Historia motocykli wg Lecha: Leon Kuźmicki. Światowe osiągnięcia polskiego konstruktora
Świat Motocykli | testy motocykli | motocykle używane | skutery | poradyO kilku (w sumie dosyć nielicznych) konstruktorach polskich motocykli często mówimy „genialny” czy „wybitny”, a ich biografiami fascynują się wszystkie branżowe media. To co w takim razie mamy powiedzieć o człowieku stojącym za najbardziej spektakularnymi sukcesami Nortona Manxa, którego autorskie silniki montowane były w bolidach Formuły 1 i wygrywały eliminacje Grand Prix? Do momentu poznania tej historii dziwiłem się, że nazwisko Leona Kuźmickiego jest w Polsce praktycznie nieznane, a przecież to właśnie jego projekty do dzisiaj określane są mianem „legendarnych”. Chociaż historia jego życia to w zasadzie gotowy scenariusz na film kina akcji, po zapoznaniu się z nią zrozumiałem, czemu unikał on rozgłosu.
W początkowej fazie życia losy Leona Kuźmickiego toczyły się typowo dla przedstawiciela przedwojennej rodziny inteligenckiej. Urodził się w roku 1910, a więc jeszcze pod zaborami, jako syn lekarza i wykładowczyni Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie. Na studia udał się do Lwowa, gdzie studiował na wydziale mechanicznym tamtejszego uniwersytetu. W roku 1938 został asystentem prof. Witkiewicza, specjalizując się w silnikach z zapłonem samoczynnym. W roku 1939 został zmobilizowany i trafił do Sił Powietrznych. Po kapitulacji dostał się do niewoli i trafił w ręce NKWD do okrytego ponurą sławą więzienia na Łubiance. Tu mocno podupadł na zdrowiu, a do pełni sił nie wrócił już do końca życia. Został skazany na pobyt w kolonii karnej na Magadanie. [...]
#motocykle #historia #polskiekonstrukcje #xxwiek
W początkowej fazie życia losy Leona Kuźmickiego toczyły się typowo dla przedstawiciela przedwojennej rodziny inteligenckiej. Urodził się w roku 1910, a więc jeszcze pod zaborami, jako syn lekarza i wykładowczyni Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie. Na studia udał się do Lwowa, gdzie studiował na wydziale mechanicznym tamtejszego uniwersytetu. W roku 1938 został asystentem prof. Witkiewicza, specjalizując się w silnikach z zapłonem samoczynnym. W roku 1939 został zmobilizowany i trafił do Sił Powietrznych. Po kapitulacji dostał się do niewoli i trafił w ręce NKWD do okrytego ponurą sławą więzienia na Łubiance. Tu mocno podupadł na zdrowiu, a do pełni sił nie wrócił już do końca życia. Został skazany na pobyt w kolonii karnej na Magadanie. [...]
#motocykle #historia #polskiekonstrukcje #xxwiek