Historia jednej fotografii: pierwszy po wojnie motocyklowy rekord szybkości

Historia jednej fotografii: pierwszy po wojnie motocyklowy rekord szybkości

Pap
13 kwietnia 1953 r. na szosie pomiędzy Warszawą a Łomiankami odbyła się pierwsza po wojnie oficjalna próba bicia rekordu szybkości motocyklowej. Ustanowiony wówczas rekord wyniósł 124,5 km/godz., a dokonano tego polskim motocyklem GAD 250.

Fotografia, którą prezentujemy, pokazuje miejsce startu. Na motocyklu GAD 250, ze specjalnym oprofilowaniem aerodynamicznym, siedzi Krzysztof Brun, jeden z najlepszych i najbardziej doświadczonych zawodników motocyklowych w 1953 r. Na jego kasku widać logo Polskiego Związku Motorowego, organizatora wydarzenia, którego nazwa brzmiała: Konkurs Szybkości i Prób Ustanowienia Rekordów Polski. Autorem zdjęcia był Zygmunt Wdowiński.

Na przełomie lat 1952 i 1953 powstał prototypowy motocykl sportowy wyposażony w silnik 250 centymetrów sześciennych konstrukcji inż. Stefana Gajęckiego. Silnik był przekonstruowaną jednostką, która pierwotnie służyła do napędu ślizgacza w wyścigach na wodzie. Podwozie stanowiła w niewielkim stopniu przekonstruowana rama i zawieszenie czechosłowackiej Jawy 250 Perak. [...]

#motocykle #historia #xxwiek #historiajednejfotografii #polska #polskiprojekt #rekord #pap

Komentarze (1)

Man_of_Gx

Może i wynik wygląda na śmieszny ale wiotka rama, słaby zawias i kiepskie drogi powodują że to była trochę inna jazda niż dzisiejsze zloty 20 japsem p autostradzie które można zrobić z palcem w d....


Gx

Zaloguj się aby komentować