#psychologia #psychoterapia #dbt #borderline
Tag do obserwowania / czarnolistowania: #codziennedbt
Wprowadzenie: Umiejętności ogólne
Celem treningu umiejętności DBT jest nauczenie się, jak zmieniać własne zachowania, emocje, myśli, które powodują problemy i cierpienie.
Chcemy zredukować takie zachowania jak: nieuważność, poczucie pustki, osądzanie, konflikty z innymi, samotność, stres, nieelastyczność, skrajnie silne emocje, impulsywność, uzależnienia, nieakceptacja rzeczywistości.
Chcemy rozwinąć:
  • umiejętności związane z uważnością
  • umiejętności związane ze skutecznością interpersonalną
  • umiejętności związane z regulacją emocji
  • umiejętności związane z tolerancją na dolegliwości psychiczne
i te powyższe punkty to cztery główne moduły DBT.
Jak możemy podejść do dowolnego problemu?
1. Rozwiązanie problemu – zmień sytuację, zakończ ją lub uniknij jej.
Pomocne umiejętności: podążanie drogą środkową (umiejętność z modułu skuteczność interpersonalna), umiejętności rozwiązywania problemów (z modułu regulacja emocji).
2. Przejmowanie się problemem w mniejszym stopniu – zmień swoją reakcję emocjonalną.
Pomocne umiejętności: regulacja emocji, uważność.
3. Znoszenie problemu – gdy nie można go rozwiązać ani mniej się nim przejmować – akceptacja i znoszenie problemu oraz swojej reakcji na niego.
Pomocne umiejętności: tolerancja na dolegliwości psychiczne, uważność.
4. Trwanie w nieszczęściu – lub pogorszenie sytuacji.
Nie stosuj żadnych umiejętności
Założenia leżące u podstaw treningu umiejętności
1. Ludzie radzą sobie najlepiej, jak mogą.
2. Ludzie chcą poprawy swojego stanu.
3. Ludzie muszą radzić sobie lepiej, starać się bardziej i muszą być bardziej zmotywowani do zmiany (nie zawsze jest to konieczne – jeśli postęp jest stały i dokonuje się w realistycznym tempie).
4. Ludzie nie musieli spowodować wszystkich swoich problemów, ale i tak muszą je rozwiązać (w przypadku dzieci – muszą pomagać im rodzice i opiekunowie).
5. Ludzie muszą nauczyć się nowych zachowań we wszystkich istotnych kontekstach.
6. Wszystkie zachowania (działania, myśli, emocje) mają swoją przyczynę (nawet jeśli jej nie znamy).
7. Ustalenie i zmiana przyczyn zachowania jest skuteczniejszym środkiem do zmiany niż osądzanie i obwinianie.
W następnym odcinku : Teoria biospołeczna – dlaczego kontrolowanie emocji i działań sprawia mi tyle problemów?
Tag do obserwowania / czarnolistowania: #codziennedbt
Literatura:
  1. Matthew McKay, Jeffrey C. Wood, Jeffrey Brantley – Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT). Praktyczne ćwiczenia rozwijające uważność, efektywność interpersonalną, regulację emocji i odporność na stres – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego – ta książka to DBT w pigułce, jest napisana w bardzo przystępny sposób, od niej polecam zacząć!
  2. Marsha M. Linehan – Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT). Trening umiejętności. Materiały i ćwiczenia dla pacjentów – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego – zbiór ulotek z informacjami oraz kart do uzupełniania – polecam jako kolejną po tej powyżej, jeśli ktoś jest spragniony więcej szczegółów :D
  3. Marsha M. Linehan – Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT). Trening umiejętności. Podręcznik terapeuty – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego – podręcznik szczegółowo omawiający każdy aspekt treningu DBT, jak go poprowadzić – opcjonalne
  4. Marsha Linehan – Życie warte przeżycia. Opowieść psychoterapeutki o własnej drodze od samodestrukcji do afirmacji – wyd. Media Rodzina – to jest autobiografia / wspomnienia M. Linehan
lexico

Słyszysz borderline - SPIERDALASZ!!!

Zaloguj się aby komentować