Na zdjeciu widzc ewidentna roznice w kolorze i jakby strukturze powierzchniowej (yyy) wody. Ktos by powiedzial - to proste, rozne gestosci wody, ktora sie jeszcze nie zmieszala. I mialby pewnie racje, gdyby w poblizu byla jakas rzeka, tyle ze najblizsza jest jakies 1000km stad.
Wiec co to jest kurla bartek? Przeciwne prady morskie, ktore sie „zderzaja”. Przejechalismy na druga strone i stracilismy w kilka minut 1,5kn predkosci. Dla ciekawskich - ten z naprzeciwka to czesc silnego (dochodzacego do bodajze 5kn), stalego pradu japonskiego.
Co ciekawe ta granica jest nawet widoczna na radarze (wybaczcie kurz, normalnie go nie widac:))
W okolicach portu, do ktorego wchodzimy tez jest ciekawie. Prad plywowy osiaga tam
9,2kn. Czyli silniki pracuja pelna para, a ty sie ledwo posuwasz do przodu (lub do tylu).
#barteknamorzu #ciekawostki #pracbaza #przyroda #morze
@bartek555 na radarze widać jeszcze głowę latającego holendra
@entropy_ jak mnie wkurwi to sie nie pomylisz, to kadet
@bartek555 przeciągnij go pod kilem
@bartek555 Matkoboska, wziąłbyś czasem ścierę, monitor upierdolony jak stół durczoka.
A jeśli statek ma vmax mniej niż te 9 węzłów, to holownikami go ciągną do portu żeby ten prąd pokonać czy co?
@moderacja_sie_nie_myje To wtedy wpływa na wstecznym, żeby było z prądem.
@moderacja_sie_nie_myje nie widac tego kurzu normalnie, po 2 na mostku przy takiej ilosci ludzi i urzadzen musialbys codziennie te ekrany przecierac, zeby byly czyste jak w domu. a po 3 sa pod takim katem, ze kurz latwiej sie na nich osadza. hope this helps
jesli statek ma vmax mniej niz 9 wezlow to jest ciota i pedal. a tak serio to plynie w czasie kiedy prad go bedzie pchal, bo prady zmieniaja sie tak jak plywy 4x na dobe.
@bartek555 jaki uśmiechniety przystojny chłopak, no chodź tu wujaszek cie wyściska
@bartek555 nic nie robiłem za taki content ;D
@bartek555 Czasami widywałem takie "rozgraniczenie" na morzu. Czy to zawsze są zderzające się prądy, czy raczej płycizna albo wiatr?
@Opornik czasami cien (chmur), czasem plycizna (wtedy raczej inny kolor, ale moze tez bardziej falowac). przy wietrze, szkwalach wyglada to inaczej, widac obszary, na ktorych bardziej wieje, a nie takie rowne rozdzielenie na 2.
Widziałem coś takiego też na żywo. Pytaliśmy bosmana co to takiego i właśnie też tak to tłumaczył. Na otwartych wodach dużo różnych ciekawych wodach człowieka spotka.
@bartek555 Uuu, to porządna ciekawostka jest. Czy statki wykorzystują regularnie takie prądy i pływają specjalnie tak żeby z nich skorzystać?
@Anteczek ogolnie statki korzystaja (powinno korzystac) ze stalych pradow, co jest uwzgledniane w publikacjach typu ocean passages, itp, ale takie cos jak tu to kwestia lokalna i zmienna. jak juz jestesmy przy tym temacie, to mozna zauwazyc, ze statki przecinajace ocean robia to mniej wiecej taka sama droga, ktora rowniez zalezy od pory roku (bo te sie czesto bezposrednio lacza z pradami czy wiatrami)
Dzięki @bartek555 , za taki kontent kocham hejto.
@scorcc be my guest, polecam caly tag #barteknamorzu, bo jest kilka fajnych artykulow
Czytam Mordo 🙂
@bartek555 post zrobiony dobrze tak na 30%. A tak na serio gdybym mógł, dałbym Ci 5 piorunów. O takie Hejto chodzi
@rodarball nie sugeruje, ale moglbys zalozyc jeszcze 4 konta i dac mi te pioruny! 😃
@bartek555 kurła jednak światowy człowiek, to i pod kopułką poukladane
@bartek555
czy prądy morskie są uwzględniane w trasach statków tak aby jak najdłużej statek płynął z prądem? czy po prostu statek leci na szage?
@Half_NEET_Half_Amazing tak, wyzej w odpowiedzi do @Anteczek napisalem wiecej :)
@bartek555 super ciekawostka. Dziękuję.
Wiesz może jaki jest fizyczny mechanizm tego, że widać to na radarze? "Wybrzuszenie" wody w miejscu styku?
@psalek dokladnie. robi sie mala falka, ktora odbija wiazke radaru
Zaloguj się aby komentować