Grupa badaczy: Eric Poehler z University of Massachusetts Amherst, Juliana van Roggen oraz Benjamin Crowther z University of Texas w Austin (USA) doszli do interesujących wniosków, badając drogi w Pompejach.
Drogi rzymskie – pomimo swojego fachowego wykonania – ulegały częstemu zniszczeniu w wyniku użytkowania i oddziaływania pogody. Co ciekawe, wspomniani naukowcy zauważyli, że na ulicach Pompejów dostrzec można liczne kropelki, odpryski i plamy żelaza. Takich przypadków natrafili aż 434 razy.
Powyższe obserwacje jasno sugerują, że ubytki, koleiny oraz dziury w drogach (które były nie tylko niebezpieczne, ale i niekomfortowe dla podróżnych) były właśnie zalewane roztopionym żelazem, aby ulice mogły być bezproblemowo użytkowane. Co ciekawe, znaleziono nawet ślady ceramiki, która posłużyła jako uzupełnienie dróg.
Na koniec warto nadmienić, że prace konserwacyjne dróg w Pompejach były zapewne wykonywane przez niewolników, należących do władz miasta.
https://imperiumromanum.pl/ciekawostka/rzymianie-naprawiali-drogi-plynnym-zelazem/
#rzym #antycznyrzym #imperiumromanum #historia #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #listaimperiumromanum #ciekawostkihistoryczne #ancientrome #wojsko #europa #swiat #militaria #venividivici #qualitycontent #archeologia
--------------------------------------------------------------------------------------
Jeżeli podobają Ci się treści, jakie gromadzę na portalu oraz, którymi dzielę się na portalu, wdzięczny będę za jakiekolwiek wsparcie: https://imperiumromanum.pl/dotacje/
To robi roznice miedzy Rzymianami a Zymianami
@imperiumromanum To byłaby potwornie droga jak na tamte czasy technologia napraw... Jakoś trudno mi w to uwierzyć
Nie było wtedy złomiarzy?
@Amebcio Coś w tym jest. Zwykłe narzędzia jak młotki, dłuta, nożyce itp. nie miał każdy bo kopaliny nie były wydobywane w tak masowy sposób jak dzisiaj i narzędzia tanie nie były. Nie dało się pójść tak o do do Mrówki i kupić kombinerki czy łopatę. A co dopiero zalewanie ubytków dróg i pozwalać sobie na takie jakby nie patrzeć straty surowca. Też nie chce mi się w to wierzyć. Nie ujmuję nic Rzymianom, bo ich patenty zaskakują po dziś dzień, ale nie popadajmy w skrajności na temat ich zajebistości aż tak.
@przemoko90 no właśnie i to już przetopiony surowiec jak dla mnie walili żwir albo trochę cementu i elo.
Żelazo by ktoś zajumal a i rdzewialo więc znowu byłby ubytek
@imperiumromanum sorki ale ten news świadczy jak bardzo głupie teorie mają ci naukowcy. Dziury w drodze żelazem? Jeśli płynnym to logistycznie awykonalne. Rozprowadzanie płynnego żelaza po drodze z czego? I jak utrzymowac je przez dłuższy czas płynne. Fikcja na tamte czasy.
Być może użyto tzw. szlaki, czyli resztek niewytopionego żelaza. Można z niej utwardzać drogi i tak robiono w okolicy dawnych hut.
Zaloguj się aby komentować