych do waszych, ale pojawiły się też nowe fajne pomysły. Z pewnością rozważę:
·        Dodanie części odblaskowej
·        Inne rodzaje mocowań
Obecnie w planach mam:
·        Zrobienie poprawek w elektronice.
·        Korekty projektu obudowy, zrobienie testowych odlewów gum maskujących, dopracowanie mechaniki przycisku (zależy mi aby obsługa w rękawiczkach była bezproblemowa).
·        Wdrożenie i testy detekcji start/stop – hamowanie raczej jest bez sensu.
·        Chciałbym wdrożyć również pomiar natężenia światła w celu regulacji jasności – ale to budzi też wiele problemów i pytań, na pewno będzie to testowane.
·        Zrobienie wersji „pro” – czyli takiej samej lampki z możliwością łączności BT/ANT+ - czyli jej sterowania, łączenia z licznikiem, może być synchronizacja o której ktoś wspominał i inne takie bajery – ale to raczej na dalszy plan gdy będzie zrobiona solidna baza.
9d80f0b2-36da-4bd9-9a60-03878f9bc5c6
fc719eda-d896-4e5a-b30c-0225ea094594
cffe0835-dc35-4a30-b3c4-c166d772cd9f
0d57effd-30a3-4646-8d73-3599224ae02f
af37e2f9-ff12-47fc-b4d2-e1f9a1d5a15f
AlcoMatt

Najbardziej aktualny projekt obudowy (jeszcze z kanciastymi krawędziami, normalnie będą delikatnie sfazowane)

3a9cc034-6ccb-4913-8d43-cee56af46ffc
4e10131a-1638-4770-9aa0-1647f08801d9
AlcoMatt

Sygnalizacja niskiego poziomu baterii (rozładowania - nie można uruchomić)

https://streamable.com/gmy9ye

AlcoMatt

Widok w stosunku do sztycy 31,6mm

9db38598-75ae-48c7-8581-b45555e33da1
bbe08933-265c-4149-810b-ece50f012382
AlcoMatt

I pozwolę sobie zawołać kilku z was, liczę że nie będziecie mieli za złe.

@burt @Hpio @kapustaglowapusta @nieinteresujsie @kolasz @wonsz @Paczek_w_masle @szalonykolarz

czupki

@AlcoMatt Fajny koncept, będę śledził postępy.

kolasz

@AlcoMatt Bardzo mi się podoba taka lampka! Zapłacił bym za to pieniądze. Rozwijaj temat dalej!

Paczek_w_masle

@AlcoMatt daj znać jak będziesz miał wersję na handel. Ewentualnie jakąś developerską co by można było testować i robić update softu.


W ogóle jaki koszt przewidujesz?

AlcoMatt

@Paczek_w_masle Ogólnie planowałem zrobić wstępne wersje testowe na zeszły sezon letni, ale trochę mi się rozjechało w planach, może uda się na ten i właśnie już chciałem aby osoby testujące mogły samodzielnie wgrywać soft.

Ogólnie jakby myśleć o tym jak o gotowym produkcie to jeszcze ciężko. Finalnie nie mogłaby cena przekroczyć 100 zł brutto (nawet przy produkcji małoseryjnej) aby było to w jakikolwiek sposób atrakcyjne - chociaż i tutaj mam pomysł co by bardzo wyróżniało na tle innych i uzasadniało ewentualnie wyższą cenę, ale go nie zdradzę :P. Oczywiście w przypadku potencjalnej wersji "pro" kwota pewnie by oscylowała bliżej 200zł.

Obecnie również pracuję nad optymalizacją kosztów, bo ze względu na globalne problemy z podzespołami, chcąc nie chcąc, część podzespołów była wyraźnie droższa i trudno mi to jeszcze policzyć. W cenie całego ustrojstwa największą część stanowi akumulator oraz procesor.

Paczek_w_masle

@AlcoMatt z takich "ficzerów" to chętnie zobaczyłbym wyprowadzenie gniazda czy coś, żebym mógł sobie akumulator podpiąć i jeździć na maksymalnej jasności jak najdłużej. Jak ktoś jeździ ultra, to łatwiej wziąć zapasowy akumulatorek niż ładować na trasie. Potencjalny kandydat do wersji pro jak dla mnie.

czupki

@AlcoMatt jeżeli lampka będzie dobrze i długo świeciła, to cena do 200zł jest do przyjęcia.

Jak dla mnie fajnym ficzerem byłoby dodanie piszczka, który tuż przed wyłączeniem lampki z powodu braku prądu, dawałby sygnał dźwiękowy. Tego nie ma nikt.

AlcoMatt

@Paczek_w_masle Obecnie to żaden problem aby to było możliwe, blokada używania lampki podczas ładowania jest czysto programowa więc mogę w każdej chwili ją zdjąć (ewentualnie wymyślić że ktoś sobie by mógł sam ją wyłączyć jakby chciał).

@czupki Właśnie chodziło mi coś takiego gdzieś z tyłu głowy, ale nie wiedziałem czy ma to sens, zapisuje to i pewnie uwzględnię przy kolejnej wersji

czupki

@AlcoMatt doświadczeni ultrasi (ja do nich należę) używają wyłącznie lampek, które nie wyłączają się przy niskim poziomie baterii, a po prostu świecą coraz słabiej. Czasami jedzie się 5-6 godzin bez przerwy i wtedy nie zaglądamy do tyłu roweru. Taki sygnał dźwiękowy to była by super sprawa. Chociaż wiadomo, że jak lampka ma komunikację przez ANT+, to może podawać stan baterii do licznika, ale taka komunikacja też potrzebuje prądu, przez co skraca się czas działania.

AlcoMatt

@czupki Obecnie rozwiązane mam to tak że poniżej pewnego poziomu lampka przełącza się w inny tryb i następuje odcięcie poniżej pewnego poziomu baterii (jest on obecnie ustalony bardzo "wysoko"), wynikało to z tego że przez całą rozpiętość rozładowania chciałem utrzymać zbliżony poziom jasności. Nie stanowi to problemu aby poniżej pewnego poziomu był możliwy np. tylko jeden tryb - "dojazdowy", który z czasem by się ściemniał aż do pełnego rozładowania akumulatora.

czupki

@AlcoMatt Tak mam w Lumintop B01, że jak bateria pada, to przełącza się właśnie w tryb dojazdowy i nie można nawet przełączyć na ten najniższy, który zjadałby mniej prądu Ale to rozwiązanie jest spoko, bo lampka w takim trybie świeci jeszcze kilka godzin. Wiadomo, że jak nam padnie lampka w dzień, to pół biedy, ale w nocy to już słabo. Lepiej niech świeci słabo, w nocy i tak mniej mocy trzeba, ale niech świeci.

Zaloguj się aby komentować