Filipiny i Chiny obwiniają się po zderzeniu statków na Morzu Południowochińskim
ReutersArtykuł tłumaczony maszynowo, nieznacznie skorygowany.
Chińska straż przybrzeżna stwierdziła w oświadczeniu, że filipiński statek, który zignorował jej wielokrotne ostrzeżenia, „celowo zderzył się” z chińskim statkiem w „nieprofesjonalny i niebezpieczny” sposób na spornej drodze wodnej we wczesnych poniedziałkowych godzinach. Filipiny zakwestionowały relację Pekinu i oskarżyły o „narzucanie swojej wersji faktów”. Filipiny oświadczyły, że dwa statki straży przybrzeżnej „napotkały bezprawne i agresywne manewry” ze strony chińskich statków w pobliżu Płycizny Sabina, gdy były w drodze, aby zaopatrzyć filipiński personel stacjonujący na dwóch okupowanych skałach na morzu. „Te niebezpieczne manewry doprowadziły do kolizji, powodując uszkodzenia obu statków Filipińskiej Straży Przybrzeżnej” - powiedział Jonathan Malaya, rzecznik Rady Bezpieczeństwa Narodowego i grupy zadaniowej Manili na Morzu Południowochińskim.
Stany Zjednoczone potępiły działania Chin. Ich ambasador w Manili, MaryKay Carlson, powiedziała na platformie X, że Stany Zjednoczone „popierają Filipiny w potępieniu niebezpiecznych manewrów Chińskiej Straży Przybrzeżnej”, które zagrażały życiu i spowodowały uszkodzenia statków straży przybrzeżnej.
Manila podała, że statki straży przybrzeżnej Cape Engano i Bagacay były w drodze, aby uzupełnić zapasy dla personelu stacjonującego na skałach Flat i Lawak, kiedy doszło do konfrontacji na morzu w pobliżu Płycizny Sabina. Do kolizji doszło między okrętem Cape Engano a chińskim statkiem straży przybrzeżnej około godziny 3:24 w poniedziałek (19:24 GMT w niedzielę), podała Manila. Około 16 minut później chiński statek straży przybrzeżnej dwukrotnie staranował filipiński statek strażniczy Bagacay, uszkadzając jego pomieszczenie pomocnicze, w którym powstała dziura o szerokości 1 metra, według filipińskich urzędników i zdjęć udostępnionych przez Filipińską Straż Przybrzeżną. „Jest to największe uszkodzenie, jakie ponieśliśmy w wyniku niebezpiecznych manewrów przeprowadzonych przez chińską straż przybrzeżną” - powiedział rzecznik Filipińskiej Straży Przybrzeżnej Jay Tarriela.
Chińska Straż Przybrzeżna opublikowała krótki film z incydentu, na którym widać, jak filipiński statek straży przybrzeżnej „celowo taranuje” jeden z jej statków. Malaya stwierdził, że nagranie to wprowadza w błąd. Chińska straż morska stwierdziła, że ten sam filipiński statek, który uczestniczył w kolizji, wpłynął następnie na wody w pobliżu Drugiej Płycizny Tomasza po tym, jak uniemożliwiono mu wpłynięcie w okolice Płycizny Sabina. Płycizna Sabina znajduje się na Wyspach Spratly, do których roszczenia zgłaszają Chiny, Filipiny, Tajwan i Wietnam.
Dwa statki filipińskiej straży przybrzeżnej „nielegalnie wtargnęły” na wody sąsiadujące z Płycizną Sabina bez pozwolenia we wczesnych godzinach porannych w poniedziałek, według rzecznika chińskiej straży przybrzeżnej Gan Yu. „Filipiny wielokrotnie prowokowały i powodowały kłopoty, naruszając tymczasowe ustalenia między Chinami a Filipinami” - powiedział Gan, odnosząc się do filipińskich misji zaopatrzeniowych dla statku uziemionego na Drugiej Płyciźnie Tomasza. Chińska straż przybrzeżna oświadczyła, że podjęła środki kontrolne przeciwko filipińskim statkom zgodnie z prawem w incydentach w porannych poniedziałkowych godzinach i ostrzegła Filipiny, aby „natychmiast zaprzestały naruszeń i prowokacji” lub „poniosły wszelkie konsekwencje”.
Filipińska grupa zadaniowa oświadczyła, że oba jej statki będą kontynuować misję zaopatrywania personelu na skałę Flat. „Narodowa Grupa Zadaniowa na Morzu Zachodniofilipińskim [filipińska nazwa na Morze Południowochińskie] wzywa do powściągliwości i przestrzegania Konwencji Narodów Zjednoczonych o Prawie Morza i innych odpowiednich przepisów międzynarodowych, aby zapobiec dalszej eskalacji i zapewnić bezpieczeństwo wszystkim statkom działającym w regionie”, powiedział. Rzecznik filipińskiej armii potępił działania Chin i obiecał, że żołnierze stacjonujący na okupowanych skałach „otrzymają niezbędne zaopatrzenie i wsparcie do wykonywania swoich obowiązków”. Do incydentu doszło niecałe dwa tygodnie po incydencie lotniczym między chińskimi i filipińskimi siłami zbrojnymi na Płyciźnie Scarborough.
Filipiny są „rozczarowane” najnowszym incydentem na morzu, do którego doszło po tym, jak w lipcu zgodziły się na tymczasowe porozumienie z Chinami w sprawie misji zaopatrzeniowych na Drugiej Płyciźnie Tomasza. Chiny zostały ostro skrytykowane przez kraje zachodnie za agresję w blokowaniu filipińskich wysiłków na rzecz uzupełnienia zapasów na pokładzie okrętu marynarki wojennej, który został tam celowo uziemiony 25 lat temu. Pekin rości sobie pretensje do niemal całego Morza Południowochińskiego, w tym obu wyżej wymienionych płycizn, odrzucając orzeczenie Stałego Trybunału Arbitrażowego w Hadze z 2016 r., zgodnie z którym ekspansywne roszczenia Pekinu nie mają podstaw w prawie międzynarodowym.
#wiadomosciswiat #filipiny #chiny #politykazagraniczna
#owcacontent <- do blokowania moich wpisów