„Jakże wygnanie może być przeszkodą dla samorozwoju człowieka lub zdobywania cnoty, skoro nikt nigdy nie został przez to pozbawiony możliwości uczenia się i praktykowania tego, co potrzebne?”
— Muzoniusz Rufus, Diatryby
#stoicyzm
> #dziwenzastepuje < tu sobie to możecie zablokować, bo w tym tygodniu jest zastępstwo
Mały bonus z krótkim wyjaśnieniem:
Muzoniusz Rufus był trzykrotnie skazywany na wygnanie (dwukrotnie przez Nerona i raz przez Wespazjana), jednak przymusowa zmiana miejsca zamieszkania i stylu życia nie powstrzymała go przed studiowaniem filozofii. Na swój sposób też zareagował podejściem: „W porządku! W ten sposób też mogę pracować!”. I tak zrobił, znajdując między kolejnymi wygnaniami czas dla ucznia o imieniu Epiktet i pomagając w ten sposób udostępnić stoicyzm światu.
— Muzoniusz Rufus, Diatryby
#stoicyzm
> #dziwenzastepuje < tu sobie to możecie zablokować, bo w tym tygodniu jest zastępstwo
Mały bonus z krótkim wyjaśnieniem:
Muzoniusz Rufus był trzykrotnie skazywany na wygnanie (dwukrotnie przez Nerona i raz przez Wespazjana), jednak przymusowa zmiana miejsca zamieszkania i stylu życia nie powstrzymała go przed studiowaniem filozofii. Na swój sposób też zareagował podejściem: „W porządku! W ten sposób też mogę pracować!”. I tak zrobił, znajdując między kolejnymi wygnaniami czas dla ucznia o imieniu Epiktet i pomagając w ten sposób udostępnić stoicyzm światu.
@Dziwen jeszcze dla kontekstu historycznego i jako mała ciekawostka: niewinnie brzmiące wygnanie nie było zwyczajnym przemieszczeniem jegomościa z jednego miasta do drugiego; wybierano na miejsce wygnania jakieś zapadłe dziury, wysepki z jednym krzakiem i drzewem na krzyż, miejsca zamieszkałe przez ludność nie-rzymską itd. Zasadniczo jakby Rzymianie zajęli Sybir to zapewne tam kierowaliby wygnanych
Zaloguj się aby komentować