Może coś tam będę wrzucał w kwestiach samolotow. Na pierwszy rzut leci f14 czyli samolot chyba najbardziej shypowany poprzez wiadomy film. Samolot w przeciwieństwie do filmu nie byl stworzony do jakieś szaleńczych akcji manewrowych. Jego największym atutem były rakiety phoenix pow pow o zasięgu 200km i to one miały tworzyć przewage i ochraniać lotniskowiec. Samolot wykorzystywał konstrukcje zmiennej geometrii skrzydeł ktore ma zalety i wady jak wszystko ale w tamtym czasie wygalda że cały świat byl dosc zafascynowany ta technologia. O ile kojarze skrzydła złożone bardziej układ delta lepsze parametry przy dużych prędkościach i większych wysokosciach skrzydła rozłożone lepsze parametry przy niskich wysokosciach i niskich predkosciach.

Ten samolot to nie była zbytnio udana konstrukcja. Piloci narzekali na słaba sterownosc która np wynikala z bardzo szeroko rozstawionych silnikow, no ale wiadomo coś za coś. Akurat w ta szczęline miedzy silnikami wchodziły 4 rakiety phoenix. Poza tym to samolot pod wymagania lotniskowcow a te są dość wymagające w kazdej materii. Wymaganie 2 pilotow. Strasznie zabudowany cockpit i pewnie więcej.

O ile dobrze kojarze ten samolot byl budowany w dużym pośpiechu bo miał zastąpić a6 intrudera konstrukcje leciwa a f111 czyli poprzednik f14 byl jeszcze gorszy

Poniżej filmik porno samolotowe który lubię najbardziej.

#lotnictwo #samoloty

https://youtu.be/smoj4ZpNzKs?si=MBYRST4XLpdyFt4D
TheLikatesy

@kodyak

dosc zafascynowany


na potrzeby tej maszyny zbudowano pierwszy mikroprocesor, dobrych kilka lat przed tym zanim ta technologia pojawiła się w zastosowaniach komercyjnych, cudowny samolot


https://youtu.be/VwGWaxtjicA

pszemek

@kodyak

O ile kojarzę skrzydła złożone bardziej układ delta lepsze parametry przy dużych prędkościach i większych wysokościach skrzydła rozłożone lepsze parametry przy niskich wysokościach i niskich prędkościach.

Zasadniczo sprawa wygląda tak, że im szybciej lecisz, tym mniejszych skrzydeł potrzebujesz, bo siła nośna ma prędkość w kwadracie. Opór powietrza też ma prędkość w kwadracie, więc większe nie znaczy lepsze, jeśli chcesz lecieć szybko. Do tego jeszcze dochodzi zmiana z wysokością, im wyżej tym powietrze rzadsze i trzeba większych skrzydeł / szybciej latać, no i manewrowość, bo im większe skrzydła, tym mniej manewrowy samolot / trudniej się obrócić jak dupa duża xd

em-te

@pszemek to był podstawowy problem przy opracowaniu serii X(_) bariera dźwięku. Niespodziewane wibracje i utrata stateczności. Skrzydła delta okazały się lekiem.

kodyak

@pszemek super dzieki

AndrzejZupa

Anyway, wrzucaj! TK są tutaj pasjonaci lotnictwa!

Odwrocuawiacz

@kodyak tak dopowiem, to samolot w kwestii sterowności miał skłonności do wpadania w tzw. korkociąg płaski (pokazane to w filmie Top Gun).

Nawet w symulatorze DCS jest to częsty przypadek, ponieważ ten model nie posiada komputera, który by temu zapobiegał lub wspomagał pilota w tej kwestii.


Mi osobiście na 5 razy korkociągu tylko 2 razy udało się uratować maszynę.


Bardzo ciężki samolot w obsłudze i w zasadzie bez radiooperatora praktycznie nie zdolny do walki.

Dobre ustawienie naprowadzenia rakiet i bardzo daleki ich zasięg powoduje, że w symulatorze możemy sprzątnąć cel nawet bez jego wiedzy.


Jak ktoś lubi wyzwania to polecam DCS.

brain

@kodyak

O ile dobrze kojarze ten samolot byl budowany w dużym pośpiechu bo miał zastąpić a6 intrudera konstrukcje leciwa a f111 czyli poprzednik f14 byl jeszcze gorszy

Nie pomyliłeś A-6 z F-4 Phantom? Bo one wtedy służyły w Navy w roli myśliwców. A A-6 to zupełnie inna koncepcja i chyba dopiero F/A-18 miał je jako tako zastąpić.


A reszta to prawda. Program F-14 chyba zaczynał w tym samym czasie lub nawet wywodził się z programy F-X (z którego finalnie powstał F-15), tyle że Navy potrzebowało samolotu na już i nie mieli czasu żeby czekać na efekt prac rozwojowych z tego programu.

kodyak

@brain tak faktycznie f4

Zaloguj się aby komentować