Wydamy 1,6 mld zł na modernizację Lotniska Chopina. Jest harmonogram prac

Wydamy 1,6 mld zł na modernizację Lotniska Chopina. Jest harmonogram prac

wnp.pl
W wyniku modernizacji za 1,6 mld zł, od 2029 r. Lotnisko Chopina w Warszawie będzie mogło obsługiwać do 30 mln pasażerów rocznie - poinformowała w poniedziałek spółka Polskie Porty Lotnicze.

Zgodnie z zaprezentowanym w poniedziałek na konferencji prasowej harmonogramem, koszt modernizacji Lotniska Chopina to 1,6 mld zł, w tym 40 proc. z rezerwy finansowej. Prace projektowe potrwają do 2026 r., prace budowlane zaplanowano na lata 2026-2028, natomiast otwarcie zmodernizowanej infrastruktury planowane jest na sezon Lato 2029.

W ramach modernizacji z 62 do 83 wzrośnie liczba stanowisk postojowych dla samolotów wąskokadłubowych jak Boeing 737 czy Airbus A320, a z 15 do 24 wzrośnie liczba stanowisk dla samolotów szerokokadłubowych, jak Boeing 787 Dreamliner. [...]

#wiadomoscipolska #warszawa #lotnisko #modernizacja #rozbudowa #linielotnicze

Komentarze (16)

ivaldir

Wywalimy 1600 milionów PLN, by przez minimum 3 lata i tak już przeładowane lotnisko przyjmowało mniej pasażerów, by potem po 3 latach je zamknąć. Dzinjus.

kodyak

@ivaldir to nie jest nic nienaturalnego. Przez 8 lat ostatnich lat modernizacje lotnisk były zablokowane bo rząd wymyślił sobie gruszki na wierzbie i za wszelką cenę chciał doprowadzić by nie było odwrotu od astronomicznych kosztów nowego lotniska. Mogło się skończyc tak że jedno niezmodernizowane drugie nieskończone a 50mld umoczone


Tutaj jednak te 1,6 mld to też jest raczej optymistyczne. Skończy się pewnie gdzie w granicach 3mld

ivaldir

@kodyak

Przez 8 lat ostatnich lat modernizacje lotnisk były zablokowane

Jakieś wiarygodne źródło? Serio, nie słyszałem o czymś takim.


od astronomicznych kosztów nowego lotniska.

40mld na normalne lotnisko hubowe, bez przesady. Dużo więcej miało pójść na kolej.


Mogło się skończyc tak że jedno niezmodernizowane drugie nieskończone a 50mld umoczone

Ciekawa teoria. Czemu miałoby nie być dokończone? Jakieś sensowne opracowanie?


Tutaj jednak te 1,6 mld to też jest raczej optymistyczne. Skończy się pewnie gdzie w granicach 3mld

Wolałbym 0 PLN. Nie pcha się kasy w samochód oddawany na złom.

kodyak

@ivaldir to przecież była wielka afera z rozbudową Modlina a Chopin miał być zamknięty.


Miało kosztów ok 30 potem wyszło że spece nie doliczyli 16 mld a to dopiero początek


Niemiecki berliński hub proszę bardzo jako przykład.


Zapomniałem dodać że o stratach jakie wszyscy wyliczali temu hunowi jeśli Chopin miałby zostac.


Każdy modernizuje lotniska nawet jak buduje huby to normalne ale ty wolisz

ivaldir

@kodyak

to przecież była wielka afera z rozbudową Modlina a Chopin miał być zamknięty.

Kompletnie mnie to ominęło. Czy to afera w stylu, że jakiś polityk coś tam powiedział, inny że coś tam robią, a tak naprawdę burza w szklance wody?


Miało kosztów ok 30 potem wyszło że spece nie doliczyli 16 mld a to dopiero początek

Odwrotnie. Najpierw była mowa o 16-19mld (2017r), a potem 40mld (2022r). 5 lat różnicy + C19. Drogo, ale tak to jest jak się zwleka dziesiątki lat z budową.


Niemiecki berliński hub proszę bardzo jako przykład.

Lotnisko BER to nie hub. 8 dodatkowych lat "budowy" to z powodu wzięcia politycznie poprawnego projektanta, który spieprzył projekt po całości (ppoż), a niemiecka straż pożarna powiedziała, że budynku nie odbierze. Kombinowali z przebudową tak żeby prześlizgnąć się przez przepisy. Trochę im to zajęło. Ta budowa to wyjątek, nie reguła.


Zapomniałem dodać że o stratach jakie wszyscy wyliczali temu hunowi jeśli Chopin miałby zostac.

Chopin musi być zaorany, żeby nowe lotnisko działało prawidłowo. Tak jak zrobili to Turcy w Stambule: nierozwojowe i archaiczne już lotnisko zamknęli i wszyscy teraz śmigają 40 km dalej na super nowoczesny hub. Już nie powiem jak bardzo Turkish Airlines mogło się rozwinąć dzięki temu nowemu lotnisku.


Każdy modernizuje lotniska nawet jak buduje huby to normalne ale ty wolisz

Jeśli masz hub z rezerwą pod rozbudowę to rozbudowujesz. Jak nie masz miejsca to budujesz nowe w bardziej rozwojowym miejscu, a stare zamykasz - dobitny przykład: Stambuł.

kodyak

@ivaldir wystarczy wpisać Modlin o roz oj i od razu w google się wyświetli że nic tam nie robiono. Był przykaz braku rozbudowy.


Do 30 doszło 15mld. Na razie licznik zatrzymał się na 45 mld z tego co czytałem ale to oczywscie nie koniec. Projekt przewidziany na lata więc inflacja surowce też zrobią swoje. Lotnisko w Berlinie też cały czas zwiększało koszty.


Tak hub może i nie jednak berlińskie lotnisko jest mniej więcej wielkości tego z Baranowa a to co piszesz to było jeden z ostatnich problemów plus że przewoźnik zbankrutował i znowu lufthansa odziedziczyła coś czego nie chciała.


Turecki hub ma cały czas straty. Jego dochodowość przewidziana jest dopiero w ostatnich fazach. Koszty tego hubu zaczęły tak doskwierać decydentom że chcieli go opchnac turkish airlines ale okazało się że wraz z lotniskiem zbankrutuje także ten przewoznik


Przykład Stambułu wlasnie pokazuje jak się można wkopać zamykając poprzednie lotniska i nie mieć odwrotu

ivaldir

@kodyak

Był przykaz braku rozbudowy.

A sypnij jakimś linkiem. Poza tym pisałeś, że była blokada na "modernizacje lotnisk". Piszesz tylko o Modlinie. Napisz coś o Gdańsku, Poznaniu, Krakowie, Wrocławiu. Jak tam blokowano rozwój?


jednak berlińskie lotnisko jest mniej więcej wielkości tego z Baranowa a to co piszesz to było jeden z ostatnich problemów

Klapa z otwarciem BER to festiwal niekompetencji i partactwa. To, że jest nieco podobne wielkością do CPK (27 milionów BER do 34 mln w CPK) nie świadczy nic o pomyślnośći lub jej braku w przypadku CPK. Brak związku przyczynowo-skutkowego.


plus że przewoźnik zbankrutował i znowu lufthansa odziedziczyła coś czego nie chciała.

O czym piszesz?


Turecki hub ma cały czas straty.

Ciekawe, daj link do źródła tej informacji.


Koszty tego hubu zaczęły tak doskwierać decydentom że chcieli go opchnac turkish airlines ale okazało się że wraz z lotniskiem zbankrutuje także ten przewoznik

Tu też poproszę o źródełko.

kodyak

@ivaldir google zastany jest informacjami że w końcu są przewidziane inwestycje i te artykuły trzeba szukać głębiej ale już z tego wynika jaka była postawa


https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/ppl-o-modlinie-koniec-z-zastojem-inwestycyjnym-20919.html


To jest ciekawe z tym tureckim lotniskiem. Baaaardzo ciężko znaleźć jakiekolwiek informacje o zyskach. Jednak swego czasu znalalzem plany gdize było rozpisane że zysk tego lotnika przewidziany jest gdzie w 2040 czyli w sumie z końcem ostatniej fazy.


Tutaj też jeśli byś znalazł jakiekolwiek linki to bym prosił bo znajdowałem tylko okrągłe słówka o jakiś rekordach. Także odbijam piłeczkę


W między czasie podczas budowy tego lotniska zbankrutowały berlińskie linie lotnicze dla którego miał być to główny port. No i lufthansa go przejęła która miała już 5 takich lotnisk.


Z tymi linkami to se szukaj. To jest igla w stogu siana. Wpisz sobie lotnisko w Stambule problemy revenue i jak będziesz miał trochę szczęścia to znajdziesz po angielsku bo po polsku jest tego jak kot napłakał i poszukaj.


Problemy lotnisk w Berlinie to nie tylko to co piszesz. Tak to jest z takimi inwestycjami. No lotnisko w Stambule tez miało dużo problemów z tym że tam się wcale tym nie przejmuja i otworzyli pomimo problemow. Wpisz sobie lotnisko w Stambule problemy jak ci to interesuje.

ivaldir

@kodyak

Czyli z tych wszystkich lotnisk to tylko Modlin. Polityczna sprawa w wykonaniu naszej "elity". Reszta lotnisk rosła sobie w swoim tempie. Twoje twierdzenie o blokadzie - do kosza.


Stambulskie lotnisko wciąż się rozbudowuje. Docelowo - 200mln pasażerów. Kompletnie inny wymiar w porównaniu do CPK w sensie rozmiaru. Więc i kasa inaczej będzie dysponowana. Tutaj nie ma co porównywać, finanse są prowadzone zupełnie inaczej. Lokalizacja i postępwanie ze starym i nierozwojowym lotniskiem za to poprowadzone wzorowo.


Linia lotnicza która zbankrutowała i o którą zapewnie Ci chodzi to AirBerlin. Nie ma to żadnego związku z nowym lotniskiem w Berlinie poza tym, że Air Berlin miał bazę na Teglu (stare i zamknięte lotnisko - widzisz jak się postepuje?) i miał się przenieść na nowe. Nowe miało problem z uruchomieniem, a w międzyczasie, fatalnie zarządzana linia lotnicza padła. Zero związku. Co najlepsze, LOT chciał wykupić AirBerlin, ale Niemiecki rząd zablokował sprzedaż i przymusił Lufthansę do kupna bankruta - stąd niezadowolenie zarządu Lufy. Wiesz, to w myśl, że "kapitał nie ma narodowości", he he.


I patrz, Niemcy nie rozbudowywali Tegla - lotniska w "sercu miasta". Dlaczego? Hałas, brak miejsca. To zupełnie jak z Chopinem. Więc stare lotnisko zamkneli zupełnie i przenieśli wszystko na nowe. Nawet jeśli nowe miało 8 lat poślizgu - nie rozbudowywali bez sensu starego. Przeboleli ten czas i tyle. Tak też należy zrobić z Chopinem, zbudować CPK jak najszybciej i zabrać się z Chopina. A tą kasę przeznaczoną na rozbudowę dać na CPK.

matips

Mimo wszystko jest to najlepiej radzące sobie lotnisko w Polsce, które nie będzie miało większych problemów ze sprzedaniem większej przepustowości.

RogerThat

I dobrze. Powinni zmodernizować Okęcie, olać ten cpk na razie (lotnisko, nie sieć kolejową) i zainteresować się w końcu tym atomem.

Tak, że jak już suweren w swojej nieskończonej mądrości za 3 do 7 lat znowu wybierze czepionow z pisu, to żeby ta elektrownia była już w jakiejś konkretnej fazie, żeby nawet te głąby nie miały tam co już rozkrasc i zepsuć za bardzo.

Rzeczywiście się bardzo przyda cpk tym wszystkim milionom Polaków bardziej niż atom. Będą się przecież mogli chwalić, że stać ich na podróże i drogi prąd.


Szkoda tylko, że zmodernizują Okęcie, zaczną budować cpk, a ja dalej będę płacił za drogi prąd.

Legendary_Weaponsmith

@RogerThat tylko, że jedno i drugie jest potrzebne. Na Okęciu już są problemy z przepustowością i się ich nie przeskoczy. Ale widać po prostu, że jesteś nie w temacie, więc odsyłam do kanału Nauka To Lubię, jeśli chcesz wiedzieć dlaczego to co mówisz średnio ma sens.

RogerThat

@Legendary_Weaponsmith nie mówię, że cpk by się nie przydał. Okęcie się zmodernizuje, ale nie powiększy. Mówię tylko, że wyżej na liście priorytetów i tego, co bym chciał, żeby było grzane w mediach, chciałbym widzieć atom.

Legendary_Weaponsmith

@RogerThat faktycznie, energetyka leży bardziej niż logistyka. Niedługo zamykamy nasze elektryczne Okęcie, a nie mamy jeszcze elektrycznego CPK (elektrowni atomowej).

RogerThat

@Legendary_Weaponsmith fajna analogia

Zaloguj się aby komentować