Chciałbym dowód z tą dłuższą drogą hamowania
@starszy_mechanik tu cały artykuł, powodów jest kilka i nie tylko chodzi o drogę hamowania.
@starszy_mechanik 400kg różnicy między x3 a ix3 wystarczy?
@starszy_mechanik jest w podręczniku z fizyki z podstawówki.
@starszy_mechanik
Dowodów nie dostaniesz bo ten artykuł naukowy to jedno wielkie gówno:
https://jech.bmj.com/content/jech/early/2024/05/01/jech-2024-221902.full.pdf
Artykuł miał za zadanie przeanalizowanie danych ze STATS19 (Oficjalne dane o wypadkach drogowych w UK). To w takim razie na jakiej podstawie doszli do wniosków o dłuższej drodze hamowania? Ano nie doszli. Założyli że tak jest powołując się na przypis 26: https://www.whatcar.com/advice/buying/why-do-electric-cars-have-longer-braking-distances/n19813
A jest to.... list do redakcji od zatroskanego czytelnika portalu "what car", który pyta:
Over the last few months I have analysed your car braking data. I’ve noticed that electric cars often have longer stopping distances than conventionally powered ones. Is this due to the heavy batteries?
Na jakie dane powołuje się ów czytelnik - cholera wie... Redaktor mimo wszystko snuje domysły i odpowiada czytelnikowi że dłuższa droga hamowania wynika z:
-
ciężaru baterii
-
Cieńszych opon o niższych oporach toczenia
-
Jakieś pitu pitu o odzyskiwaniu energii z hamowania, z którego nic nie wynika
Tak więc dowodu nie dostaniesz. Tylko domysły i chłopskie rozumowanie - w artykule "naukowym". Zgroza.
@konto_na_wykop_pl gdybys poczytał podręczniki dowiedziałbyś się że:
Silniki elektryczne mogą pracować jako prądnice co daje dodatkowa siłę hamowania
Samochody elektryczne podczas mocnego hamowania nie "nurkują" tak jak spalinowe, dzięki czemu siła hamowania rozłożona jest rowno na obie osie.
@starszy_mechanik specjalnie szukam porównania elektryka do wersji spalinowej i zdaje się, że żaden producent nie chwali się drogą hamowania, ale na przykładzie SUVa BMW elektryk waży o pół tony więcej (koszmarne 2440kg)
@starszy_mechanik Zgadza się, ale to wszystko o czym napisałeś jedynie trochę przesuwa granicę bezpieczeństwa (tak jak ABSy, tarcze ceramiczne, zaciski wielotłoczkowe). Ale jak mawiają: fizyki nie oszukasz - większa masa to większy pęd i przy tej samej prędkości i takich samych warunkach pojazd cięższy zawsze zatrzyma się dalej.
@konto_na_wykop_pl
większa masa to większy pęd i przy tej samej prędkości i takich samych warunkach
Przy takich samych warunkach.
A jak zostało wspomniane, warunki nie są takie same. Inny rozkład masy o których wspomniał @starszy_mechanik to raz. Sam zastanawiam się czy w wersjach elektrycznych używane są te same hamulce co w wersjach spalinowych.
Producenci nie stosują hamulców zawsze z największą siłą hamowania - tylko te które są w danej sytuacji optymalne ekonomicznie. Nie ma sensu montowania tarczy 320mm z audi A5 do Dewoo tico. Producent uznał że 215mm wystarczy. Dlatego mniemam że ze względu na różnice w wadze, do elektryków nie są stosowane te same hamulce co do spalinówek. Znaczy to że warunki hamowaia obu samochodów nie są równe. Tym samym nie jesteśmy w stanie stwierdzić że drogi hamowania obu samochodów są takie a nie inne.
W zadaniach na lekcji fizyki, kiedy porównywało się ruchy ciał często znajdował się dopisek że warunki dla obu ciał były takie same - życie to jednak nie lekcja fizyki o czym może zapomniałeś. Odsyłanie do podręcznika z fizyki, było nie na miejscu, bo mówi że albo nie doczytywałeś treści zadań albo nie rozumiesz fizyki trudniejszej niż ta z podstawówki
@Mikel Jako, że z fizyki miałem zawsze 5 to duma nakazała mi poszukać różnic w dla takich samych modeli aut w wersjach elektrycznej i spalinowej
@konto_na_wykop_pl Ale ja nie przeczę że różnice występują
jest w podręczniku z fizyki z podstawówki.
Chciałem Ci tylko udowodnić że problem jest bardziej złożony i jak piszesz że:
fizyki nie oszukasz - większa masa to większy pęd i przy tej samej prędkości i takich samych warunkach
to spłycasz problem, gdyż warunki dla obu pojazdów nie muszą być takie same. Skoro mogą być różne to nei jesteśmy jednoznacznie stwierdzić czy droga hamowania jest i o ile jest dłuższa. W takim razie książka od fizyki mimo tego co piszesz, nie da nam jednoznacznej odpowiedzi bez porównania siły hamowania obu modeli.
Po prostu nie lubię kiedy ktoś patrzy z góry i mówi że problem jest błahy, kiedy ta osoba po prostu nie dostrzega złożoności problemu.
@starszy_mechanik Samochody elektryczne podczas mocnego hamowania nie "nurkują" tak jak spalinowe
Znaczy się co, jak elektryk hamuje to tymczasowo zaburza prawa fizyki, siła pędu przestaje działać, masa samochodu nie przenosi się do przodu i na dodatek nie dociska przednich kół bardziej do ziemi przez nurkowanie zachowując nadal perfekcyjną trakcje?
@Mikel Nie ma sensu montowania "lepszych hamulców" bo od pewnego etapi, efektem tego będzie zblokowanie kół, a nie o to chodzi przy optymalnej drodze hamowania.
@Mikel ok. Może w mojej wypowiedzi zabrakło słowa „statystycznie”. Wg fizyki ciało cięższe trudniej zatrzymać niż lżejszej tyle.
Wieksze przyspieszenie
Co to znaczy xD
@bartek555 to oznacza, że wartość przyspieszenia jest większa.
Zaloguj się aby komentować