Filipiny i Chiny obwiniają się po zderzeniu statków na Morzu Południowochińskim

Filipiny i Chiny obwiniają się po zderzeniu statków na Morzu Południowochińskim

Reuters
Filipiny i Chiny oskarżyły się nawzajem w poniedziałek o taranowanie statków i wykonywanie niebezpiecznych manewrów na Morzu Południowochińskim, co jest najnowszym incydentem po tym, jak oba narody zgodziły się spróbować złagodzić napięcia i minimalizować nieporozumienia na morzu.

Artykuł tłumaczony maszynowo, nieznacznie skorygowany.

Chińska straż przybrzeżna stwierdziła w oświadczeniu, że filipiński statek, który zignorował jej wielokrotne ostrzeżenia, „celowo zderzył się” z chińskim statkiem w „nieprofesjonalny i niebezpieczny” sposób na spornej drodze wodnej we wczesnych poniedziałkowych godzinach. Filipiny zakwestionowały relację Pekinu i oskarżyły o „narzucanie swojej wersji faktów”. Filipiny oświadczyły, że dwa statki straży przybrzeżnej „napotkały bezprawne i agresywne manewry” ze strony chińskich statków w pobliżu Płycizny Sabina, gdy były w drodze, aby zaopatrzyć filipiński personel stacjonujący na dwóch okupowanych skałach na morzu. „Te niebezpieczne manewry doprowadziły do kolizji, powodując uszkodzenia obu statków Filipińskiej Straży Przybrzeżnej” - powiedział Jonathan Malaya, rzecznik Rady Bezpieczeństwa Narodowego i grupy zadaniowej Manili na Morzu Południowochińskim.

Stany Zjednoczone potępiły działania Chin. Ich ambasador w Manili, MaryKay Carlson, powiedziała na platformie X, że Stany Zjednoczone „popierają Filipiny w potępieniu niebezpiecznych manewrów Chińskiej Straży Przybrzeżnej”, które zagrażały życiu i spowodowały uszkodzenia statków straży przybrzeżnej.

Manila podała, że statki straży przybrzeżnej Cape Engano i Bagacay były w drodze, aby uzupełnić zapasy dla personelu stacjonującego na skałach Flat i Lawak, kiedy doszło do konfrontacji na morzu w pobliżu Płycizny Sabina. Do kolizji doszło między okrętem Cape Engano a chińskim statkiem straży przybrzeżnej około godziny 3:24 w poniedziałek (19:24 GMT w niedzielę), podała Manila. Około 16 minut później chiński statek straży przybrzeżnej dwukrotnie staranował filipiński statek strażniczy Bagacay, uszkadzając jego pomieszczenie pomocnicze, w którym powstała dziura o szerokości 1 metra, według filipińskich urzędników i zdjęć udostępnionych przez Filipińską Straż Przybrzeżną. „Jest to największe uszkodzenie, jakie ponieśliśmy w wyniku niebezpiecznych manewrów przeprowadzonych przez chińską straż przybrzeżną” - powiedział rzecznik Filipińskiej Straży Przybrzeżnej Jay Tarriela.

Chińska Straż Przybrzeżna opublikowała krótki film z incydentu, na którym widać, jak filipiński statek straży przybrzeżnej „celowo taranuje” jeden z jej statków. Malaya stwierdził, że nagranie to wprowadza w błąd. Chińska straż morska stwierdziła, że ten sam filipiński statek, który uczestniczył w kolizji, wpłynął następnie na wody w pobliżu Drugiej Płycizny Tomasza po tym, jak uniemożliwiono mu wpłynięcie w okolice Płycizny Sabina. Płycizna Sabina znajduje się na Wyspach Spratly, do których roszczenia zgłaszają Chiny, Filipiny, Tajwan i Wietnam.

Dwa statki filipińskiej straży przybrzeżnej „nielegalnie wtargnęły” na wody sąsiadujące z Płycizną Sabina bez pozwolenia we wczesnych godzinach porannych w poniedziałek, według rzecznika chińskiej straży przybrzeżnej Gan Yu. „Filipiny wielokrotnie prowokowały i powodowały kłopoty, naruszając tymczasowe ustalenia między Chinami a Filipinami” - powiedział Gan, odnosząc się do filipińskich misji zaopatrzeniowych dla statku uziemionego na Drugiej Płyciźnie Tomasza. Chińska straż przybrzeżna oświadczyła, że podjęła środki kontrolne przeciwko filipińskim statkom zgodnie z prawem w incydentach w porannych poniedziałkowych godzinach i ostrzegła Filipiny, aby „natychmiast zaprzestały naruszeń i prowokacji” lub „poniosły wszelkie konsekwencje”.

Filipińska grupa zadaniowa oświadczyła, że oba jej statki będą kontynuować misję zaopatrywania personelu na skałę Flat. „Narodowa Grupa Zadaniowa na Morzu Zachodniofilipińskim [filipińska nazwa na Morze Południowochińskie] wzywa do powściągliwości i przestrzegania Konwencji Narodów Zjednoczonych o Prawie Morza i innych odpowiednich przepisów międzynarodowych, aby zapobiec dalszej eskalacji i zapewnić bezpieczeństwo wszystkim statkom działającym w regionie”, powiedział. Rzecznik filipińskiej armii potępił działania Chin i obiecał, że żołnierze stacjonujący na okupowanych skałach „otrzymają niezbędne zaopatrzenie i wsparcie do wykonywania swoich obowiązków”. Do incydentu doszło niecałe dwa tygodnie po incydencie lotniczym między chińskimi i filipińskimi siłami zbrojnymi na Płyciźnie Scarborough.

Filipiny są „rozczarowane” najnowszym incydentem na morzu, do którego doszło po tym, jak w lipcu zgodziły się na tymczasowe porozumienie z Chinami w sprawie misji zaopatrzeniowych na Drugiej Płyciźnie Tomasza. Chiny zostały ostro skrytykowane przez kraje zachodnie za agresję w blokowaniu filipińskich wysiłków na rzecz uzupełnienia zapasów na pokładzie okrętu marynarki wojennej, który został tam celowo uziemiony 25 lat temu. Pekin rości sobie pretensje do niemal całego Morza Południowochińskiego, w tym obu wyżej wymienionych płycizn, odrzucając orzeczenie Stałego Trybunału Arbitrażowego w Hadze z 2016 r., zgodnie z którym ekspansywne roszczenia Pekinu nie mają podstaw w prawie międzynarodowym.

#wiadomosciswiat #filipiny #chiny #politykazagraniczna
#owcacontent <- do blokowania moich wpisów

Komentarze (10)

bojowonastawionaowca

Dla jasności:


  • w tłumaczeniu "upieram się" przy określeniu skała w kontekście wszystkich tych mniejszych obszarów geograficznych wystających z wody Morza Południowochińskiego w związku z orzeczeniem Trybunału Arbitrażowego z 2016 roku;

  • Wyspy Spratly są szerzej znane pod taką nazwą geograficzną, więc tam się nie upierałem;

  • wszelakie płycizny można znaleźć w polskim internecie albo jako płycizny, albo jako mielizny, albo (najczęściej) jako ławice, ale to ostatnie to akurat kiepskie tłumaczenie z angielskiego (np. Second Shoal Thomas -> Druga Ławica Tomasza, kiedy shoal to ławica, ale ryb, a tu chodzi o płyciznę/mieliznę)

eloyard

@bojowonastawionaowca mordo, to kiedy zaczną strzelać? 🤔

eloyard

@bojowonastawionaowca optymistycznienastawionaowca 🤪

bojowonastawionaowca

@eloyard oni tam się prztykają od kilkunastu lat tak na bardziej ostro, strzały nie padały i wciąż nie padają

LondoMollari

w tłumaczeniu "upieram się" przy określeniu skała w kontekście wszystkich tych mniejszych obszarów geograficznych wystających z wody Morza Południowochińskiego w związku z orzeczeniem Trybunału Arbitrażowego z 2016 roku;


@bojowonastawionaowca Lawak (pic 1) to całkiem przyzwoita wyspa. W sumie nazywanie jej skałą jest dla niej mocno krzywdzące. ( ͡° ͜ʖ ͡°)


Flat faktycznie bez szału (pic 2).

e7b91af3-1b95-468c-8233-fcded5bbd276
ae1edbd8-82bf-4a22-b4d7-047c7e3e6ba5
bojowonastawionaowca

@LondoMollari problemem jest to, że zgodnie z prawem międzynarodowym miano "wyspy" rodzi ze sobą określone skutki międzynarodowe, jak np. ustanowienie określonych stref obszarów morskich: strefy przyległej czy wyłącznej strefy ekonomicznej, która by narodziła jeszcze większe problemy międzynarodowe w basenie Morza Pdch.


Poza tym jest jeszcze kwestia tego, czy wyspa sztucznie usypana/powiększona ma prawo do takiego miana - bo jeśli tak, to np. Chiny mogłyby sobie usypać taką wyspę w pobliżu USA i stwierdzić, że to ich teren. A to byłaby bardzo chora sytuacja. W usypywanie sztucznych wysp w basenie Morza Pdch bawią się nie tylko Chiny, o których najgłośniej, ale także Wietnam i Filipiny (acz na mniejszą skalę); - choć nie wiem, czy ten konkretny kawałek lądu się w to kwalifikuje. Dlatego Trybunał Arbitrażowy ustanowił, że wyspą może być miejsce nadające się do zamieszkania przez człowieka, czyli z naturalnie występującą słodką wodą — a tego warunku nie spełniają żadne obszary skupione w (nomen omen) Wyspach Spratly


Słowa mają znaczenie

LondoMollari

Słowa mają znaczenie


@bojowonastawionaowca Ja bym tam nie płakał, gdyby Filipiny odcięły Chiny... ale ja tu nie jestem i nie próbuję być bezstronny.


Z tego co widzę Lawak to naturalny twór, i nie widzę nigdzie informacji jakoby miała być usypana. Z całą pewnością bardziej to zasługuje na miano wyspy, niż osadzony na mieliźnie i wypełniony betonem wrak statku desantowego. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

NiebieskiSzpadelNihilizmu

@LondoMollari nikt by nie płakał Te chujki rozpychają się wszędzie gdzie się da stosując typowy test "wystawię pół stopy za wyznaczoną granicę i zobaczę czy nie dostanę w mordę- jak nie to to jest nowa granica i powrót do początku". Tak samo przecież z hindusami się na kije na jakiejś granicy napierdalają.

Jim_Morrison

Napijesz się i naćpasz a wypadek i tak by się zdarzył.

Zaloguj się aby komentować