a dokładniej trolejbus
widziałem to z miesiąc temu na twicie, się głąby spuszczają nad chińskim trolejbusem jako technologia przyszłości..
Jak połączyć najgorsze elementy transportu autobusowego i tramwajowego w jeden. Jeździłem takimi po Mestre, koło Wenecji. Jeden z największych wrogów tego systemu to koleiny w asfalcie, który jest znacznie miej trwały niż szyny, nie tylko przy przystankach, gdzie zawsze muszą pojechać tak samo, ale też na trasie, tak jak u nas na krajówkach bywa.
@qwarqq instalacja niewielkiego akumulatora powinna kompensowac niedogodności.
Taki dziwny tramwaj by się przydał, ciekawe czemu z niego zrezygnowano, może zrobili za niski prototyp
@Johnnoosh To jest jeden z pomysłów typu "dobre na pierwszy rzut oka, idiotyczne po chwili zastanowienia się".
-
infrastruktura będzie bardziej skomplikowana niż dla zwykłego tramwaju (dwie linie torów, z perfekcyjnie utrzymanym dystansem)
-
pierwszy lepszy wyższy pojazd (np. betoniarka) zablokuje przejazd
-
niepełnosprawni i starsi będą bardzo uradowani przystankami, na które trzeba wyjść powyżej linii chodnika
-
jakiekolwiek auto wyjeżdżające za linię (a na zakrętach to się na każdym skrzyżowaniu zdarza) zablokuje przejazd
@Johnnoosh Bo to debilny pomysł. Pozdrawiam
@Johnnoosh tak to widzę
@LondoMollari
1. Nie mówię że mogłyby być wszędzie, mogłyby być tylko na prostych długich odcinkach z bardzo dużym natężeniem ruchu jako uzupełnienie metra w największych miastach (czyli Warszawa by się na to raczej nie łapała) Może są miasta z takimi szerokimi ulicami na 8 pasów z ogromnymi korkami które nie mają metra, wtedy jeszcze bardziej by się przydał taki ale to pewnie rzadkość.
2. Obok tych 2 pasów przeznaczonych do tego tramwaju miałbyby być jeszcze cztery obok dla dużych pojazdów jak widać.
3. Podobnie jak w metrze powinny być schody ruchome na przystankach i windy
4. Nie byłoby zakrętów tylko prosta jezdnia, główna ulica miasta na kilka kilometrów, potem przesiadka
Mogłoby coś takiego powstać dla uzupełnienia metra albo zamiast metra i by się zobaczyło czy się sprawdzi czy ludzie jednak wolą metro albo jednak byłyby faktycznie wypadki, a może akurat tam by się sprawdziło. A tak nie wiadomo na pewno czy to głupota czy nie.
@Johnnoosh
takimi szerokimi ulicami na 8 pasów z ogromnymi korkami
Czyli z miejscem na zrobienie normalnego szybkiego tramwaju
@Johnnoosh Widzę, że się podnieciłeś i jesteś podatny na pseudowynalazki dla ćwierćinteligentów.
Nie wiem co ci mogę polecić, znalezienie kogoś kto zna się inżynierii albo chociaż zdawał maturę z fizyki? No i uważaj na maile od nigeryjskich książąt XD
@Johnnoosh te genialne kaszaloty mają jedną wadę. Ludzie nie mają jak wyjść poza przystankami
@Felonious_Gru Mógłby mieć rozkładane lekkie schodki do awaryjnego wychodzenia, np. Z tyłu.
@Felonious_Gru To że oszukali nie znaczy że pomysł jest kompletnie bez sensu, na oko widać że zrobili za mały prześwit i wiele mogło pójść nie tak. Mogli mieć od początku zamiar ossukania ale przypadkiem ich "głupi pomysł" ktoś może jednak podchwycić i zrobić dobrze. Tylko że zazwyczaj tak jest że w takim przypadku cały pomysł upada i nikt już nie chce tego ruszyć jak firma upadnie obojętnie z jakiego powodu.
@Johnnoosh Ale jaką to ma zaletę nad zwykłym tramwajem?
@Felonious_Gru Znacznie mniej zajmuje tor niż zwykły tramwaj, nie licząc pasów drogowych pod nim, omija korki praktycznie bez zajmowania pasu drogowego. Normalnie tam by się zmieścił tylko tramwaj a tam mogą przejeżdżać samochody (a raczej bardziej tramwaj by przejeżdżał nad korkiem).
@Johnnoosh
Znacznie mniej zajmuje tor niż zwykły tramwaj,
Ale potrzebuje ich dwóch takich torów, a nie jednego
omija korki praktycznie bez zajmowania pasu drogowego
Zupełnie jak metro albo kolej podwieszana albo tramwaj na wiaduktach
@Felonious_Gru Dużo tańsze niż metro i bardziej dostępne, Też tańsze niż te podwieszane i jednak niżej i też łatwiej dostępne. Wiadukt też oczywiście droższy.
@Johnnoosh a ile by kosztował jeden taki kaszalot?
@Felonious_Gru Fakt że na początku by wychodziło drogo i może nie opłacało się rozkręcać produkcji dla tylko kilku ulic w kilku miastach, może to główny powód. Ale jak by wziąć łącznie stracony czas w korkach albo alternatywnie wybudowanie metra czy wiaduktu to tak na oko by się opłacało. Zależy kto i jak liczy.
@Johnnoosh ale w dukatach cena produkcji jednej sztuki jaka jest?
@Felonious_Gru Nie wiem, na początku strasznie drogo na pewno ale potem by cena spadła. Może porównywali do ceny zwykłego tamwaju i wydało się drogo ale powinni porównać do ceny wybudowania metra.
Ja tu widzę jeden problem z tym, skoro to nie może skręcać to musiałoby wracać pod prąd co byłoby bardzo stresujące dla kierowców. Może ten problem był nie do przeskoczenia?
@Johnnoosh gdyby to miało nie być w stanie skręcać to by jedna sztuka mogła jeździć xD
Biznes tysiąclecia, zbuduj dwa torowiska dla jednego tramwaju
@Felonious_Gru Koszt jednej sztuki to miało być 4,5 mln $ a wybudowanie trasy razem z tymi pojazdami 1/10 ceny metra
@Johnnoosh czyli 10x tyle co tramwaj, zajmuje tyle miejsca co tramwaj, ale nie może skręcać i na jednej linii może być jedną sztuka?
@Felonious_Gru Jednak tam piszą że miało to skręcać tylko nie widać tego po prototypie. Zobacz jak mało zajmują te tory, wg mnie połowę tego co zajmują tory tramwajowe ale w zasadzie to mniej bo jest to rozrzerzenie jezdni więc w razie czego samochód może tam wjechać mimo że byłaby na pewno ciągła linia, coś jak pas awaryjny na autostradach, to nie jest stracone miejsce całkiem.
@na krótkiej lini 5 km to by nie przeszkadzało bo brałyby dużo pasażerów ale piszą że miał skręcać to nie wiem jak by to rozwiązali.
@Johnnoosh
Zobacz jak mało zajmują te tory
Dokładnie tyle co tramwajowe. Potrzebujesz dwóch takich zestawów.
mniej bo jest to rozrzerzenie jezdni
Od dawna buduje się tak torowiska w wielu miastach, że torowisko jest jednocześnie buspasem
to nie jest stracone miejsce całkiem
Jest, bo autobus nie wlezie, a na torowisko tramwajowe owszem.
miało to skręcać
Ty wiesz, jak skręcają pojazdy szynowe? Przy takim rozstawie kół to nierealne, żeby przy sztywnych wózkach zrealizować skręt
@Johnnoosh
wybudowanie trasy razem z tymi pojazdami 1/10 ceny metra
Ale metody odkrywkowej, tbm, czy naziemnej?
Uwzględniają zerwanie i odbudowę istniejących już dróg żeby zbudować te dwa torowiska? Bo to tak naprawdę musi być jedno wykurwiście szerokie torowisko żeby trzymało prawidłowy rozstaw szyn. Więc WSZYSTKO, co jest między torami jest do zerwania i położenia na nowo
@Felonious_Gru Na właśnie tego skręcania nie rozumiem
@Felonious_Gru nie zajmują tyle co tramwajowe bo są poszerzeniem jezdni i nie trzeba osobnych torowisk, zobacz na te wizualizacje i porownaj do torowisk tramwajowych, one zajmują niewiele mniej niż pasy jedni dla autobusów a tu jest tylko jezdnia szersza o metr czy trochę więcej.
@Felonious_Gru Pewnie byłoby warto tylko w przypadku kiedy jezdnia wymagałaby już generalnego remontu, rozwalać dobrą jeznię to faktycznie nie bardzo. Co do kosztów to nie ma szczegółów na wikipedii
@Johnnoosh
nie zajmują tyle co tramwajowe bo są poszerzeniem jezdni
Jak policzysz lewe i prawe to wychodzi wiecej niż tor tramwajowy. A jak chcesz kaszaloty w dwie strony to mnożysz ilość x2.
I co z tego, że są poszerzeniem jezdni, skoro nie mieści się na jednym torowisku auto. A na tramwajowym o patrz o:
@Felonious_Gru Ale to jest tylko do taksówek dodatkowo i autobusów a tamto tylko trochę szersze a do wszystkich pojazdów poza wysokimi. Swoją drogą powinno się częściej robić takie jak na tym zdjęciu ale może nie robi się bo ludzie na nie wjeżdżają i tak mimo mandatów, przynajmniej w Polsce.
@Johnnoosh
Ale to jest tylko do taksówek dodatkowo i autobusów a tamto tylko trochę szersze a do wszystkich pojazdów poza wysokim
To jak liczysz całą szerokość kaszalota to na tej samej powierzchni OBOK linii tramwajowej masz dwa pasy ruchu bez ograniczeń wysokości
tylko do taksówek dodatkowo i autobusów
To tylko kwestia umowna. Technicznie może wjechać cokolwiek i tak jest chociażby w Łodzi, że tramwaje stoją w korkach razem ze zwyklymi autami.
Przy kaszalotach tego półtorowiska nie przeznaczysz na buspas bo jest za wąskie
@Felonious_Gru Jak widać na wizualizacjach musi być szeroka jezdnia, podobnie jak w tym zdjęciu torowiska tramwajowego jezdnia jest dodatkowo. Gorzej jeśli by miał ten piętrus jeszcze mieć drugą linię powrotną ale to ma być przeznaczone do największych ulic tylko na których już jest tyle pasów.
@Johnnoosh no dobrze, ale nadal nie ma żadnej zalety nad tramwajem. Na razie upierasz się, że nie ma wad wobec tramwaju - chociaż ma mnóstwo.
Śmiesznie też musi się zachowywać taki trzystutonowy kaszalot na łosiowych nóżkach pod względem stabilności
@Johnnoosh btw, mówisz, że to dla największych arterii. Mniejsze poprzeczne może warto by obsłużyć tranwajami? Jak ogarniesz trakcję tramwajową?
O właśnie, jak ogarniesz zasilanie kaszalota?
@Felonious_Gru Pewnie trakcją jak tramwaj.
Co do stabilności to faktycznie, dlatego dziwi mnie że coś piszą o skręcaniu.
@Felonious_Gru Na mniejszych ulicach normalnie tramwaje, też mogłaby być pewnie trasa równoległa na równoległej ulicy dalej tak że objazd byłby możliwy
@Johnnoosh czyli równolegle do kaszalota chcesz budować jeszcze tramwaj ( ͡ʘ ͜ʖ ͡ʘ)
@Johnnoosh
Pewnie trakcją jak tramwaj.
Skrzyżowanie trasy tramwajowej z kaszalotową musi być cudem inżynierii
@Felonious_Gru Czemu nie miałby być tramwaj równolegle na dalszej ulicy. Nie przu tej samej ulicy. Skrzyżowanie mogłoby być możliwe gdyby miał akumulatory. Zresztą chyba miał być zasilany akumutorami i ładowany na przystankach ale nie jestem pewien, nie ma tam trakcji ale powinna być.
@Johnnoosh jeszcze system akumulatorów do tego kaszalota? No z pewnością będzie to opłacalne
@Johnnoosh Weź się chłopie ogarnij. Pierdyliard postów nt. jakichś urojeń.
Wielki pojazd z natury ma problem, żeby się poruszać gdziekolwiek, a co dopiero w mieście i ciasnych, zatłoczonych drogach. Do tego: długa droga hamowania, zwiększone zużycie nawierzchni i opon przez dużą masę, długi czas wsiadania/wysiadania, niska skrętność.
Bo jak to ma skręcić równolegle z innymi pojazdami na skrzyżowaniu?? Ano srak.
A nie mówimy jeszcze nawet o sytuacjach awaryjnych - jak się z tego szybko ewakuować w razie problemów? Jak to gówno przejedzie jeśli ktoś stanie na linii rozdzielającej pasy ruchu? (co przecież NIGDY się nie zdarza w korkach czy na skrzyżowaniach, nie?)
Tramwaj robi to samo (wozi ludzi ustaloną trasą) szybciej i taniej, nie ma żadnego powodu żeby brać na poważnie rozwiązanie pod każdym względem gorsze.
Zamykam.
@Johnnoosh Szczyt chlopskiego rozumu XD Musimy jeszcze zbudować latające tankowce i pływające airbusy.
@Skeleton Latające tankowce istnieją o są do tankowania innych samolotów w powietrzu a pływające duże samoloty pasażerskie powinno się robić bo czasem zdarzają się awarie i dobrze byłoby móc bezpiecznie wylądować ma rzece. Startoweanie z rzek też by się przydało. Mogliby robić takie przystosowane do startu i takie z możliwością lądowania w razie awarii. Teraz się produkuje dużo lżejsze kadłuby więc można wrócić do tej koncepcji i wyszłoby lepiej.
@Okrupnik widzę amerykańska moda na zrobienie wszystkiego byle tylko nie budować pociągów dotarła już na wschód ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Zaloguj się aby komentować