Michelin PLR, czyli 11 kołowy Citroen DS z dwoma silnikami V8

Michelin PLR, czyli 11 kołowy Citroen DS z dwoma silnikami V8

hejto.pl
Wrzutka o Citroenie DS Speedster przypomniała mi mój ulubiony projekt Citroena - Michelin PLR (Poids Lourd Rapide - w tłumaczeniu na polski byłoby to coś w stylu - szybki wagi ciężkiej), czyli specjalny pojazd, który został zbudowany do testowania opon do pojazdów ciężarowych.

Zbudowany na bazie Citroena DS (w tamtym czasie Michelin był właścicielem marki Citroen) pojazd miał 5 osi, w tym dwie przednie skrętne, plus centralnie umieszczone stanowisko do testowania kół samochodów ciężarowych (z własnym napędem), co łącznie daje 11 kół. Zamysł był taki, żeby można było bezpiecznie testować opony ciężarówek i nie martwić się, co będzie w razie awarii opony - w takim wypadku PLR cisnął dalej na swoich standardowych 10 kołach.


Ze względu na swoje wymiary (7,2m długości i 2,45m szerokości) oraz zamontowaną w nim aparaturę, PLR był pojazdem ciężkim - ważył około 9150kg. Dlatego aby go napędzić, zamontowano z tyłu dwa silniki V8 Chevroleta o pojemności 5,7 litra i mocy 200KM. Jeden z silników przenosił napęd na 3 tylne osie, drugi napędzał testowane koło w środku. Dzięki takiemu zestawowi pojazd potrafił osiągać prędkość od 160 do 180km/h.

Auto służyło przez kilka lat, obecnie jest wykorzystywane przez Michelin jako pojazd pokazowy.


https://www.youtube.com/watch?v=PziuQKNq1fo

#samochody #technika #ciekawostki #citroen

Komentarze (10)

Yes_Man

@Aksal89 To dopiero dziwadło

cododiaska

z czymś mi się kojarzy ten pojazd...

d2fef594-0ba9-426c-95d3-258f30c78386
maks_kow

@Aksal89 DS speedster to bardzo niecodzienny projekt, do tego ma hak.

Ten to taki nudny, jak na francuza. Nic zaskakującego

( ͡~ ͜ʖ ͡°)

VonTrupka

Czytając zajawkę zastanawiało mnie czy owe jedenaste koło to jest te zapasowe


jak w ogóle zakładano koło testowe?

gablota na podnośnik, czy podnośnikiem po najechaniu na kanał?

Aksal89

@VonTrupka https://www.youtube.com/watch?v=TJzLTH3_m-c - tutaj w 36 sekundzie dobrze widać - z jednej strony jest dostęp do śrub mocujących, a całe koło miało system podnoszenia go wewnątrz auta

VonTrupka

@Aksal89 ja już słyszę te latające w eterze "krwy" przy wymianie opony (☞ ゚ ∀ ゚)☞

conradowl

Producent opon robi auto, które wymaga więcej opon naraz niż ja dotychczas przez całe życie kupiłem no prawie...

sierzant_armii_12_malp

@Aksal89 Jestem zawiedziony. Wyglądał na fajny, nieszablonowy kamper…

Klamra

@Aksal89 Ale ulep... (° ͜ʖ °)

Zaloguj się aby komentować