Deficyt kierowców w Europie może sięgnąć 745 tys. wakatów

Deficyt kierowców w Europie może sięgnąć 745 tys. wakatów

Magazyn MANAGER+
Według najnowszego badania Międzynarodowej Unii Przewoźników (IRU) z 2023 roku, w Europie brakuje obecnie ponad 230 tys. kierowców ciężarówek, w tym 29 tys. w tys. w Polsce. Zawód ten charakteryzuje się starzejącą się kadrą – średnia wieku kierowców to 47 lat. Taki niedobór ma poważne konsekwencje: ponad połowa europejskich firm transportowych nie jest w stanie rozszerzać swojej działalności, a niemal tyle samo boryka się ze spadkiem produktywności. Jak podkreśla ekspertka ID Logistics, jeśli sprawdzą się obecne prognozy, mogą na tym zjawisku ucierpieć łańcuchy dostaw w całej Europie.

Liczba wakatów na stanowisku kierowcy w branży transportowej według badania IRU z 2023 roku, do 2028 roku może przekroczyć 745 tys. W Polsce ten deficyt wynosi około 29 tys., co stanowi 7% wszystkich etatów w tej branży. Sytuację dodatkowo pogarsza fakt, że aż jedna trzecia kierowców w Europie ma już ponad 55 lat i w ciągu najbliższych 10 lat wielu z nich przejdzie na emeryturę. Jednocześnie, najmłodsza grupa (poniżej 25 roku życia) stanowi mniej niż 5%. Ten znaczący brak rąk do pracy sprawia, że ponad połowa europejskich firm transportowych nie jest w stanie rozwijać swojej działalności, co przekłada się na obniżenie produktywności w niemal 50% przedsiębiorstw oraz spadek przychodów w 39% z nich. [...]

#wiadomosciswiat #europa #praca #kierowcy #rynekpracy

Komentarze (8)

eloyard

W artykule oczywiście jest pominięty jeden aspekt który by się korporacyjnym sponsorom nie podobał: poza ciężkimi warunkami związanymi z infrastrukturą będącą w gestii rządów/samorządów, przy drogach, dużym problem jest często tragiczna infrastruktura, połączona z kulejącą organizacją i często wrogim podejściem w miejscach załadunku / rozładunku.


Brak kibla dla kierowców lub jeden na cały parking 100+ samochodów to nie jest nic nadzwyczajnego. "Wewnętrzne regulaminy" zabraniające opuszczania pojazdu, przy jednoczesnym zmuszaniu oczekiwania ponad kilka godzin nie są niczym nadzwyczajnym. Z okazji covida w wielu miejscach stworzono "kojce" / "klatki" dla kierowców!


https://40ton.net/kolejna-firma-z-klatka-dla-kierowcow-ciezarowek-zaladunek-spedzony-za-kratami/


https://40ton.net/klatka-dla-kierowcow-czekajacych-na-zaladunek-afera-w-hiszpanskiej-fabryce-kartonow/


https://40ton.net/brak-toalet-cisza-w-sprawie-tysiecy-kierowcow-szybka-reakcja-na-historie-jednej-podroznej/


https://40ton.net/89-proc-kierowcow-doswiadczylo-zlego-traktowania-na-za-i-rozladunkach/


Z własnego doświadczenia: retencja młodego kierowcy (poniżej 30 lat) w zawodzie graniczy z cudem i się wcale nie dziwię. Aby osiągnąć rentowność wiele firm oczekuje godzin/dni dyspozycyjności które są wymuszane przez branże przyzwyczajone do kierowców śpiących w kabinach w trasie po 3 miesiące.

Mr.Mars

@eloyard W pełni się z tym zgadzam.

tosiu

@eloyard żeby spiąć klamrą twój wywód, cała ta choroszcz, która odstrasza normalnych ludzi od zawodu spwodowana jest traktowaniem kierowców jak kiły przez firmy odbierające, zaś przez firmy wysyłające traktowanie jak gówno. Polacy i Litwini dodatkowo ścigają się ze sobą w największym upodleniu warunków pracy swoim kierowcom, byleby taniej i szybciej ładunek przewieźć.

ramen

@Mr.Mars Obrazek wprowadzający jest bardzo na temat.

jonas

@ramen To pewnie ta wspomniana ekspertka. Co mieli dać, spoconego oblecha z sikobidonem w ręce?

Mr.Mars

@ramen Oj tam. Ekspertka musi być rozpoznawalna.


W oryginalnym artykule tak było.

mati3654

Czy w takim razie luka nie zostanie szybko wypełniona przez kierowców z Indii, Bangladeszu czy innego Pakistanu?

Enzo

A ja mam bardzo proste rozwiązania na poprawę tego stanu i kierowcy by się znaleźli z dnia na dzień.

- Skrócić dzień pracy bo obecnie można pracować do 15h na dobę

- Poprawić warunki sanitarne i ich dostępność przy drogach szybkiego ruchu (mogą być płatne ale żeby były)

- Poprawić warunki sanitarne przy firmach które codziennie przyjmują lub wydają jakąś liczbę transportów

- Zwiększyć liczbę miejsc parkingowych

Zaloguj się aby komentować