CZY WARTO NA POLSKIEJ KOLEI ZMIENIAĆ NAPIĘCIE SIECI TRAKCYJNEJ?
Opowiada Mirosław Romański (KOLEJ mirmur2)
tl;dw
Obecnie w polsce kolej opiera się na sieciach zasilających 3kV prądu stałego.
Sieci 25kV prądu przemiennego wydają się bardzo dobrą alternatywą.
Jednak o wdrożeniu trzeba było myśleć 50 lat temu podczas elektryfikacji kolei.
Gwoździem do trumny były niedawne wielkie modernizacja sieci trakcyjnych. Po wpompowaniu ogromnych pieniędzy w infrastrukturę, po prostu nie ma sensu tego zastępować czymś innym.
https://www.youtube.com/watch?v=gB-csmzLnv4
#kolej #energetyka #elektrotechnika #elektryka
myoniwy

A wszystko zaczęło się od tego że kupiliśmy lata temu (będzie ze 100) lokomotywy na takie napięcie.

Marchew

@myoniwy Autor filmu twierdzi, że maksymalna możliwa prędkość pociągu przy obecnych 3kV DC to około 220-230km/h. Wynika to z maksymalnej wartości prądów pobieranych przez pantografy.


To teraz:

"Spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała, iż podpisała umowy na zaprojektowanie pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości w Polsce - między Warszawą a Łodzią. Linia kolejowa będzie ok. 140-kilometrowa, a pociągi pojadą z docelową prędkością 350 km/h."

https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-cpk-pociagi-z-warszawy-do-lodzi-pojada-z-predkoscia-350-km-h,nId,6428912


Prędkości:

http://www.ikolej.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwa/Prace_IK/Zeszyt_165/4._Lalik_Pr%C4%99dko%C5%9B%C4%87_projektowa_pojazdu.pdf


Wnioskuję że główne magistrale CPK będą zasilane napięciem wyższym niż 3kV. Jednak czy utrzymywanie dwóch standardów trakcyjnych (podwójne stacje zasilające, mnogość lokomotyw, dostępność torów tylko dla kompatybilnych lokomotyw), to chyba nie najlepszy pomysł.

bori

Nie do końca, sieć Kolei Dużych Prędkości (tzw. Ygrek) ma być wyodrębniona z całej sieci, więc punktów styku nie będzie dużo. A taboru wielosystemowego też przybywa.

jjot

@Marchew wydaje mi się, że rozpisano już przetargi na projekty podstacji trakcyjnych 25kV na trasie kolei duzych prędkości. KDP ma być na 25kV. Co więcej, niedawno na konferencji PLK mówiono o tym, że długofalowo sieć trakcyjna przejdzie na wyższe napięcie, będą zaczynać na pierwszych odcinkach, gdzieś tam koło Olsztyna. Perspektywa wymiany całej sieci trakcyjnej to jakieś kilkadziesiąt lat.

bori

@marchew Dano ciała i owszem, ale zmianę napięcia można wprowadzać stopniowo i przez wiele lat, zaczynając np. od elektryfikowanych linii, końcówek sieci przy granicach z państwami o innym napięciu. Po prostu trzeba wieloletniego planu i jego cierpliwej realizacji.

Zaloguj się aby komentować