
Recenzent i recenzja w świetle prawa
Forum AkademickieCzy aktualnie obowiązujące przepisy gwarantują powoływanie na recenzentów osób będących najlepszymi ekspertami w danym zakresie? – o prawnych uwarunkowaniach powoływania recenzentów, pozycji osób pełniących te funkcje oraz formalnym charakterze sporządzanych przez nich recenzji piszą prof. Bronisław Sitek, przewodniczący Rady Doskonałości Naukowej, i Artur Woźniak, kierownik działu prawnego i rozwoju kadr naukowych Biura RDN. [...]
Zagadnienia związane z dokonywaniem eksperckiej oceny jakości osiągnięć naukowych, czyli sporządzaniem recenzji, które warunkuje przyznanie sui generis certyfikatu umiejętności, wiedzy i zdolności do prowadzenia badań naukowych, są de facto znane i normowane od początku obowiązywania Ustawy o szkołach akademickich z dnia 13 lipca 1920 r. (Dz. U. z 1920 r. nr 72 poz. 494). Z uwagi na zachodzące zmiany społeczne i dostrzeżenie, że nadanie określonego stopnia naukowego lub tytułu profesora wiąże się z przyznaniem uprawnień o charakterze publicznoprawnym i stanowi przejaw władczego rozstrzygnięcia o prawach i obowiązkach obywatela, Ustawą o tytule naukowym i stopniach naukowych z dnia 12 września 1990 r. (Dz. U. z 1990 r. nr 65 poz. 386, dalej UTNSN) postępowaniom awansowym nadano przymiot szczególnego rodzaju postępowań administracyjnych, co także w sposób istotny wpłynęło na pojmowanie pozycji recenzentów, charakter prawny sporządzanych recenzji i dopuściło sądowoadministracyjną kontrolę, która obejmuje m.in. prawidłowość przeprowadzenia czynności związanych z ich powołaniem oraz sporządzeniem recenzji. [...]
#nauka #polska #badanianaukowe #naukowcy #recenzje #szkolnictwowyzsze #prawo
Zagadnienia związane z dokonywaniem eksperckiej oceny jakości osiągnięć naukowych, czyli sporządzaniem recenzji, które warunkuje przyznanie sui generis certyfikatu umiejętności, wiedzy i zdolności do prowadzenia badań naukowych, są de facto znane i normowane od początku obowiązywania Ustawy o szkołach akademickich z dnia 13 lipca 1920 r. (Dz. U. z 1920 r. nr 72 poz. 494). Z uwagi na zachodzące zmiany społeczne i dostrzeżenie, że nadanie określonego stopnia naukowego lub tytułu profesora wiąże się z przyznaniem uprawnień o charakterze publicznoprawnym i stanowi przejaw władczego rozstrzygnięcia o prawach i obowiązkach obywatela, Ustawą o tytule naukowym i stopniach naukowych z dnia 12 września 1990 r. (Dz. U. z 1990 r. nr 65 poz. 386, dalej UTNSN) postępowaniom awansowym nadano przymiot szczególnego rodzaju postępowań administracyjnych, co także w sposób istotny wpłynęło na pojmowanie pozycji recenzentów, charakter prawny sporządzanych recenzji i dopuściło sądowoadministracyjną kontrolę, która obejmuje m.in. prawidłowość przeprowadzenia czynności związanych z ich powołaniem oraz sporządzeniem recenzji. [...]
#nauka #polska #badanianaukowe #naukowcy #recenzje #szkolnictwowyzsze #prawo