Dobra, czytam sobie najprostsze statystyki dotyczące transportu lotniczego w Polsce pod kątem istnienia CPK.

W 2022 wszystkie lotniska w Polsce obsłużyły 41 milionów pasażerów. W tym samym roku tylko jedno lotnisko w Niemczech, we Frankfurcie obsłużyło ich 49 miionów.

W 2022 roku w polskich portach lotniczych odbyło się 327,4 tys. operacji lotniczych - Frankfurt dla porównania przez dwanaście miesięcy obsłużył 382 tys. operacji lotniczych.

Co do cargo - w Polsce przewieziono 192 tysięcy ton ładunku. Frankfurt w tym samym okresie obsłużył 2 miliony ton ładunku.

Dla niekumatych - to nie jest post chwalący Frankfurt a umniejszający polskim portom. To jest post, w którym próbuję pokazać jak ogromna różnica potencjałów występuje między CAŁYM JEBANYM KRAJEM a tylko jednym (choć największym) portem u naszych zachodnich somsiaduw.

Rozumiecie to? Cały kraj wykręca znacznie mniejsze osiągi niż JEDNO lotnisko, a typy upierają się przy twierdzeniu, że dodanie Bardzo Dużego Lotniska po środku niczego odwróci ten stosunek...

#polityka #cpk
vredo

To, że se wybuduję drogę chujwiegdzie, nie znaczy, że będę miał myljony z myta.

Póki co to na CPK myljony zarobili pilnowacze łąki z PiS.

To już jest strata.

Kanciak

@maximilianan no trudno żeby kilka małych lotnisk miało wykręcić lepszy wynik niż ogromny hub przesiadkowy i przeładunkowy. Pytanie czy chcemy żeby tak zostało. Jeśli uważasz, że nie warto inwestować bo na zachodzie już takie huby istnieją ok, tylko nie miej pretensji, że Polska jest zacofana i nic tu nie ma. Inwestycje w infrastrukturę robi się na przyszłość. Na wschód od Frankfurtu takiego huba nie ma i powinniśmy to wykorzystać. Dużo wskazuje, że za kilka lat będziemy ostatnim cywilizowanym krajem na wschodzie Europy, na tyle dużym by nasi sąsiedzi i my sami mogli odgrywać dużą rolę w światowej logistyce. Przez takie myślenie jak twoje w Polsce nie powstały elektrownie atomowe- bo po co? Przecież jest Bełchatów i sramy węglem. No i się obudziliśmy z ręką w nocniku. Bo elektrownie atomowe były megalomania na nasze zapotrzebowanie w porównaniu z kosztami budowy. Tylko kraj się rozwinął, zapotrzebowanie wzrosło a my zostaliśmy z przestarzała siecią w którą nikt nie inwestował bo tacy jak ty krzyczeli po co. Polska bez cpk sobie poradzi ale ja wolę żeby państwo inwestowalo w infrastrukturę zamiast rozdawać ludziom pieniądze na przeżarcie. Brak inwestycji z infrastrukturę to żadna oszczędność tylko wstrzymywanie rozwoju. Cieszę się, że PiS odszedł bo cpk w jego wykonaniu na pewno skończyło by się katastrofą ale sam pomysł jest ciekawy i byłby to kolejny krok do rozwoju gospodarczego.

maximilianan

@Kanciak sugeruję czytać do końca.


Co stoi na przeszkodzie w rozbudowie już istniejących portów? Po chuj mamy budować Bardzo Duże Lotnisko, które w zamyśle ma zniszczyć ruch na tych mniejszych?

4b5519ce-7ee7-4409-a78f-d53176265844
jonas

@maximilianan Gdzie chciałbyś rozbudować poznańską Ławicę? W sensie w którym kierunku - obwodnicy, ulicy Bukowskiej, ogródków działkowych? Jak poradzisz sobie z hałasem, na który już teraz leci skarga za skargą?

Frankfurckie lotnisko leży właśnie pośrodku niczego, w dawnym polu kapusty i jest miejsce na rozwój jeśli trzeba. Amsterdamskie już ma z tym trochę gorzej, ale wokoło też ugór-krzaki-wilkołaki i tereny przemysłowe oraz garść hoteli, więc coś tam dobudowują. Heathrow pod Londynem powstało również pomiędzy wiochami w szczerym polu, bo londyńskie City jest wciśnięte jak świeca w rzyć i za cholerę niczego tam nie dobudujesz ani nie dorzucisz samolotów, bo nie ma gdzie.


No ale ojkofobia wchodzi ci w tym przypadku na ostro widzę.

Kanciak

@maximilianan co chcesz rozbudować? Lotniska Chopina? Przecież to absurd, że to jeszcze istnieje. Modlin? Jak tam już się nie mogą dogadać, żeby zrobić połączenie z Warszawą. To może Radom lub Katowice? Cpk jako ośrodek blisko krzyżówki autostrad a1 i a2 ma sens, tym bardziej że pobliżu już jest duży węzeł kolejowy. Lepiej mieć jedno duże lotnisko które obsługuje wszystkie połączenia i jest pośrodku kraju niż kilka małyou, które służą tylko po to żeby się dostać do dużego węzła przesiadkowego. Przecież lecąc gdzieś dalej niż Europa z Polski zawsze pierwsze połączenie masz do dużego lotniska(pomijam nasz LOT-on i tak operuje z lotniska w środku miasta które jest absurdem)

Przewoźnicy i logistycy są od liczenia kosztów. Duży węzeł w centralnej Polsce otworzy kolejne możliwości logistyczne których dziś nie mamy przez te małe lotniska i jesteśmy skazani na korzystanie z zachodnich hubów. Przewoźnicy liczą koszta, jeśli będą mieli bliżej węzeł komunikacyjny do wykorzystania to go wykorzystają. Poza tym skąd cały czas teza, że cpk ma być tak bardzo duże? Węzły komunikacyjne są potrzebne, pytanie czy wolimy zbudować swój czy płacić za korzystanie z cudzego. Ja rozumiem, że chcesz pokazać, że przy naszym ruchu taki port jest niepotrzebny. Ja z kolei chcę ci powiedzieć, że jeśli nie będziemy inwestować w takie projekty to zawsze będziemy do tyłu względem zachodniej Europy. Tym bardziej, że z takiego rozwiązania będą mogły korzystać np państwa bałtyckie czy obywatele ukraińscy którzy długo będą skazani na nasze kanały transportowe przez zniszczenie wojenne.

maximilianan

@jonas a to ławica jest jedynym lotniskiem w Polsce?


Edit: bycie przeciwnikiem bezsensownych projektów prowadzonych na odpordol to nie ojkofobia

maximilianan

@Kanciak jest więcej lotnisk niż te w Warszawie... Sam zamysł cpk może i ma jakieś podstawy, ale obecny "postęp" i "założenia" tego projektu to jawna kpina z prowadzenia projektów.

Kanciak

@maximilianan no niestety, jak każdy duży projekt finansowany centralnie staje się przedmiotem walki politycznej a szkoda. Niestety u nas nie ma porozumienia międzypartyjnego na żadnej płaszczyźnie, przez co dużo inwestycji czy modernizacji przeszło nam koło nosa. Np wspomniana przeze mnie modernizacja sieci elektrycznej czy budowa elektrowni atomowych, modernizacja wojska tak samo. Tylko, że ta są projekty których się nie da sfinalizować przez jedną czy dwie kadencję rządu. Finalnie cierpimy na tym wszyscy bo jesteśmy skazani na utrzymywanie niewydolnych systemów przez lata bo u góry się nie potrafią dogadać w żadnej kwestii.

jonas

@maximilianan Z Ławicy najczęściej latam, to nasunęło mi się pierwsze z brzegu. Ale właściwie chyba każde lokalne polskie lotnisko ma podobny problem - brak miejsca i możliwości rozwoju. Centralne Okęcie też. Co dalej? Latajmy z Frankfurtu, dobry niemiecki pan zbudował podludziom hub przesiadkowy u siebie?

maximilianan

@jonas skoro tak twierdzisz. Radom ma ogromne możliwości, nic stamtąd nie lata, czemu więc nie zmienić tego na cargo albo zachęcić firmy?

jonas

@maximilianan Mnie nie pytaj, nie ja ten Radom planowałem bez żadnego sensu logistycznego.

smierdakow

Jak na moje oko to jedynym sposobem na ocenę wartości budowania CPK jest wybudowanie CPK i czekanie na efekty xd


Każda strona będzie miała sensowne analizy, jak zbudują to kiedyś ktoś to oceni, jak nie zbudują to będzie ogromna krytyka, że przepadło, ciężka sytuacja, ja tam mam tylko nadzieję, że tam trwa poważna analiza i rządzący będą mieli gdzieś opinie wyborców, bo i tak nie ma znaczenia w tym przypadku

maximilianan

@smierdakow a według mnie jest przygotowanie kilku(nastu) scenariuszy i symulacji uwzględniających zmianę ruchu na istniejących lotniskach, koszty budowy, koszty obsługi, zmianę ilości pasażerów, zmianę tonażu, ze szczególnym uwzględnieniem worst i best-case scenario. Tak to się załatwia w biznesie, a nie, że wysyłam swoje dane do klienta i mówię "pa jak zajebiście będzie, dawaj hajs".


Nie uderzam tutaj w Ciebie jak coś, po prostu przerasta mnie myśl, że "specjaliści" zajmujący się tym misiem ignorują podstawy prowadzenia projektów i opierają się na pobożnym życzeniu.

jonas

@maximilianan Tych "specjalistów" misiowych chyba się udało pogonić precz i zobaczymy kto teraz się tym będzie zajmował. Jeśli nadal jakieś błazny z politycznego nadania (obojętnie z jakiej partii), to rzecz jasna nic z tego nie wyjdzie.

maximilianan

@jonas poczekam na wyniki audytu

jonas

@maximilianan No to się nie gorączkuj póki co.

GtotheG

@maximilianan ja nie wiem kto niby mialby z tego korzystac ogolnie jak to znowu mialo byc gdzies na jakims zadupiu pod Warszawa. Mnie zacheca do korzystania z lotniska bliskosc. W Wawie juz jest lotnisko. To po co drugie?

maximilianan

@GtotheG pytaj mnie a ja ciebie xd no mówię ci byku, każdy będzie jeździł pociągiem na linii, która nie istnieje, albo autem po drogiej autostradzie, która nie istnieje, żeby skorzystać z Bardzo Dużego Lotniska

GtotheG

@maximilianan po tym widze, ze pisowcy nie podrozuja ogolnie, bo jak ja musze leciec na jakies lotnisko na zadupiu, a np. Autobusy kursuja tam tylko 10-18 w dni poprzednie, albo taksowka 200 euro to sobie odpuszczam podroz w takie miejsce bo nie chce nocowac na lotnisku/albo placic za taci tyle

co za sam samolot :3

maximilianan

@GtotheG pisowcy nie znają języków obcych i wolą przepłacać nad polskim morzem niż polecieć choćby do Chorwacji gdzie język jest w chuj podobny xdd

Kanciak

@GtotheG po pierwsze lotnisko Chopina jest absurdem. Narodowy przewoźnik operuje z lotniska na którym obowiązuje cisza nocna. Od 23:30 do 5:30 nie ma żadnych operacji. Już pomijam komfort życia mieszkańców, lotnisko jest za małe i nie ma miejsca na rozbudowę. Ciekawe w ogóle, że Warszawa planuje wprowadzanie stref czystego transportu mając w mieście lotnisko ale trudno od polityków wymagać jakiejś logiki. Warunkiem koniecznym do funkcjowania cpk jest zamknięcie lotniska Chopina. Mówisz, że lotniska na zadupiu nie mają sensu. Gówno prawda bo Londyn, Amsterdam, Frankfurt mają lotniska na zadupiu i jakoś obsługują miliony pasażerów.

maximilianan

@Kanciak myślę, że widzisz różnicę między "zadupiem" Londynu a zadupiem wsi pod łodzią

Kanciak

@maximilianan z baranowa do Łodzi jest 100km a do Warszawy 37km. Dlaczego piszesz, że to wioska pod Łodzią?

GtotheG

@Kanciak a kto chce latac o 2-4 w nocy? To dobre godziny dla lotniska.

Nikt nie bedzie z jakiegos zadupia dojezdzal do Wawy godzine xD Chopina jest blisko i jest funkcjonalne.

filippo.p-k

Dla mnie ta idea z CPK jest od poczatu słaba. Od jakiegoś czasu, model podróżowania opiera się na lotach bezpośrednich, z większą ilości miejsc / lotnisk, mniej opiera się na HUB'ach. Wystarczy popatrzeć, na ilu trasach lata Airbus a380. Wystarczy popatrzeć na Ryanair'a i dużą siatkę lotów. Hub ma rację bytu, przy lotach międzykontynentalnych - ile % takich jest w Polsce - nie wiem, zdaje się ze jednak lwią część rynku zgarnia Ryanair i Wizz. Ja (mieszkam we Wrocławiu) jesli już kierować będę się ceną niż patriotyzmem (CPK vs Berlin).

Piszę to z perspektywy osoby, robiącej > 10 lotów rocznie. Czy nasz rynek / społeczeństwo potrzebuję "giga lotniska"? Wątpię

szczelamseczasem

@maximilianan Pomijając kwestie obsługi ruchu pasażerskiego i jego oczywiste wady na naszych lotniskach (brak połączeń, logistyka itd.) to kwestia cargo ma również drugie dno. Traktowanie przedsiębiorców jak złodziei, złe prawo, zła kontrola... I długo można by pisać. Takim przykładem jest procedura 42. Tutaj jest wszystko "jakotako" wyjaśnione https://logistyka.rp.pl/krajowe/art37931711-polska-traci-miliony-z-cla

maximilianan

@szczelamseczasem dzięki, poczytam

BadHabits

Ja jestem za Cpk jeśli nie będzie super dokładnych wyliczeń że się nie opłaca to bym budował. Mamy kraj w którym jak budżet nie jest wyliczony pod korek to Zaraz jakieś głupie pomysły będą jak babciowe i 800 plus. Cpk moNa budować w częściach i mocno skupić się na cargo. Mamy durne przepisy ale teraz jak mamy same małe lotniska to nikt ich nie zmieni. Takie Cpk miało by gigantyczna siłę przebicia i mniejsze porty mogły by na tym skorzystać. Generalnie jak w niemieckiej prasie o czymś piszą to znaczy że trzeba o tym myśleć. Jakoś o naszej mierzei się nie rozpisywali a to głupia inwestycja. Piszą o naszych portach atomie Baltic pipe a teraz Cpk to jest dla mnie jedna z rekomendacji. Inna sprawa że cały nasz kraj jest mniejszy w cargo od Frankfurtu, ja bym chciał mieć wyliczenia ile z cargo we Frankfurcie jedzie potem do krajów Europy środkowo-wschodniej. Może się okazać że 400 tysięcy ton i nasze Cpk mogło by samo obsługiwać 2 razy tyle cargo co polska dobrej pory. Jakoś Niemcy nie mówili po co nam lotnisko możemy korzystać z Berlina i Paryża. Druga sprawa nawet dla naszego bezpieczeństwa dobre jest jedno duże lotnisko w centrum Polski logistycznie żeby szybko moc przerzucac duze ilości żołnierzy NATO. Lepiej na jednym lotnisku dać 3 zestawy patriotów niż dawac na 3 lotniska po jednym

Zaloguj się aby komentować