Znak wolnej burty, inaczej zwany znakiem Plimsolla, od wynalazcy, brytyjskiego parlamentarzysty, ktorego wkurwialy przeladowane statki, ktore czesto ulegaly zniszczeniom czy zatonieciom ze wzgledu na zaburzona statecznosc. Pewnie niejednokrotnie widzieliscie takie znaki na statkach, a jak nie, to nastepnym razem zwrocicie uwage. Szukajcie na srodokreciu.
Znak sklada sie z kregu wolnej burty i literek towarzystwa klasyfikacynego wydajacego tzw. international load line certificate (drugie foto), czyli certyfikat wolnej burty. Tutaj akurat GL, czyli Germanischer Lloyd. Towarzystw jest sporo, Polski Rejestr Statkow daje literki P R.
A co oznaczaja te literki i kreski obok? To dopuszczalne zanurzenie dla tego konkretnego statku w konkretnym okresie i w wodzie o odpowiedniej gestosci. To znaczy, ze statek zaladowany w zime (W - Winter) w wodzie slonej, moze byc zanurzony maksymalnie do literki W i jednoczesnie oznacza to, ze jakby sie znalazl w wodzie slodkiej (o mniejszej gestosci) to jego zanurzenie zwiekszyloby sie i siegneloby odpowiednio literek F lub TF (Fresh/ Tropical Fresh). Statki przewozace drewno maja tez osobne marki dla podrozy z drewnem.
WNA - Winter North Atlantic
Znak wolnej burty jest na wysokosci S - summer, czyli podstawowej linii (woda slona, lato), od ktorej oblicza sie pozostale. Wszystkie linie maja grubosc 25 mm.
Co jest istotne, to to, ze statek nie moze wyplynac ani wplynac do portu przeladowany, natomiast co sie dzieje po drodze to hulaj dusza, piekla nie ma
#barteknamorzu #statki #ciekawostki #pracbaza #technologia #marynarz
Potrzeba i wkurw matką i ojcem wynalazku :)
@NiebieskiSzpadelNihilizmu i straty
nie zapominajmy o dużych stratach ( ͡~ ͜ʖ ͡°)
@bartek555 Aż se zarzuciłem density of water depending on temp
No niby oczywiste ale nie sądziłem że różnice są na tyle duże że trzeba kreski na łajbach rysować.
@bartek555 tak na oko jakiś duży ten znak mi się wydaje.
Powiedzmy że pomiędzy W a T to różnica 0.5% (1000 -> 995 g/cm^3)
Jeżeli statek ma 10000 ton wyporności to różnica będzie rzędu 50 ton.
Jeżeli kreska ma 25mm to tam jest z pół metra różnicy, gdzieś wrzucałeś zdjęcie swojego statku i był dość duży i mi jako laikowi na oko pół metra przy 50 tonach wydaje mi się dziwne.
Poza gęstością wszystkie liczby wziąłem z dupy, ale jakieś spięcie mam w mózgu bo na szybko mi pół metra nie chce wyjść w żaden sposób od samej temperatury.
@entropy_ aż mi przypomniałeś zadania z fizyki typu
Zakładając, że owca jest kulą o stałej gęstości
@Felonious_Gru no dokładnie o to mi chodzi, jeżeli założysz ze statek jest prostopadłościanem o wyporności 10k ton i proporcjach boków jak statek to pół metra / 50ton wydaje się za dużo. Ale na oko xD
@entropy_ dla mojego statku:
- ladownosc 63k ton (w zaokragleniu), wypornosc w zaokragleniu 97k ton
- roznica odleglosci miedzy Winter i Tropical to rowno 0,5m.
Tylko czemu mowisz o zmianie tonazu? Wypornosc mimo zmiany zanurzenia nie zmieni sie nawet o kilogram :) statek ma taka sama wypornosc w wodzie slodkiej i slonej, mimo calkowicie innych zanurzen.
@bartek555 nie zmiana tonażu tylko zmiana masy wypieranej. Z tego co rozumiem statek wypiera tyle wody ile waży.
Jeżeli masa całkowita to 10k ton to musi wyprzeć 10k kg wody. W temp 4C to 10k m^3 wody. W temp 25 to 0.5% więcej m^3 więc jakieś 50m^3 więcej wody musi wyprzeć a więc niżej się zanurzyć. Pół metra na 50 ton wydaje mi się za dużo przy tych liczbach i rozmiarze statku.
Ale ja się chuja znam i liczę w pamięci ale wciąż choćbym o rząd wielkości się pomylił to pół metra wydaje mi się sporo na samą zmianę temperatury.
@entropy_ dokladnie, statek wypiera tyle wody ile wazy, wiec dlaczego mowisz, ze musi wyprzec wiecej (wagowo) w jednej gestosci niz w drugiej, skoro jego waga sie nie zmienia?:) skoro masa wyparta sie zmienia to musialaby sie zmienic masa statku. zmienia sie zanurzenie, bo zmienia sie gestosc otaczajacej wody.
Objetosc wypartej wody sie zmieni, bo zmieni sie jej gestosc, ale masa pozostanie taka sama. Wiecej wody o nizszej gestosci i mniej wody o wiekszej gestosci.
jesli wiec wyprze 0.5% m3 wiecej, to musisz sobie podstawic to do rownania, zeby poznac roznice gestosci pamietajac, ze masa sie tutaj nie zmienia. ani masa wody, ani masa statku.
@entropy_ moze wytlumacze na prostym przykladzie:
-
masz plastikowa kule o danej masie, ktora wrzucasz do miski z budyniem. kulka wypiera pewna, niewielka ilosc gestego budyniu, niewiele sie zanurza
-
wrzucasz te sama kulke do miski z woda. kulka zanurza sie glebiej, wypiera objetosciowo wiecej wody.
Czy waga wypartego budyniu i wody bedzie rozna, mimo ze kulka zanurzyla sie o wiele bardziej w wodzie niz budyniu? No nie, bedzie taka sama, bo waga kuli tez sie nie zmienila
@bartek555 ale ja w swój pokręcony sposób dokładnie o tym piszę xD
Masa wypieranego budyniu=masa wypieranej wody
Z tym że różnica zanurzenia wynosząca 0.5m wydaje mi się duża biorąc pod uwagę zimną wodę(budyń) i ciepłą wodę (wodę) bo różnica gęstości wody dla tropików jest rzędu 1% patrząc na tabelkę.
Chodzi mi tylko o to, że to bardzo duża różnica jak na mój mentalny model budyniu
@entropy_ no dobra to sie zgadzamy. a juz mialem wyciagac kastet.
@Felonious_Gru I porusza się z prędkością jednostajną-przyspieszoną po równi pochyłej...
@bartek555 a tu co się stało się
@starszy_mechanik pewnie zmieniali konstrukcje, moze dodawali „rozmiaru”. Ale te ostatnie to wyglada jakby sie komus po prostu jeblo ;)
@bartek555 coś na kursie mówili o zmianie tych znaków ale nie zapamiętałem bo spałem xD
@bartek555 @starszy_mechanik ale to jest "naspawywane" czy tylko malowane?
@VonTrupka pierwsze znaki, podobnie jak nazwa statku są naspawywane. Ale w międzyczasie wiele się może zdarzyć. Np statek zmieni towarzystwo klasyfikacyjne i wtedy trzeba literki zmienić i nikt się nie będzie bawić w spawanie, tylko ciach farbą jako tako i gotowe
@starszy_mechanik jest to zrozumiała sprawa
dziemkuwa za info (ง •̀ᴗ•́)ง
@VonTrupka tutaj nie moge sie zgodzic z @starszy_mechanik . Te znaki musza byc zawsze permanentnie umieszczone na kadlubie, naspawane calkowicie lub "nabite". Zadne towarzystwo klasyfikacyjne nie uzna innego rozwiazania, bo jest to niezgodne z konwencja o liniach ladunkowych (International Convention on Load Lines)
Regulation 8
Details of marking
The ring, lines and letters shall be painted in white or yellow on a dark ground or in black on a light ground.
They shall also be permanently marked on the sides of the ships to the satisfaction of the Administration. The
marks shall be plainly visible and, if necessary, special arrangements shall be made for this purpose.
Regulation 9
Verification of marks
The International Load Line Certificate (1966) shall not be delivered to the ship until the officer or surveyor
acting under the provisions of article 13 of the present Convention has certified that the marks are correctly
and permanently indicated on the ship’s sides.
Interpretation 11 Details of marking (Source: LL.3/Circ.69)
Reg 8 “Permanently marked” is considered to include welding of the marks on the sides of the ship provided
the usual precautions as to material, electrodes, etc. are observed
@bartek555 pytam z ciekawości bo na tej jakości img to H widać.
Stąd pytanie czy to jest na jakimś spawie, wybuciu czy innym fizycznym wpływie na poszycie, czy tylko same malowanie.
statek nie moze wyplynac ani wplynac do portu przeladowany
@bartek555 a jeśli po drodze nabierze wody i nie ma jak jej wypompować? Trzeba wyrzucić ładunek za burtę? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@MostlyRenegade a po co mialby tej wody nabierac? Zuzyje po drodze paliwo, wiec zmniejszy „mase” i tak
@bartek555 a po co Titanic nabrał wody?
@MostlyRenegade zeby nagrac film z dicarpio, kazde dziecko to wie
>Wszystkie linie maja grubosc 25 mm.
jak wysoka jest w ogóle ta podziałka tak + - ? Bo pewnie im mniejsza ładowność tym jest wyższa.
Na załączonym img na wyświetlaczu laptokowym to wygląda jakby pomiędzy każdym stopniem było 25mm, a nie że tyle wynosi grubość każdej krechy ( ͡~ ͜ʖ ͡°)
Tak z ciekawości ile trzeba by latem w słonej dowalić tonażu aby krypa zanurzyła się do kolejnego poziomu?
Np. na takiej o której zazwyczaj piszesz, lub pływasz (pomijając ten pływający kontynent z wieżą rakietową)
@VonTrupka to zalezy od statku, na jednym trzeba 20 ton zrby się zanurzyl o centymetr, na innym 80. U mnie ta druga opcja.
Zaloguj się aby komentować