Polskie lotniska pobiły przedpandemiczny rekord. Liderem Lotnisko Chopina w Warszawie

Polskie lotniska pobiły przedpandemiczny rekord. Liderem Lotnisko Chopina w Warszawie

Bankier.pl
To #cpk to wcale a wcale się nie przyda.

Polskie porty lotnicze obsłużyły w 2023 roku 52,2 mln pasażerów, czyli o 6,5 proc. więcej niż w przedpandemicznym 2019 roku, kiedy to liczba pasażerów sięgnęła prawie 49 mln. W 2022 roku lotniska w Polsce obsłużyły prawie 41 mln pasażerów - wynika z opublikowanych w czwartek danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC).

Komentarze (16)

filippo.p-k

Czy CPK się przyda? Nie wiem, ale z tych 52,2mln praktycznie połowa - 25,9mln - to Ryanair i Wizzair. Te linie i ich pasażerowie są średnio zainteresowani giga lotniskiem w środku Polski, więc nie można tego tak wprost przeliczać - dużo pasażerów = potrzebne jedno duże lotnisko.

tyle_slow

@filippo.p-k przestańcie z tym 1 dużym lotniskiem zostają regionalne, a CPK w I fazie to coś wielkości obecnego Okęcia (ZA 10 LAT!)

bleblebator-bombambulator

@filippo.p-k bo to są europejscy przewoźnicy. Oni latają na średnich i krótkich dystansach. Ci wielcy, typu AA, BA, Lufthansa, Quatar, czy inni wielcy potentaci chcieliby operować codziennie z jednego lotniska ale nie mogą, bo warszawa ma ograniczoną liczbę startów i lądowań, takie są przepisy. Dla nich nie do przyjęcia jest, jedna wielka linia lata z wawy, druga z radomia, trzecia z modlina itp.

filippo.p-k

@bleblebator-bombambulator jasne, duże linie chcą jednego lotniska, z dużą przepustowością. Mnie natomiast nie przekonują liczby, które mają świadczyć o potrzebie CPK. Połowa lotów w Polsce to low costy, ileś to też pewnie czartery w czasie wakacji. Jakie jest faktyczne zapotrzebowanie na loty międzykontynentalne - nie wiem.

filippo.p-k

@bleblebator-bombambulator ten rysunek nic nie wnosi - Białoruś to nie jest nasz target, a oni jeśli juz latali by przez Moskwę. Rumunia i Bułgaria ma Stambuł, Bałtowie - no ok, ale mają też Skandynawię.

Skoro połowa ruchu w Pl to low costy - 2 linie, to ilu Polaków lata międzykontynentalnie? Ilu zacznie, gdy pojawi się CPK?

Jestem nieobiektywny, bo mieszkam we Wrocławiu, a latam po Europie. CPK moze mnie przekona choćby przez jakiś 'patriotyzm' ale innych - obcokrajowców - co im da?

bleblebator-bombambulator

@filippo.p-k polska, litwa, łotwa, ukraina, słowacja.

Skoro połowa ruchu w Pl to low costy - 2 linie, to ilu Polaków lata międzykontynentalnie? Ilu zacznie, gdy pojawi się CPK?

biznes lata z przesiadką we frankfurcie, który ma regularne połączenia za światem.

filippo.p-k

@bleblebator-bombambulator no offence, ale wymieniamy argumenty obok siebie. Ilu biznesmenów lata z PL do Usa czy Ameryki Płd.? Ilu turystów lata do Azji czy Ameryki (Płn/ Płd)? Ilu nawet przy CPK wybierze Berlin czy Wiedeń?

Tak jak mapa, z ktorej wynika ze mieszkańcy Czech, Słowacji czy Węgier wybiorą CPK. Oni maja bliżej Wiedeń.

Może jest potencjał - nie wiem, ale sam wzrost liczby lotów z Polski - bez analizy tras czy udziału linii to naciaganie faktów.

bleblebator-bombambulator

@filippo.p-k Najbliżej nas jest frankfurt, monachium i kopenhaga. Frakfurt i monachium jest przeciążony. Bo w transkontynentalne trasy latają z nich ludzie z krajów nadbałtyckich, i środkowo europejskich.

tyle_slow

@filippo.p-k nie jestem wstanie zaakceptować twojej postawy przegrywa, zakładającego że Polska za 10 lat nie będzie latać:p


Nie budujmy infrastruktury to na pewno się rozwiniemy. Sorry, ale bez ryzyka nie ma nagrody. Rozmowa powinna byc na temat jak najlepiej cpk wybudować, a nie czy budować. Szans jest cala masa.

kodyak

Generalnie problemem cpk jest to że koszty obsługi będą prawdpodobnie wysokie w porównaniu z mniejszymi regionalnym lotniskami. Także low costowe linie nie będą nim prawdpodobnie zainteresowane. A trzeba jeszcze doliczyć bilet na pociag.


Cpk musiałoby dawać bardzo konkurencyjne ceny. Jednak największym problemem jest to że my nie mamy nawet średniego przewoźnika narodowego.


Generalnie mi się to nie spina ale oczywscie mogę się mylić. Ciekawe jest to że nie liczy się ile stracą na tym lotniska regionalne. Owszem w samym raporcie cpk jest wyliczenie że stratami ale wygląda to na zasadzie "stracą ale niewiele" czyli tak trochę zyczeniowo

tyle_slow

@kodyak to nie jest dla low costowych linii, dlatego je krytykuja, bo to konkurencja.


Trudno ocenic ile co straci, a ile kto zyska. Jednym z argumentow jest wlasnie oszczędność hubu, bo nie trzeba calego szeregu osob obslugi. Inna skala, inne oblozenia. To jest projekt ryzykowny kosztowo, ale dający tyle szans rozwoju dla polski, że jeśli po to uwali to zagłosuje na kazdego kto zapowie kontynuację.


Celowo to piszę żeby centrala po skanująca nastroje odnotowała, że tworzy sobie grono ludzi "antypo" jeżeli projekt uwala.

kodyak

@tyle_slow problem jest w tym że jest kilka przykładów lotnisk właśnie takich i ciągle nie mogą wyjść z dlugow.


Tak wyliczenia zyskow są trudne ale chyba jest oczywiste że muszą one byc. Niestety "szansa rozwoju dla polski" to frazes który można użyć nawet dla studzienki kanalizacyjnej.

tyle_slow

@kodyak to że innym się nie udało, nie znaczy, że w pl się nie uda.

kodyak

@tyle_slow tak, tym razem na pewno sie uda. Szczegolnie ze nie mamy żadnej ważnej linii lotniczej od czego trzebaby zacząć.

tyle_slow

@kodyak rozważania na poziomie jajko i kura

Zaloguj się aby komentować