Dreamliner Polskich Linii Lotniczych LOT pokonał trasę z Newark w USA do Warszawy w godzinę krócej niż przewidywał rozkład. "Wlatując w szczelinę prądu strumieniowego osiągnął prędkość 1230 km/h" — przekazał w mediach społecznościowych rzecznik przewoźnika Krzysztof Moczulski.
To rekordowy przelot polskiego samolotu, który pokonał zaplanowaną trasę w dokładnie 6h i 55 min.
#ciekawostki #samoloty #podroze
Opornik

@Banan11 ci polacy to zawsze muszą kombinować i się popisywać

SuperSzturmowiec

ciekawe czy pasażerowie muszą dopłacić za ten wcześniejszy przylot, lub ewentualnie odszkodowanie bo się wcześniej przyleciało i trzeba było czekać na autobus itp

JanPapiez2

@SuperSzturmowiec Hehe. Odszkodowanie he he. Linie lotnicze sprzedają więcej biletów niż mają miejsc w samolocie i ci którzy się nie zmieszczą nie dostają nawet nawet w oczekiwaniu na następny lot a ty o odszkodowanie pytasz xD

Gamtaro2

@JanPapiez2 odszkodowania masz uregulowane unijnym rozporządzeniem i to jest tylko kwestia złożenia prostego formularza.

grv

Myślę, że ktoś trzeźwo myślący zarządził, aby na lotnisku godzinę dłużej rozładowywano bagaże i już żadnych podstaw do odszkodowań nie ma ;)

bartek555

@JanPapiez2 chyba nie jestes zbyt czestym uzytkownikiem samolotow

JanPapiez2

@bartek555 no z 15 lat nie byłem na lotnisku 😂

JanPapiez2

@Gamtaro2 o kurde to się wyglupilem, jak latałem 15 lat temu do taty to nic takiego nie było

bartek555

@JanPapiez2 regulacje dotyczace tego zagadnienia sa w aktualnej formie od 2004 r.

Yossarian

@JanPapiez2 

Za to, że z Wrocławia zgodzę się polecieć o 13 zamiast o 10, Lot zaproponował mi 550 zł.

FoxtrotLima

@pawel-boossko to słaby deal bo wg. unijnych przepisów p4zyslugiwało Ci 250€.

SuperSzturmowiec

@JanPapiez2 nigdy nie byłem. Zaorany

Yossarian

@FoxtrotLima 


250 euro odszkodowania, gdybym się nie zmiescil.


A ja mówię o propozycji przy dobrowolnej zmianie.


550 za to, że pracuję 3h z lotniska, a nie z domu czy costa coffee, to nie taki najgorszy interes, można za to pomarańczy dzieciom kupić. Albo pół flakonu Toma Forda.

dez_

Ciekawe czy miał "oszczędności" na odsprzedaż ( ͡° ͜ʖ ͡°)

bartek555

@dez_ podobno stewardesy dostaly po 1000l jet-a1 do uzycia w swoich smiglowcach

moderacja_sie_nie_myje

@Banan11 Mnie zastanawia jak wyglądało zużycie paliwa, i jaka jest prędkość maksymalna takiego samolotu, na pewno jakaś granica wytrzymałości konstrukcji jest.

FoxtrotLima

@moderacja_sie_nie_myje tutaj jest mowa o prędkości względem ziemi. Względem powietrza leciał z taką prędkością jak zawsze.

To tak jak płynąć z nurtem rzeki bądź pod prąd. W obu przypadkach prędkość względem wody jest taka sama, zmienia się tylko prędkość względem brzegu.

kubex_to_ja

@FoxtrotLima jeden co przeczytał artykuł

FoxtrotLima

@kubex_to_ja nie musiałem go czytać. Coś tam się znam na lotnictwie

Ale tak, przeczytałem go.

bartek555

@FoxtrotLima dokladnie jak mowisz, na morzu tez uzywa sie predkosci po wodzie i poredkosci nad dnem (STW - speed through water, SOG - speed over ground)

FoxtrotLima

@bartek555 w lotnictwie rozróżniamy jeszcze:


  • Prędkość wskazywaną Indicated Airspeed (IAS) czyli to co jest mierzone bezpośrednio względem powietrza.

  • Prędkość skorygowaną Calibrated Airspeed (CAS) - to co wyżej tylko skorygowane o błąd przyrządu.

  • Prędkość równoważna (nie wiem, czy to dobre tłumaczenie) Equivalent Airspeed (EAS) - to co wyżej, tylko skorygowane o ściśliwość powietrza przy dużych prędkościach (poniżej 200 węzłów pomijalne).

  • Prędkość rzeczywista True Airspeed (TAS) - to co wyżej, tylko skorygowane o zmianę gęstości powietrza z wysokością.

  • Prędkość względem ziemi (GS) - bezwzględna prędkość względem ziemi. Po prostu.


BTW czy w ruchu morskim wykorzystuje się korzystne prądy morskie w celu zaoszczędzenia czasu i ograniczenie kosztów nawet jeśli odległość może być dłuższa?

bartek555

@FoxtrotLima Jasne, na screenie nizej masz przyklad takiego oprogramowania dla naszej przyszlej podrozy. W skrocie porownuje trase najkrotsza dystansem (great circle dla dalszych podrozy) do weather route biorac pod uwage prady oceaniczne, aktualny i przewidywany na dany moment wiatr, stan morza itp. Ja akurat pracuje w takiej flocie, gdzie malo sie plywa, ale ostatnio korzystalismy z tego oprogramowania i dzieki temu zlapalismy prad, ktory zwiekszyl nam predkosc o 20% przez ponad dobe. Zeby go zlapac musielismy troszeczke zejsc z kursu, co teoretycznie skutkowaloby strata kilku godzin, ale w efekcie odzyskalismy te kilka godzin i nastepnych kilka nadrobilismy. Jak widzisz na screenie wydawac by sie moglo ze wx route jest dluzsza czasowo, ale to dlatego, ze program wylicza czas dla takiej samej predkosci jak gc, a rzeczywistosci bedziesz jechal srednio sporo powyzej ten predkosci, wiec suma sumarum zaoszczedzisz czas i paliwo. Zreszta akurat dla paliwa widac odrazu oszczednosc, bo znowu - program wylicza dla predkosci takiej samej, ale wie, ze zmniejszy sie obciazenie silnikow, stad mniejsza konsumpcja paliwa. Akurat u nas ten program jest dosyc prosty i nie mamy w nim zbyt wiele danych z poprzednich tras, bo jak mowie, malo plywamy, ale w firmach z typowymi frachtowcami uzywanie takiego oprogramowania to oszczednosci rzedu milionow dolarow dziennie.

9e566241-87b0-4ebd-95f5-dd0e16171eb3
FoxtrotLima

@bartek555 Czy bierze pod uwagę prognozy np. jaki będzie wiatr w danym miejscu, ale w czasie kiedy statek faktycznie tam będzie? Czy tylko aktualną pogodę? Co jeśli warunki zmienią się podaczas rejsu?

bartek555

@FoxtrotLima w momencie kiedy tam bedzie, ale jak widzisz taka podroz ma 30 dni, wiec pogoda moze sie w tym czasie 50x zmienic. Dlatego my jak jechalismy z tym to codziennie odswiezalismy trase i na biezaco korygowalismy. Czy inni tak robia? Nie wiem :)

FoxtrotLima

@bartek555 tak, zdaje sobie sprawę, że prognozowanie na więcej niż 48h to wróżbiarstwo i astrologia. Logika nakazywałaby przynajmniej raz dziennie odświeżyć zaplanowaną trasę i skorygować kurs. Jak bardzo zmieniała Wam się trasa? Raczej kosmetyczne korekty były konieczne, czy drastycznie musieliście zmieniać trasę?

bartek555

@FoxtrotLima raczej kosmetycznie, bo tu najbardziej chodzi o zlapanie stalych pradow oceanicznych i wiatrow sezonowych (czyli to co najbardziej przewidywalne). Jak przyjdzie jakis system z silnym wiatrem to trzeba by baaaardzo duzo nadlozyc, zeby go ominac. Najwazniejsze to zaczac plynac w dobrym kierunku, pozniej kosmetyka

Felonious_Gru

@Banan11 a to dawno już chyba

Alalai

@Banan11 LOT wydłuża podawany czas przelotu aby potem nikt nie marudził że są opóźnienia

Zaloguj się aby komentować