Jest jeszcze druga metoda, ktora nazywa sie pioneering spirit - czyli najwiekszy statek na swiecie, ktory podplywa pod taka platforme, podnosi ja i zabiera w calosci na zlom. Ale o tym kiedy indziej
Aż sobie wyszukałem, bo byłem ciekaw tej drugiej metody. Animacja: https://allseas.com/videos/pioneering-spirit-removing-topsides-from-a-jacket/
Dobra, gdzie oni składują ropę na tej platformie, nie widać żadnych zbiorników
@bartek555 Czy słyszałeś w jakich krajach takie platformy są cięte na kawałki?
@OrzeszQ jesli chodzi o statki to bandera europejska musi byc cieta w europie - jest to odpowiedzialnosc armatora uregulowana przepisami i nie da sie tego obejsc. Wydaje mi sie, ze z platformami jest tak samo. Te, ktore zabiera pioneering spirit najczesciej trafiaja do holandii, norwegii i uk. Nie ma co tego zlomu targac na drugi koniec swiata, bo ten statek pali paliwko za cwierc miliona dolarow dziennie. Zreszta tak jak mowie, pewnie nawet nie mozna.
@Milf_Hunter nie skladowali, wszystko bylo przesylane rurociagami do rafinerii w UK.
@ice-numero-cinq no jest to dosyc ciekawe i mialem trafic na ten statek, ale (na szczescie) nie trafilem. Pracuja tam dosyc specyficzni ludzi i atmosfera jest srednia. Pracuje tam 2 moich kumpli. Natomiast bardzo chetnie bym zobaczyl jak to pracuje i wyglada w srodku. Czesto sa dni otwarte dla zwiedzajacych.
Jako ciekawostke dodam, ze firma splacila ten statek w 2 lata.
@Milf_Hunter
Oil platforms that are in the middle of the sea have two ways of transporting the oil to land, depending on how far it is from land. If it’s close enough (or there is enough oil and money), the best way is by underwater pipelines that connect directly to a refinery on land. While the cost is high, the risk is lower. The second way of transporting is via oil tankers. Empty tankers sail to the oil platform, get filled up with oil, and sail back to land. However, this is riskier as (1) sea water can get rough and a ship hitting an oil platform is probably the worst thing that could happen to the platform. (2) The oil tankers are susceptible to sea pirates hijacking the ship, among other risks.
Czyli albo rurociągiem albo tankowcami.
https://www.quora.com/How-do-the-oil-platforms-transport-the-oil-to-land
@tomcio12m tankowcami na morzu polnocnym odbiera sie wache tylko z FPSO (floating production, storage, offload) czyli innymi slowy wielkimi zakotwiczonymi tankowcami rafineriami, do ktorych podlaczone sa rurociagi. Ze stalych platform produkcyjnych nie odbiera sie produktow, bo nie maja zbiornikow.
Do odbierania produktow sluza specjalistyczne tankowce z systemem DP (dynamic positioning) i nazywaja sie shuttle tankers.
@bartek555 Ok, dzięki za uzupełnienie odpowiedzi
Ja nie siedzę w tym, czytam twoje posty bo są to ciekawe tematy. Ktoś zapytał to na szybko wygooglowałem.
@bartek555 Pamiętam jak the Pirate Bay chciał kupić taką platformę i własne państwo ustanowić żeby się pozbyć skutecznie blokad i roszczeń o zaprzestanie działalności xD
@Artur pamietam, byl taki pomysl. Chyba ktos im wytlumaczyl, ze aby panstwo legitnie istnialo to musi byc uznane przez inne kraje
@Milf_Hunter nie skladuja ropy, pompuja w ropociagi do rafinerii
@bartek555 a takie platformy nie są budowane modułowo, gdzie przynajmniej część modułów można wykorzystać do budowy kolejnej platformy? Jak to wygląda z punktu recyklingu takiej platformy? Chyba nie wszystko idzie z automatu na złom?
@ice-numero-cinq wow. Wygląda jakby wiele rzeczy mogło się po drodze nie udać. Mimo wielkiej skali, to musi być bardzo precyzyjna operacja.
@FoxtrotLima po 40 latach pracy nie ma tam nic wartego odzyskania. Oczywiscie zanim sie ja rozbierze, to wszystko co mozna zabrac i jest tego warte typu sprzet elektroniczny, jest zabierane. Zostaje praktycznie sam zlom. Nikt nie wykorzystuje takich staroci do budowy nowych. Calkiem inna technologia, inne wymogi, inne ksztalty.
@Chilled_Marrow bardzo precyzyjna. Pracuje przy tym sztab ludzi. Najpierw na ladzie, potem operycyjni na statku. Na PS podczas projektu jest ok 600 osob.
@bartek555 tutaj obszerny raport jezeli ktos chce sie zapoznac:
A tu filmik:
Bralismy udzial w tzw "tender process" na decommission tego potworka ale bodajze Petrofac nas przebil cenowo
@SzalonyBombardier o kurde, ale bibilia
@SzalonyBombardier jako kto tenderowaliscie jesli moge wiedziec?
@bartek555 Worley. Swoja droga praca zostala przeprowadzona tak wzorowo, ze powstaly na jej podstawie szkolenia u nas w firmie. Szacun.
@SzalonyBombardier duzo sie zmienilo od kiedy pioneering spirit wjechal. Chyba zgarniaja wiekszosc decomissionow teraz. Tymbardziej, ze maja JLS (jacket lift system), ktorym jeszcze moga jacketa zabrac w calosci.
@bartek555 my staramy sie odciac (chociaz moze nie tyle odciac co delikatnie odskoczyc) od spadku po oleju i gazie, na ktorym budowana byla cala firma i kierujemy sie raczej w strone energii odnawialnej (H2, CCUS, wiatr, solar jesli chodzi o Arabie Saudyjska) ale wciaz mamy projekty jak Allseas, Neptune Energy czy Gulf w Meksyku. Trend jednak jest taki, ze staramy sie to zostawic za soba. Sporo sie zmienilo na przestrzeni kilku ostatnich lat kiedy okazalo sie, ze hype train wodorowy jeszcze sie nie rozbil tylko jedzie sobie dalej w najlepsze. NetZero w 2050 dodaje jeszcze wszystkiemu pikanterii.
@SzalonyBombardier allseas tez zmienia strategie, PS ma zakontraktowanych kilkanascie stacji hvdc do transportu i zalozenia (w calosci oczywiscie) i kombinowali, zeby stawiac tym wiatraki, ale to bez sensu. Ida tez w calkiem nowa strone statkiem, na ktorym pracuje - deep sea mining. Pipelayery maja od chusteczki zakontraktowanej roboty na nastepne lata. Dzieje sie na wszystkich rynkach, nawet oil&gas. Ale ile to potrwa zanim znowu jebnie?
@bartek555 jebnie nie jebnie, jezeli Chiny zaczynaja pracowac nad jakas technologia to wiesz, ze tez powinienes zaczac.
@bartek555 czemu by jej nie przerobic na ekskluzywny hotel (° ͜ʖ °)
@San kto za to zaplaci
Zaloguj się aby komentować