Według „Wall Street Journal” śledczy ustalili, że chińska jednostka, która transportowała rosyjskie nawozy, spuściła kotwicę w okolicach pierwszego przeciętego kabla między Szwecją i Litwą i przeciągnęła ją po dnie przez ponad 100 mil (ok. 160 km).
W efekcie przeciął drugi kabel między Niemcami i Finlandią, a spuszczona kotwica zauważalnie zmniejszyła jego prędkość, co zdaje się wykluczać możliwość przypadkowego zdarzenia. Statek wyłączył też wtedy transponder, a po przecięciu drugiego przewodu, podniósł kotwicę.
https://biznesalert.pl/chinski-statek-celowo-przecial-kable-na-baltyku-sabotaz-mogly-zlecic-rosyjskie-sluzby/
Jestem ciekaw, czy chinole zdawali sobie sprawę z tego co odwalają i czy świadomie działali wspólnie z ruskimi. Jeżeli nie, to mogą się nieco wkurzyć na ruskich, bo ucierpieć mogą relacje handlowe z całą Europą, mogą pojawić się ograniczenia dla ich żeglugi i ogółem zamyka im to też możliwości sabotowania czegokolwiek na Morzu Bałtyckim. Chiny z Europą mają nadwyżkę handlową, a taki wyczyn może ich mocno zaboleć. Dla nas byłoby idealnie, gdyby pogorszyły się relacje pomiędzy Moskwą a Pekinem.
#europa #chiny #rosja
@Ciuplowski Oczywiście, że zdawali sobie z tego sprawę, nie ma tu nawet innej opcji - i nie wyobrażam sobie, żeby to nie było zaplanowane przez oba państwa
@bojowonastawionaowca napijesz sie, naćpasz sie a Kotwica i tak by szorowała po dnie
@SuperSzturmowiec - ach te zbiegi okoliczności - czasem takie nie za bardzo przypadkowe
@bojowonastawionaowca ruscy mają wyjebane ego w kosmos, Chiny chcą traktować jak młodszego brata a parę spięć już mieli o to kto jest bardziej komunistyczny. Tak samo myślą, że są przewodnią siłą w gównianym brics.
@bojowonastawionaowca
Ze śledczymi ma współpracować właściciel statku, chiński armator Ningbo Yipeng Shipping. Zdaniem cytowanych przez dziennik przedstawicieli zachodnich organów ścigania i służb, wątpliwe, by w sprawę zamieszane były władze w Pekinie.
Właśnie tutaj na dwoje babka wróżyła. Akcja była tak spartolona, że aż nie chce mi się wierzyć, że Chińczycy świadomie by taką manianę odwalili.
@Ciuplowski spartolona? Przypomnę - rok temu, chiński statek kotwicą uszkodził gazociąg między Estonią i Finlandią, wykonując w zasadzie identyczne działania jak ten teraz, po czym uciekł i nie ma żadnej możliwości doprowadzenia do sprawiedliwości, bo Chiny uznały to za nieszczęśliwy wypadek i elo, koniec sprawy
@bojowonastawionaowca, ten nie uciekł
Zapewne zmienią się regulacje prawne, tudzież będą jakieś kontrole, bo sytuacji, w której pozostaje się bezsilnym, nie można zaakceptować. Może nie ruszą kwestii żeglugi, ale nałożone zostaną sankcje/cła.
@bojowonastawionaowca takie statki powinny nieszczęśliwie tonąć, a śledztwa być prowadzone w taki sam jak u Chińczyków sposób.
@Ciuplowski Kapitan to rusek i pewnie połowa załogi też, więc niekoniecznie to działanie autoryzowane przez armatora i chińskie władze, tylko kapitan dostał prywatne zlecenie z ojczyzny.
@GazelkaFarelka wg artykułu
Kapitanem statku jest obywatel Chin, a wśród załogi jest Rosjanin.
może błąd, albo....
@Ciuplowski gdzieś indziej widziałam info, że kapitan to rusek
@Ciuplowski a jeśli mnie pamięć nie myli, to zgodnie z prawem międzynarodowym, Dania nie ma możliwości zablokowania przepływu przez Cieśniny Duńskie, więc opcja ograniczeń dla żeglugi chińskich statków nie wchodzi w grę
@bojowonastawionaowca , możliwe, że są inne drogi, np. odebranie certyfikatów, wstrzymanie jakichś pozwoleń, czy aresztowanie jednostki w celu pokrycia kosztów naprawy, zatrzymanie z powodów środowiskowych... nie wiem, zgaduję. Nie jestem otrzaskany w tej dziedzinie.
@Ciuplowski - wołam naszego otrzaskanego marynarza @bartek555 by powiedział co można by w takiej sytuacji zrobić.
@Ciuplowski jeśli (jak w tym wypadku) statek będzie przepływał z Chin do Rosji, to raczej nikt wiele nie będzie miał do gadania, ale nie jestem wielkim znawcą prawa morza
@bartek555 coś kojarzysz?
@bojowonastawionaowca szczerze mowiac to od tej strony prawa to nie wiem jak to wyglada. Z jednej strony jest cos takiego jak swoboda tranzytu, ale oni popelnili przestepstwo, wiec to w ogole inna para kaloszy.
Podsumowujac - nie wiem ;)
@bartek555 - prawdziwy wygrwy to jednak się potrafi przyznać do niewiedzy
@bartek555 w przypadku popełnienia przestępstwa to pewnie, no ale tu chodzi o działania na przyszłość dla wszelakich chińskich jednostek chcących wpłynąć w basen Morza Bałtyckiego
@bojowonastawionaowca ah, w ten sposob. No to musialiby zakazac jakas miedzynarodowa konwencja, czego oczywiscie nie zrobia, bo wolnosc przeplywu to jedna z podstawowych zasad transportu morskiego. Jedyne co to na pewno beda je dokladnie obserwowac, moga ewentualnie asystowac z MW
@bojowonastawionaowca, @bartek555, może jakieś upierdliwe kontrole, pozbawienie jakiegoś armatora koncesji czy czegoś w tym stylu, nałożenie zakazu wpłynięcia do portów? Ciekaw jestem, jak sprawa się rozwinie i jakie środki zaradcze zostaną podjęte.
@bojowonastawionaowca @Ciuplowski @bartek555 Podobno Duńczycy jako podstawę zatrzymania statku wyciągnęli jakąś konwencję o ochronie kabli podmorskich z XIX wieku jeszcze, dotyczącą kabli również na wodach międzynarodowych. Nie wypowiadali jej więc nadal obowiązuje XD
@Ciuplowski to teraz pomysl w druga strone. Co bedzie jesli chinczycy zrobia to samo na statki UE.
@bartek555 , oni mają nadwyżkę eksportową, więcej eksportują, aniżeli importują. Dla nich byłoby to bardziej bolesne, więc wątpię, ażeby chcieli w ten sposób się odgrywać, tym bardziej że to oni narozrabiali, więc argument po stronie Europy. Najgorszym scenariuszem dla nich, byłaby ewakuacja firm europejskich z ich rynku, co już się poniekąd dzieje, bo wielu wytwórców ucieka m.in. do Wietnamu.
Jakaś reakcja musi nastąpić, obie strony to wiedzą. Chinole zostali złapani za rękę, pytanie, jak to się dalej rozegra?
@Ciuplowski to ze maja ogolna nadwyzke to nie znaczy, ze my bysmy na tym ucierpieli. Skad pochodzi wiekszosc surowcow do lekow? No z chin
@bartek555 Obie strony nie są samowystarczalne i obie mają dużo do stracenia. Niemniej mleko się rozlało i chiny będą musiały ponieść tego konsekwencje. Pytanie, jaka będzie forma kary i jakie zostaną podjęte działania prewencyjne, by zapobiec następnym "incydentom".
@Ciuplowski no nie da sie ukryc, ze troche glupio wyszlo ;) bardzo jestem ciekawy co z tego wyjdzie. Dobrze, ze ich zlapali odrazu, takiej reakcji chyba nikt sie nie spodziewal.
@bartek555, może i sytuacja nie ma specjalnej dynamiki, to jednak napięcie budowane, jak w dobrym thrillerze
@Ciuplowski @bartek555 @bojowonastawionaowca macie tutaj swoją sytuację która rozwija się dynamicznie
@Ciuplowski @bartek555 Infrastruktura na Huawei, co tam, jak tam, jak widać chińczycy w zamian za blokadę statków mogą zablokować nie tylko statki
@GazelkaFarelka Kupa firm wywaliła Huawei ze swojego środowiska i to w pośpiechu, nie bacząc na koszta. Ci, którzy pozostali przy tym, lubią najwyraźniej ruską ruletkę.
@Ciuplowski Trzeba robić szybkie rachunki sumienia
Po ostatniej aktualizacji systemu już jestem zdecydowana że mój xiaomi leci do kosza
Swoją drogą jeżeli faktycznie awarie w Danii to sprawka Chin to właśnie pięknei sobie strzelili w stopę na rynek zbytu na swoje produkty.
Fachowcy...
@KLH2 - od przerywania morskich kabli to na pewno
@koszotorobur trochę
jeśli Chińczyki będą W PEŁNI współpracować w śledztwie - czyli dobrowolnie zgodzą się na rewizję na statku, jego zatrzymanie wraz z załogą to być może nie brali w tym udziału. Ale jeśli zaczną się stawiać i mataczyć to trzeba brać pod uwagę, że mają coś do ukrycia czyli są uczestnikiem sabotażu. BTW w konwencji morza pełnego jest zapis o piractwie gdzie uznaje się za nie również na infrastrukturę państw na wodach międzynarodowych. Ja bym się nie cykał tylko jechał z nimi w takim przypadku ostro by im wybić z głowy podobne pomysły.
@tmg tak tylko przypomnę chęć współpracy w przypadku zniszczenia gazociągu między Estonią a Finlandią :))) Dopiero po roku chińscy śledczy przyznali, że faktycznie dokonał tego chiński statek, ale stało się to przypadkiem, case closed
@bojowonastawionaowca teraz sytuacja jest trochę inna bo sprawca został zatrzymany na gorącym uczynku a to kolejny tego typu incydent. Sprawa jest poważna i jeśli to odpuszczą to takie "przypadki" będą się mnożyć.
Aha, ponad 100 mil to jest prawie 190km (185,2km). Widze ze pan redaktur nie odroznia mil ladowych od morskich.
@bartek555, rzuca się to w oczy, dziwne, że nikt tego nie poprawił, bo to jednak wstyd, taką gafę zostawić.
@bartek555 normalka anno domini 2024
@bartek555 pan redaktur jest amerykaninem i podał odległość w milach których używa na codzień, kilometry dodano dopiero w tłumaczeniu, skąd pomysł że chodziło o mile morskie?
@TytusBomba a no tak, bo mowiac o statkach podaje sie mile ladowe uzywane w ameryce
@bartek555 no tak, amerykańska prasa od zawsze używa jednostek którymi się posługuje, a nazywają się one milami, co w tym dziwnego?
nautical mile =/= mile, a w artykule użyto "100 miles" a dopiero w tłumaczeniu dodano zbliżoną wartość w nawiasie
@TytusBomba ale w stanach tez sie uzywa mil morskich w przypadku statkow. to jakby w przypadku samochodu jakis redaktor pisal o wezlach, bo tez sie ich uzywa w jego kraju
@bartek555 tak, w stanach używa się również mil morskich, pisałem o tym wyżej, są to nautical miles które nie są odpowiednikiem "miles" użytych w artykule, nie wiem skąd takie zdziwienie i zmyślony przykład z czapki, amerykanie na codzień używają mil więc w artykułach przeważnie również nimi się posługują, dokładnie jak w Polsce z kilometrami, żeby odbiorca mógł sobie to wyobrazić w tłumaczeniu przeliczono mile na kilometry, a nie na mile morskie których także używamy
@TytusBomba no stad, ze powinno sie uzywac odpowiednich jednostek, proste. tak jak przy predkosci statku mowi sie o wezlach, a nie kilometrach czy milach na godzine.
@TytusBomba no stad, ze powinno sie uzywac odpowiednich jednostek, proste. tak jak przy predkosci statku mowi sie o wezlach, a nie kilometrach czy milach na godzine.
@bartek555 w obydwu przypadkach użyto najpopularniejszych jednostek podając odległość, dla europy kilometrów, dla stanów mil lądowych, dokładnie tak samo jak zawsze ma to miejsce w mediach żeby czytelnik mógł sobie łatwo to wyobrazić, oczywiście z wyłączeniem mediów branżowych
@bartek555 najśmieszniejsze, że ostatnio kolega marynarz upierał się, że morska ma tyle co lądowa, a lądowa tyle co morska xd
@RogerThat xDDDDDDDDD to marynarz z niego jak ze mnie poeta
@bartek555 naczteryrymy wygrałeś ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@RogerThat i to jak
@bartek555 dobrze sprostowałeś, to bardzo dużo wniosło w odbiór tego artykułu
@Botana mialo wniesc?
@Ciuplowski ciekawi mnie jeden wątek. Wszyscy mówią, że to chiński statek. Wiemy, że pływał pod banderą chińską, ale czy załoga była chińska?
Ciekawi mnie czy nie byli to np. Rosjanie, którzy wykorzystali Chińczyków?
Byłbym w stanie sobie coś takiego wyobrazić
@Syster podobno kapitan rusek i wczesniej statek byl w kacapii
@Syster, raz piszą, że kapitan chińczyk, raz, że rusek, o załodze też różnie.
Zaloguj się aby komentować