Potrzebuję podładować akumulator w samochodzie. Aku ma pojemność 800 Ah i jego obecny stan naładowania wynosi około 500 Ah. Sprawdzony dzisiaj na szybkiego w serwisie. Ostatnio rzadko samochodu używam, a jak już potrzebuję, to zaczyna mieć problemy z odpaleniem
Czy ja dobrze rozumiem, że taki prostownik za bardzo nie podoła w przypadku mojego akumulatora? Na allegro widzę prostowniki do 800 Ah, ale te kosztują około 1000 zł.
Ostatecznie pewnie gdzieś podjadę, żeby go naładować, ale chętnie się dowiem czy moje przypuszczenia są słuszne, czy może jednak każdy prostownik da radę, tylko z mniejszą wydajnością.
#samochody #motoryzacja #mechanikasamochodowa #pytanie
800Ah? Panie, co to za auto? Nie mylisz przypadkiem pojemności z prądem rozruchowym, który może mieć de facto 800A?
@Masiv kurde, jak spojrzałem drugi raz na wydruk z testera to faktycznie są tam ampery
@McKulson Przestań, nie każdy musi się na tym znać. Książkowo akumulator powienien być ładowany prądem o wartości 1/10 pojemności akumulatora, więc spojrz na akumulator w aucie i odszukaj na etykiecie waryość oznaczoną jako Ah - czyli przyokładowo jesli twój akumulator ma pojemność 74ah, musi być ładowany prądem 7,4a - i takiego prostownika potrzebujesz.
Odpal StefPola na 8A prądu ładowania. 10% z wartości pojemności akumulatora. Gdy ampery będą zbliżały się do zera to wtedy Aku będzie nładowane. Tak na chłopski rozum tłumacząc.
Akumulator zawsze doładowujcie do pełna prostownikiem przed zimą i przed latem. Przed zimą, bo wiadomo, zimą Aku mają ciężko, a przed latem, bo w lecie jeździmy na klimatyzacji.
@Masiv @Jaszczomp Dziękuję Panowie! Z tym jaki prąd ładowania ustawić to też bardzo przydatna informacja! Miło się czyta takie odpowiedzi (。♡‿♡。)
@Jaszczomp Co ma aku do klimatyzacji?
@Marchew Wsiadasz do auta w lecie, odpalasz diesla, jedziesz 2 km do sklepu z włączoną klimą, robisz zakupy, wracasz z włączoną klimą do domu. Powtórz to 30 razy i zobacz jak spadnie wydajność twojego akumulatora. Alternator nie doładuje go na krótkich dystansach. Jak się profilaktycznie doładowuje akumulator 2 razy w roku wydłuży się żywotność akumulatora znaczaco.
Mało kto wie, że akumulatory na pierwszy montaż to zupełnie inne akumulatory niż te, które później można kupić w sklepie.
Polecam kanał mrAkumulator na YT.
@Jaszczomp Jazda na krótkich odcinkach, ok rozumiem. Ale co ma do tego klimatyzacja?
@Marchew napisałem, jak jest włączona klima na krótkim dystansie to wyrównanie strat jakie spowodowało odpalenie samochodu trwa znacznie dłużej. Dłużej niż sama jazda, więc finalnie kończysz jazdę z mniejszą ilością energii w Aku niż przed jej rozpoczeciem. Gdyby klima nie była włączoną, nie byłoby tego efektu. Znane są przypadki że włączenie wszystkich odbiorników energii w samochodzie przy "sprawnym alternatorze" sprawia, że akumulator nie jest ładowany bo alternator nie wyrabia, a deficyt powoduje, że reszta energii musi być pobierana z akumulatora.
W Polsce mamy średnio auta w wieku około 18 lat chyba, albo coś koło tego. 18 letni alternator albo był regenerowany, albo zaraz będzie regenerowany.
@Jaszczomp Klimatyzacja nie ma wpływu na pracę alternatora. Kompresor klimatyzacji pobiera energię mechaniczną z paska napędów. Inaczej mówiąc, włączenie klimy powoduje lekkie zwiększenie konsumpcji paliwa, nie energii elektrycznej. A te "mityczne wszystkie odbiorniki" to zazwyczaj elektronika które pobiera groszowe ilości energii elektrycznej. Najbardziej prądożerne jest podgrzewanie foteli, szyb, wentylator kabinowy. Ewentualnie subwoofer mocarny w bagażniku. Auto jest zaprojektowane tak, aby przy włączeniu wszelkich urządzeń nie przeciążyć alternatora, a dopóki go nie przeciążysz, ten będzie ładował aku w sposób prawidłowy. Ile energii zabierze rozruch silnika z aku? 0,1Ah? Nie wiem jaki prąd ładowania akumulatora występuje przy normalnej pracy pojazdu, ale mogę jedynie szacować że 2 minuty jazdy całkowicie uzupełni ubytek energii zużytej na rozruch.
@Marchew silnik napędza ci dmuchawę na maksa w upalny dzień?
Ja cię nie przekonam. Nie chcę mi się. Swoje z doświadczenia wiem.
Ciekawostka. Nowa Toyota Yaris hybrid po pół roku nieodpalania już nie odpali. To samo Aku obsługuje napęd hybrydowy i rozrusznik silnika spalinowego. A na postoju samochód drenuje Aku. Producent wymienia Aku na gwarancji ale to wada konstrukcyjna i kolejny też padnie.
@Jaszczomp Domyślam się że masz na myśli dmuchawę kabinową, nie wentylator chłodnicy. Oba są elektryczne, ale to co pobiera "moc" do wytworzenia chłodu to sprężarka napędzana z paska osprzętu, ona też pobiera zdecydowanie najwięcej energii (w tym przypadku mechanicznej).
Po pół roku to większość aut nie odpali, to jest normalne. Starsze auta pobierają około 10-20mA prądu gdy sobie stoją zgaszone. Policz 24h180dni0,02A=86,4Ah pobranej energii z aku. Dolicz do tego prąd samo rozładowania. I masz
@Marchew po pół roku każde zdrowe auto odpali. Na parkingach przy lotniskach auta stoją i po rok a mimo to odpalaja. Ja mówię o nowej Toyocie z 2022/2023 która ma wadę konstrukcyjną. Akumulator do rozrusznika powinien być niezależny od napędu hybrydowego
@Jaszczomp Niestety się mylisz, 20mA skutecznie wyciśnie wszystko z aku po tym czasie. Temat się tyczy dlaczego auto z włączoną klimą ciągnie więcej prądu, więc czekam na odp
@McKulson Masz tam akumulator AGM albo żelowy? Bo takiego lepiej nie ładować transofmatorowym prostownikiem bo bez pilnowania napięcie w pewnym momencie przekroczy 14V a tego typu akumulatory tego nie lubią.
@biskup2k Dzięki za uwagę, jest to zwykły kwasowy akumulator
@biskup2k głos rozsądku zawitał w tym wątku. Z wykopu zrezygnowałeś?
@Jaszczomp napisz coś więcej o tej klimatyzacji która rozładowuje akumulator, mądrego miło posłuchać
@marchew daj się człowiekowi wypowiedzieć
@Hejto_nie_dziala Staram się
@Hejto_nie_dziala już dawno miałem to założyć konto a zmiany na wykopie mi o tym przypomniały.
@Hejto_nie_dziala nie rozładowuje per se , a spowalnia ładowanie. Jak Ci alternator ssie kilkaset amperow przy starcie, co prawda przez kilka sekund, a potem alternator ładuje obniżonym napięciem i natężeniem przy włączonej klimie to na logikę gasząc auto masz deficyt. Dodatkowo 14,4V ładowania to nie to co 16V jakie potrafi dać prostownik. Prostownik jest w stanie uratować zasiarczony akumulatora alternator już nie.
Więcej zużyło się na uruchomienie niż udało się doładować. Start-Stop jeszcze to pogarsza, ale to już nowe auta, większe akumulatory i w innej technologii niż typowe kwasiaki, więc tych aut ten temat nie dotyczy.
Serio, poczytajcie sobie w sieci fora, kanały osób prowadzących działalność związana z akumulatorami itp. Ja was nie przekonam. Może im się uda. Ale jak. Ktoś wymienia Aku co 4-5 lat to mógłby wydłużyć ten okres o kilka lat stosując profilaktykę zaprostownikiem przed sezonami zwiększonego zużycia akumulatora.
@Jaszczomp ale który element klimy tak zużywa prąd przypomnij, ten gif mi nie działa
Zaloguj się aby komentować