Norwegia: Niemal 90 proc. nowych samochodów stanowią samochody elektryczne

Norwegia: Niemal 90 proc. nowych samochodów stanowią samochody elektryczne

EURACTIV.pl
Dziewięć na dziesięć nowych samochodów sprzedanych w Norwegii w ubiegłym roku było napędzanych wyłącznie napędem elektrycznym, jak pokazały dane rejestracyjne opublikowane wczoraj (2 stycznia). Kraj ma szansę osiągnąć cel, jakim jest wprowadzanie na drogi wyłącznie samochodów elektrycznych w 2025 roku.

Pojazdy w pełni elektryczne stanowiły 88,9 proc. nowych samochodów sprzedanych w 2024 r., w porównaniu z 82,4 proc. w 2023 r., wynika z danych Norweskiej Federacji Drogowej (OFV).

Najlepiej sprzedającymi się markami były Tesla, a następnie Volkswagen i Toyota. Chińskie pojazdy elektryczne stanowią obecnie prawie 10 proc. sprzedaży nowych samochodów. [...]

#wiadomosciswiat #norwegia #motoryzacja #rynekmotoryzacyjny #samochodyelektryczne

Komentarze (20)

adamszuba

Wychodzi na to, że ci Norwegowie muszą być strasznie głupi, skoro kupują te bezużyteczne i ciąglę płonące samochody 😉

lurker_z_internetu

@adamszuba i nie nadające się do jazdy zimą, nie zapominaj o tym ;)

adamszuba

@lurker_z_internetu No tak. Przecież oni nawet tymi samochodami nie ruszą.

Michumi

@adamszuba @lurker_z_internetu @adamszuba nie, to tylko zamordyzm i zmuszanie ludzi zakazami rejestrowania aut spalinowych. Mądrzy są Norwegowie. Z resztą to kraj, gdzie musieli zabronić alkoholu, bo tumany nie umiały normalnie wegetować od chlania. A teraz kiedy alkohol zabroniony, w co drugiej piwnicy zestawik do bimbrowania. Noregowie to araby europy - bogactwa naturalne i tępy naród.

Greenzoll

Norwegia ma w planach zabronienie rejestracji silnikow spalinowych od tego roku, wiec juz nie maja za bardzo wyboru. No i do tego ich rzad ostro subsydiuje EV: nie placisz vatu, gesta infeastruktura ladowarek i takie duperele jak mozliwosc jezdzenia elektrykami po buspasach, darmowe parkingi i zero kosztowe uzywanie promow

Stashqo

@Greenzoll jedno zdanie, 4 półprawdy - vatu nie płaci się do 500k nok, buspasy już się skończyły w większości miast (ze względu na ilość elektryków ruch na nich był jak na każdym innym pasie), darmowe parkingi już dawno nieaktualne, tak samo promy.


Zgadza się natomiast nasycenie ładowarkami i to tak duże, że podróż elektrykiem jest po prostu bezproblemowa. No, ale to dlatego, że norwescy amatorzy nie potrafią stworzyč instytucji tak silnych jak polskie urzędy i regulatorzy. Przez to w Norwegii od wbicia łopaty do oddania do użytku stacji ładowania mija 30-60 dni a w Polsce Ionity Nidzica czeka już 550 dni na odbiór techniczny UDT xD

Greenzoll

@Stashqo moze juz zlikwidowali, ale pokazuje to jakie mechanizmy dzialaja. No i jeszcze jedno czego wczesniej nie napisalem: Ludzi w Norwegii najzwyczajniej w swiecie bardziej jest stac na takie ekstrawagancje jak meleksy z turbodoladowaniem

Stashqo

@Mr.Mars norwescy głupcy, tylko tdi lpg! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

xsomx

Jakbym żył w Norwegii, zarabiał norweską średnią krajową i wiedział, że na każdego obywatela jest odłożone kilka milionów euro w różnych funduszach inwestycyjnych zasilanych nieskończonymi miliardami ze sprzedaży ropy i gazu to też bym sobie kupił elektryka, bo mnie przyszłość nie obchodzi. Zawsze będzie dobrze.

Michumi

@xsomx ale tutaj niby dorosłym ludziom trzeba tłumaczyć, arabowie europy mają pod korek. do tego zakładam solidne dotacje rządowe na elektryki. a co z tego wyjdzie pokaże oczywiście czas.

xsomx

@Michumi Za odpowiedzią ChatGPT. Nie dziwię się, że ludzie kupują elektryki. Są po prostu atrakcyjniejsze niż spalinowe.


  1. Nie trzeba płacić VATu przy kupnie elektryka (25% ceny)

  2. Nie ma opłaty za rejestrację

  3. Obnizone opłaty za drogi

  4. Darmowe parkingi

  5. Brak podatków na "paliwie"

  6. Można jeździć buspasem.


In Norway, the government provides substantial tax incentives and benefits to encourage the purchase and use of electric vehicles (EVs). These incentives make EVs very attractive for buyers. As of 2025, some of the key benefits include:


  1. Exemption from VAT (Value Added Tax):

  • One of the biggest incentives is that electric vehicles are exempt from the 25% VAT that is applied to most new cars in Norway. This significantly lowers the purchase price of an EV compared to traditional gasoline or diesel cars.

  1. Exemption from Import Duties:

  • Electric cars are also exempt from import duties, which can amount to around 10% of the car's value.

  1. No Registration Fees:

  • EVs are not subject to registration fees, which usually cost between NOK 1,000 and NOK 5,000 for conventional vehicles.

  1. Reduced Road Tolls:

  • EV owners benefit from free or discounted tolls on roads and bridges. Many tolls in Norway are waived for EVs, making commuting and traveling more affordable.

  1. Free Parking:

  • In many municipalities, electric cars are allowed to park for free in public parking lots.

  1. No Fuel Tax:

  • Electric car owners are exempt from the fuel tax that applies to gasoline and diesel cars. This makes operating an EV much cheaper over time.

  1. Access to Bus Lanes:

  • In several cities, EVs are allowed to use bus lanes, helping to avoid traffic congestion.

  1. Subsidies for Charging Infrastructure:

  • Some municipalities offer subsidies or incentives for the installation of home charging stations, making it easier and more affordable to set up an EV charger.

  1. Incentives for Corporate Fleets:

  • Businesses and companies also benefit from these incentives when purchasing electric vehicles for their fleets, helping to reduce their operating costs.
kitty95

Fajnie porównywać 90% taniego prądu z hydrologii z 90% z drogiego wungla i świątek piątek z jeszcze droższego OZE. Zajebiści ci Norwegowie, jak oni to kurna zrobili? O wielkości populacji i jej rozłożeniu geograficznym uprzejmie nie wspomnę.

Greenzoll

@kitty95 o to to. No i jeszcze to czy mieszkasz w mrowkowcu czy masz wlasny dom z podjazdem i mozesz sobie wygodnie ladowac wieczorem po pracy

kitty95

@Greenzoll Chyba nikt jeszcze nie wpadł na to, jak "tankować" elektryki masowo na blokowiskach. Chyba sloty i zapisy do ładowarek jedynie. A ładowarki w garażach podziemnych, to ryzyko, że cały blok się sfajczy i były takie przypadki już. Sorry, ale to nie są (jeszcze) ani rozwiązania dla plebsu, ani dla biednych energetycznie krajów, a takim jest Polska.


Ps. Zawnioskujcie sobie prywatnie do lokalnego ZE o przyłącze np. 150kW (tyle minimalnie wymaga szybka ładowarka) i zobaczcie co się będzie działo.

dremmettbrown

@kitty95 150kW? Co Ty chcesz, otwierać stację ładowania komercyjną w garażu podziemnym? Do użytkowania na co dzień i ładowania przez noc są ładowarki 7 albo 11kW w zależności jakie masz auto.


Dla większości ludzi prywatne złącze NEMA 14-50 jest w zupełności wystarczające. W Kalifornii od 2026 roku każde nowe miejsce parkingowe ma mieć takie prywatne złącze, w wielu miejscach w USA też się spotkałem z takimi złączami.


150kW porównując do spalinówek to jakbyś powiedział że chcesz dystrybutor paliwa w każdym garażu a nie kanisterek na czarną godzinę.

kitty95

@dremmettbrown a doczytaleś ze zrozumieniem? SZYBKA ładowarka. 150kW to niedużo, bo baterię 75kWh naładujesz w pół godziny, czyli jakoś szału nie ma. Do prawdziwe szybkiej i baterii rzędu 100+ kWh potrzebujesz minimalnie 300kW mocy na przyłączu, takie to są wartości. Przez noc z gniazdka to sobie możesz parę hulajnóg naładować na full. Przy typowym dla domów przyłączu 12kW, to ci nocy nie starczy żeby te 100kWh naładować.

dremmettbrown

@kitty95 ziomek napisałeś że nie rozumiesz EV bez pisania że nie rozumiesz EV. Pięć zdań i jakiś zupełnie nieżyciowy bełkot. Dam Ci zdania do dokształcenia się na szybko


Standardową bateria EV to między 70 a 80kW, nie sto.


Ładowarki powyżej 11kW wymagają prądu stałego DC i to wypada poza jakikolwiek zakres codziennego użytkowania, tylko biznes albo flota w to może inwestować.


potrzeba ładowania 100kW dzień w dzień oznacza przejazd jakieś 600km+ dzień w dzień. Huh, ciekawy przykład, taki życiowy robić 18k kilometrów w miesiąc autem typu Ford Kuga.


nie wiem jakimi hulajnogami jeździsz i jak z matematyką u Ciebie ale nawet zakładając te 80kW potrzebne to 80/11 = 7 a jakoś tak się składa że ludzie śpią po 7h i auto może się ładować.


Nie wiem jakie EV masz czy jakim się interesowałeś glebiej, ale jak czytam to typowy fotelowy ekspert z Ciebie.

KonioNT

@kitty95 Polestar 2 85kW bateria, ładuje się bezproblemowo przez noc na 8kW (przyłącze domowe zakładane od ręki) ładowarce. Nawet w ekstremalnych sytuacjach nie jestem w stanie codziennie przejeżdżać 500km, więc doładowywanie trwa znacząco krócej. Nie wiesz o czym mówisz tylko rzucasz randomami i liczysz na to, że nikt tego nie zweryfikuje.

kitty95

@dremmettbrown @KonioNT właściciele elektryków, to jak właściciele Apple. The best of the best i już, a cała reszta fotelowi eksperci i frajernia. Nawet eko świrki czytać ze zrozumieniem nie potraficie w jakim kontekście było o szybkim ładowaniu. Lecicie na czarną, bo na jełopów szkoda czasu i elo.

KonioNT

Kurde, szkoda że mnie wrzucił na czarną, miałem powiedzieć że mam też Suprę mk2, mk4 i mx5 więc słaby ze mnie Apple fan Ale nie można przecież lubić elektryków i 4L V8 czy też tam innych 6 rzędówek, jak nie z nami to przeciwko nam xD Najważniejsze to że robić z igły widły i pierdololo o złączach 150 kW jak my o chlebie tutaj gadamy.

Zaloguj się aby komentować