Kadłub szwajcarskiego czołgu Armii Panzer 68 poddany obróbce termicznej w wannie z olejem w zakładzie Eidgenoessische Konstruktionswerkstaette w Thun, 1968r. #czolgi #ciekawostki #wojna
e458960e-493f-4e58-aee4-c91118bafc85
Gander

Jest tego więcej ? Przemysł ciężki ma w sobie to coś

Seraphiel

Gdyby to była nafta, to zbieraliby ten kadłub na drugim końcu województwa. Hartowanie w oleju.

golden-skull

@Seraphiel Dziękuje, poprawione.

Half_NEET_Half_Amazing

@golden-skull

ciekawe, ze hartuje się kadłuby skoro stal hartowana jest krucha

fizyka i metalurgia to ciekawe rzeczy

shogoMAD

Może być kruchy, to czołg, tu ważna jest twardość.

spawaczatomowy

@shogoMAD wysoka udarność jest ważna, nie twardość.

Twardość jest ważna np przy wytwarzaniu ostrza gilotyny do blach


@Half_NEET_Half_Amazing to nie jest hartowanie, tylko ulepszanie cieplne (obróbka cieplna), jednym z powodów jest ustabilizowanie i rozproszenie naprężeń (pot. wyżarzanie) konstrukcji po spawaniu i korygowaniu (nierzadko również termicznym). Drugi powód to uzyskanie odpowiedniej udarności, czyli odporności na kruche pękanie stopu w warunkach temu sprzyjających (niska temperatura, obciążenia statyczne i przede wszystkim dynamiczne, obecność karbów, wibracje itd). Wymagana udarność, którą zakłada się często już w fazie projektowania konstrukcji, to w najprosztych słowach balans pomiędzy twardością a jej plastycznością (ale to chyba zbyt duże uproszczenie).

solly

@spawaczatomowy swoja droga chlodzenie w oleju nie jest wcale takie najszybsze, przez co metal finalnie az taki kruchy nie bedzie

spawaczatomowy

@solly medium chłodzące dobiera się zawsze pod oczekiwany wynik obróbki, a tempo chłodzenia ma kluczowy wpływ na rekombinację struktury stopu.


Ludzie z tamtej fabryki stosowali sobie dostępną technologię i materiały by uzyskać zadowalający i zgodny z wymaganiami produkt, domyślam się, że wiedzieli co robili

Zaloguj się aby komentować