Mikołaj Karłowicz von Meck w Ludowym Komisariacie Transportu udawał fachowca oddanego bez reszty sprawie nowej gospodarki, potrafił długo i z zapałem mówić o ekonomicznych aspektach budowy socjalizmu i lubił udzielać rad. Jedna z tych rad, najbardziej szkodliwa, była taka: wydłużyć składy pociągów towarowych, nie bać się pewnego przeciążenia. Z pomocą GPU von Meck został zdemaskowany (i rozstrzelany): celem jego było przedwczesne zużycie szyn, wagonów i parowozów, aby pozbawić republikę kolei żelaznych w momencie napadu interwentów. Kiedy zaś niedługo potem nowy narkom transportu, towarzysz Kaganowicz, zlecił, by uruchomić właśnie składy dłuższe, superprzeciążone, nawet w dwój- i trójnasób (za to odkrycie i on, i inni naczelnicy dostali Ordery Lenina), przewrotni inżynierowie wystąpili w roli bałwochwalców norm - podnieśli krzyk, że to przekracza dopuszczalne normy, że zgubnie działa na trwałość taboru; zostali więc sprawiedliwie rozstrzelani za brak wiary w możliwości socjalistycznego transportu
Sołżenicyn, Archipelag GUŁag 1918-1956
#ksiazki #czytajzhejto #solzenicyn
Sołżenicyn, Archipelag GUŁag 1918-1956
#ksiazki #czytajzhejto #solzenicyn
@lechaim - Kim po przeczytaniu tego.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nikolai_von_Meck
Despite this, due to his "bourgeois" origins, he was repeatedly arrested on various charges from 1919 onward, accused of, among other things, "counter-revolutionary speeches against the Soviet system" and being part of a "technological counter-revolution." He was arrested for the final time in 1928, and in May 1929 the OGPU (forerunner of the KGB) sentenced him to death for wrecking; that is, attempts to sabotage Soviet authority through substandard work. His execution was announced on 24 May 1929. He was rehabilitated in 1990 by the Plenum of the Supreme Court of the USSR.
@lechaim Chory kraj. Mieszkać tam, to wyrok.
Zaloguj się aby komentować