Sytuacja wygląda tak: Mam sobie rower marki Kross Trans, z pionowym hakiem tylnej przerzutki i założyłem mu koło z przerzutką Shimano Alfine w piaście, a do haka przerzutki muszę przykręcić napinacz, również Shimano Alfine.

Napinacz nie jest w jednej linii z zębatką na piaście, trzeba dać bardzo dużo podkładek, ale to nie pomaga, bo napinacz ledwo sięga tego rowka na haku.

Jak rozwiązać ten problem? Nie chcę zakładać przerzutki jako napinacza, bo wtedy cała idea przerzutki w piaście nie ma sensu.

Czy istnieją haki, które bardziej wystają na zewnątrz? Najlepiej byłoby wymienić hak przerzutki.

#rower #mechanikarowerowa
f524af43-9c4b-46ce-b474-4606d5c84ba4
MasterChef

Z doświadczenia wiem że szkoda się pierdolić z tym hakiem, oddać na serwis.

DerMirker

No dobra, ale co oni tam mogą wymyślić?

poljet

Shimano pisze, że podkładka nie powinna przekraczać 5mm grubości. Ile jest u Ciebie teraz? Czy jeśli ząbki nie będą zachodziły na siebie, to napinacz będzie obracał się na haku nawet po mocnym przykręceniu?

Możesz:

1. spróbować założyć bez napinacza, może będzie akurat pasować.

2. Kupić inny napinacz, który będzie pasował, zobacz chińskie cuda na allegro i w innych sklepach, np. TO

3. Założyć napinacz przy zębatce z przodu . Napinacz jest mocowany przy pomocy adapteru, który jest przykręcany do ramy prawym łożyskiem korby, ale mam wątpliwości czy to jest dobry pomysł.

4. Zrobienie napinacza z przerzutki nie mija się z celem i jest bardzo dobrym pomysłem (i za darmo). Na youtube są filmy pokazujące jak zablokować linkę na wejściu przerzutki, zobacz TO i TO .

DerMirker

U mnie teraz podkładki przekraczają 1 cm.


Tak, jeśli ząbek na haku nie blokuje napinacza/przerzutki, to ona się obraca, co jest niedopuszczalne.


Mam ramę z pionowym hakiem, więc potrzebuję napinacza paska kształcie przerzutki. Gdybym miał poziome jaki, możnaby założyć taki napinacz wkręcany w haki, jak robią ostrokolarze.


Wolałbym uniknąć napinacza z przerzutki, bo wtedy cały sens mojej piasty Alfine mija się z celem. Chciałem się pozbyć przerzutki.


P. S. Podoba mi się ten napinacz Force, on ma zakres 40mm regulacji, więc jeśli nie pomoże patent z odwróceniem zębatki, to pewnie go kupię

artur200222

@DerMirker rozwiązanie jest dużo prostsze :). Masz na odwrót założoną zębatkę, przez co jest bardziej skierowana do zewnątrz (ona ma taki wypukły kształt). Jak odwrócisz zębatkę to wtedy będzie ok. Skrócona instrukcja: zdejmujesz koło, zdejmujesz przyłącze kasety, zdejmujesz pierścień "segera", odwracasz zębatkę. Procedura składania odwrotna. Uwaga - pierścień trudno schodzi i może wystrzelić.

DerMirker

Zapomniałem o tym rozwiązaniu, dzięki! Spróbuję od tego zacząć :)

globalbus

@DerMirker słowo do poczytania to "linia łańcucha". Jak masz pokaszanioną między zębatką korby, a zębatką tylną, to nie da się tego ustawić poprawnie. Łańcuch w napędach jednorzędowych musi iść prosto.

DerMirker

Wiem co to jest linia łańcucha, jeździłem wiele lat na ostrym kole.

DerMirker

@artur200222 @poljet @globalbus


Tak jak Artur radził, odwróciłem zębatkę. Teraz nie ma przekosu, po założeniu 4mm podkładek napinacz i zębatka są w jednej linii!


Jedyna rzecz która mnie martwi: Ponieważ mam trzy blaty na korbie, muszę tak dobrać długość łańcucha, by na każdym z blatów był napięty. Obecnie jest tak, że gdy wrzucam na najmniejszy z przodu, łańcuch bezwiednie sobie dynda, a napinacz unosi się bardzo do tyłu. Z kolei gdy wrzucam na największy z przodu, napinacz jest pod prawidłowym kątem 90 względem podłoża.


Czy zatem powinienem tak dobrać długość łańcucha, by na największym blacie z przodu napinacz był wychylony bardziej do przodu, co sprawi, że również i na najmniejszym blacie napinacz przesunie się do przodu?


Nie wiem, czy dobrze wyraziłem myśli, jakby co, mogę zrobić zdjęcie

globalbus

@DerMirker jakoś z pierwszego posta nie wynikało mi, że masz trzyrzędową korbę i jeszcze na dodatek chcesz mieć przednią przerzutkę. Masz za mały zakres w Alfine?

Przerzutki planetarne mają limit na najmniejsze przełożenie. Jak dasz za małą zębatkę z przodu, to ryzykujesz zmieleniem trybów wewnątrz piasty. O używaniu małej zębatki w trzyrzędowej korbie musisz zapomnieć.

DerMirker

Rozumiem. Mogę zrezygnować z trzyrzędowej korby. Mam zapasową korbę dwurzędową Shimano Turney 50x34. Czy to lepszy pomysł?

globalbus

@DerMirker możesz po prostu z trzyrzedowej wymontować niepotrzebne zębatki i ustawić ją tak, żeby linia łańcucha pasowała.

Pojawia się dużo pytań, np.

1. Zębatkę na piaście masz na szeroki łańcuch jednorzędowy, czy wąski? Jak na szeroki, to w korbie też powinieneś mieć zębatkę pod szeroki. Wtedy na pewno tylko jedną, bo takie zębatki i łańcuchy nie pozwalają na zmianę biegów.

2. Korba na co, kwadrat, zintegrowana oś?

Korbę na kwadrat reguluje się wymieniając suport na inną długość. Zintegrowaną oś do pewnego stopnia idzie ustawić podkładkami.

DerMirker

Mam tanią korbę Truvativ, z której nie da się wymontowywać zębatek. Założę dwurzędową 50x34 Turney


Mam standardową zębatkę z tyłu Shimano typu Alfine lub Nexus. Pracuje z łańcuchem Shimano HG, czyli wąskim.


Korba na kwadrat.

poljet

@DerMirker Przy napędzie wielorzędowym z przodu i tyłu (np. 3x9) łańcuch zakłada się na największą tarczę z przodu i z tyłu, z pominięciem tylnej przerzutki i do otrzymanej długości dodaje się dwa ogniwa.


https://si.shimano.com/pl/pdfs/si/50D0A/SI-50D0A-001-POL.pdf - tutaj piszą jaka ma być długość łańcucha.


Ja bym zostawił starą korbę tak jak jest i jeździł na największej tarczy z przodu. A jak przełożenia będą za twarde, to wtedy można myśleć dalej. Przecież to nic nie przeszkadza, że są dwie mniejsze tarcze, których zwykle się nie używa. A może przydadzą się na bardzo stromym podjeździe.

artur200222

@DerMirker generalnie shimano defacto nie poleca montażu więcej niż jedno-blatowych korb do piast planetarnych. W mojej ocenie zabawa też w to nie ma sensu bo:


1 - Shimano dopuszcza minimalne przełożenie przednia zębatka/tylna zębatka = 2.0. Takie przełożenie daje w miarę krótką jedynkę i dość już długą ósemkę (o ile mówimy o alfine 8 a nie 11). Doświadczenia użytkowników mówią, że przełożenie 1,8 jest jeszcze ok i nic złego się nie dzieje, ale jak masz cięższą nogę to dla bezpieczeństwa lepiej tego nie robić. Najmniejsza zębatka w 2 lub 3 blatowych korbach zwykle daje dużo mniejsze przełożenie niż 1,8 przy zastosowaniu typowej 18 zębowej tylnej zębatki. Ja mam przełożenie 1,9 i jest ok.


2 - Trudno będzie dobrać odpowiednią linię łańcucha, na pozostałych biegach zawsze będzie nieprawidłowa, a może być i tak, że na każdym.


3 - Istotą stosowania piast planetarnych jest rezygnacja z przedniej przerzutki!


Co do napinacza łańcucha to nie musi być on ułożony tak jak w instrukcji tj. żeby śruby kółeczek napinacza były w prostopadłej linii do podłoża. Może być trochę wychylony do tyłu (nawet tak lepiej). Długość łańcucha po prostu należy dobrać tak, by odpowiednio ułożył się napinacz.


Kolega powyżej polecił, by zostawić mniejsze zębatki na podjazd. Nie polecam tego rozwiązania - na podjazdach właśnie najmocniej dajemy w piastę i przez to przy zbyt niskim przełożeniu zwiększamy mocno ryzyko uszkodzenia piasty. Alfine 8 to są wytrzymałe piasty, ale niestety mają swoje ograniczenia.

DerMirker

Dzięki za szczegółowe wyjaśnienie. Chyba rozejrzę się rzeczywiście za jednorzędową korbą Alfine. Z tyłu na piaście mam już założoną zębatkę 18T. Która tarcza będzie najlepsza na przód?


39/18 = 2.16

42/18 = 2.33

45/18 = 2.50

artur200222

@DerMirker jeśli chodzi o korby alfine to uwaga, bo one generalnie są trochę węższe (jak szosowe). Jeżeli masz szeroko rozstawione tylne widełki to może być tak, że ramiona korby będą o nie zahaczać (np. ramy cube mają z tyłu takie bardziej szeroko rozstawione widełki i tam ta korba alfine nie pasuje).


Ja u siebie zrobiłem tak, że z przodu mam korbę deore i zębatkę dartmora. Z przodu 36t, z tyłu 19. 36/19 = 1,89. U mnie się to sprawdza, ale ja mam lżejszą nogę i lekki jestem, jeżdżę z wyższą kadencją, więc naturalnie daje mniejszy moment obrotowy.


Korby alfine niestety z jakiegoś powodu mają dziwne liczby zębów (i dość sporo), przez co trudno dobrać odpowiednie przełożenie. Dla mnie 2,16 to byłoby już za dużo (zbyt długa 1 i zbyt długa 8), ale dla Ciebie może być już ok, to trzeba samemu sprawdzić. Brałbym 39. Ale fajne są te korby, bo mają fabryczną osłonę łańcucha i zdaje się, że pasują od razu pod względem lini łańcucha (najwyżej regulujesz podkładkami pod suportem)

Zaloguj się aby komentować