Zapraszam na kolejną podróż w przeszłość, tym razem na słodko.
#papierowywehikułczasu
"Cukier krzepi" to najdroższe 2 słowa w historii przedwojennej polskiej reklamy - ich autor - Melchior Wańkowicz - zainkasował za nie 5000 zł, czyli ówczesne 1000 dolarów. Podobno drugi (jeszcze popularniejszy?) człon hasła jest również jego pomysłem*.
Wracając jednak do tytułowego cukru - przed II wojną nie był on postrzegany tak, jak to czynimy dzisiaj - jako główna przyczyna otyłości, rozmaitych chorób - jeden z czterech jeźdźców żywieniowej apokalipsy, obok soli, tłuszczu i kawy (że o alkoholu i tytoniu nie wspomnę). Nic z tych rzeczy, wtedy liczyła się każda kaloria, a problemem było dostarczenie ich w odpowiednim wymiarze. Tę sprawę załatwiał właśnie cukier. Był on potrzebny każdemu - zarówno żołnierzom, jak i karmiącym matkom (tym zalecano picie piwa!)
*Cukier krzepi - wódka lepij!
(Reklamy: "Ilustracja Polska 1931 i 1934, "Goniec Nadwiślański" 1927)
#papierowywehikułczasu
"Cukier krzepi" to najdroższe 2 słowa w historii przedwojennej polskiej reklamy - ich autor - Melchior Wańkowicz - zainkasował za nie 5000 zł, czyli ówczesne 1000 dolarów. Podobno drugi (jeszcze popularniejszy?) człon hasła jest również jego pomysłem*.
Wracając jednak do tytułowego cukru - przed II wojną nie był on postrzegany tak, jak to czynimy dzisiaj - jako główna przyczyna otyłości, rozmaitych chorób - jeden z czterech jeźdźców żywieniowej apokalipsy, obok soli, tłuszczu i kawy (że o alkoholu i tytoniu nie wspomnę). Nic z tych rzeczy, wtedy liczyła się każda kaloria, a problemem było dostarczenie ich w odpowiednim wymiarze. Tę sprawę załatwiał właśnie cukier. Był on potrzebny każdemu - zarówno żołnierzom, jak i karmiącym matkom (tym zalecano picie piwa!)
*Cukier krzepi - wódka lepij!
(Reklamy: "Ilustracja Polska 1931 i 1934, "Goniec Nadwiślański" 1927)
@100lem A w powojennej historii takim hasłem jest "Pij mleko, będziesz wielki".
@100lem jedna kawa dziennie to bardziej pomaga niż szkodzi
@100lem a co z tą kawą nie tak?
@100lem ( ͡° ͜ʖ ͡°) lata 30.
Zaloguj się aby komentować