Czy takie elementy o takim przekroju można wytworzyć maszynowo, czyli szybko i tanio czyli bez ręcznego klepania i cudowania? Chodzi o stal jakaś żaroodporna co trzyma 1000°C jak do silników turbinowych
Chodzi o niebieskie linie elementy po max 20-30x20cm
#inzynieria #cnc
e2597c33-6b96-44fd-8d00-5f031d386b42
pszemek

@Fox w sensie chodzi Ci o korpus silnika turbinowego? W przemyśle to chyba odlew obrabiany na tokarce, albo jakaś wielka odkuwka.

A szybko i tanio to najprościej znaleźć rurę odpowiedniej średnicy i grubości i z niej rzeźbić, ale trochę tego rzeźbienia będzie.

Fox

@pszemek nie korpus i wiem że to odlew alu obrabiany, chodzi o to co jest dalej, mogą to być elementy z blachy kształtowanej.

pszemek

@Fox jak chcesz prosto to możesz poczytać o dzbanowej konstrukcji komory spalania, tzn zamiast jednej przestrzeni masz ileś puszek w które wtryskujesz paliwo. Ogólnie komora spalania musi być chłodzona, więc powinna mieć otworki i doprowadzenie chłodniejszego powietrza ze sprężarki. Poszukaj najlepiej jakiejś książki do konstrukcji silników lotniczych, masa tego jest w necie.

Fox

@pszemek >musi być chłodzona, więc powinna mieć otworki i doprowadzenie chłodniejszego powietrza ze sprężarki

ale ja wiem to wszystko nie wiem jakimi metodami to wytworzyli. Np prosty elementy- dysza. Wygląda jak wiadro bez dna ale bez spawu jak to zrobili najprościej na pewno - klepnęli prasą? Wytoczyli z blachy wałkując?

pszemek

@Fox brzmi faktycznie jak jakaś prasa, ew odlew. Gdybyś napisał o co ci właściwie chodzi byłoby łatwiej coś odpowiedzieć xd

Fox

@pszemek już napisałem, dysza i zewn obudowa, zasadniczo taka sama metoda, tylko przekrój nieco inny. Inna konstrukcja samej komory spalania. To już wiem że tam trzeba się uciec do sztuczki. Ale zewn blachy powinny byćłatwiejsze. Odlew jest tylko obudowy kompresora. tam jeszcze dochodzą kierownice kompresora co wymaga wkręcenia ich więc lepie by było je odlać i skalibrować i nawiercić

pszemek

@Fox ale w sensie, że chcesz jakimś tanim kosztem budować silniki odrzutowe, budujesz fabrykę dronów dla Ukrainy, czy w jakim celu to wszystko? XD

Fox

@pszemek W celu budowy silnika ale nie takiego gejowego ze sprężarką odśrodkową który pali ile wlejesz i nadal nie ma mocy, ale promieniową na łopatkach, tylko taki ma sens.

Np tu irański na zaledwie 3 stopniach, jak bym dał radę na 6 zrobić to do szybowców jak znalazł

0556ab7e-f9c9-47b8-96b0-29e9d7c8311e
myoniwy

@Fox Jak by rysunek był bardziej czytelny to by było łatwiej określić czego oczekujesz

Fox

@myoniwy to co jest za łopatkami, te niebieskie linie to przekrój a linia na dole to oś obrotu na rysunku

to w zasadzie coś jak wiadra z dwoma kołnierzami by miało być, ale wiadra się zwija i spawa a ja bym raczej chciał w bez spawu czyli jakoś wywałkowane albo coś

myoniwy

@Fox Dobrze myślę że to ma być komora spalania?

Fox

@myoniwy komora spalania, komora zewnętrzna, co ciekawe może być przezroczysta bo powietrze chłodzi od WEWN ale dalej jest dysza, więc to już gorące. Tak czy inaczej na tokarce szkoda zachodu, pewnie w fabrykach zawodowo się tym zajmujących to walą prasą.

8913d4f1-6631-4377-9dbc-e87e4e5b8884
myoniwy

@Fox Obczaj tego ruska. Zbudował silnik na bazie turbosprężarki z kamaza.

Praktycznie wszystkie elementy sam wykonał.

https://www.youtube.com/watch?v=dYFYZ-g7fzA

Fox

@myoniwy oglądałem ale nie oglądałem jak dyszę i k spalania zrobił

myoniwy

@Fox W 8 minucie zaczyna robić komorę spalania. Z tego co pamiętam to używał określenia nierżawiejka czyli coś pokroju nierdzewki lub stali żaroodpornej.

Użyj 316L albo 321, a na upartego z końcówką ti, ma dodatek tytanu, zwiększa odporność na temperaturę i zmniejsza korozję międzykrystaliczną.

Fox

@myoniwy tak wydumałem że można na zakładkę jak k spalania i zaspawać. Ale do tego trzeba kopyta wymiarowanego, ale może starczyć drewniane, co oznacza znikome koszty. Może to jest droga.

myoniwy

@Fox Po co kopyto?

Zrób dokładniejszy rysunek jak to ma wyglądać finalnie. Może da się to w jakiś bardzo prosty sposób zrobić.


Ciśnienia po obu stronach komory są niemal takie same, więc jedyne co musi robić to trzymać własny kształt.


Oglądasz kanał AgentJayZ?

Fox

@myoniwy no pewnie że oglądam ale on nie mówi o metodach produkcji

Fox

@myoniwy  taki przekrój muszę mieć. Proste blachy ale to cienkie w przeciwieństwie do toczonych elementów więc trzeba sztuczek

5c33f0e4-c51d-4c42-b7ee-0deeed4b978c
myoniwy

@Fox stożek bez problemu do zrobienia, baryłka już trudniej ale się da. A kryzy do łączenia to zobacz jak robią osłony z blachy do izolacji rur. Mają fajną maszynkę która formuje taki kształt.

Fox

@myoniwy Co znaczy trudniej jaką metodę masz na myśli

myoniwy

@Fox trudniej bo trzeba by użyć czegoś na kształt koła angielskiego żeby to ukształtować. Najpierw zespawać rurę, a potem na tokarce albo innym sprzęcie walcować. Bo spawać takie coś z kilku elementów to trochę przerost formy.


Chyba że da się zmienić kształt. Łączenie elementów zrobić w miejscach załamania linii, wtedy dużo łatwiej będzie.

pszemek

@Fox podpowiem, że w praktyce te korpusy prawie nigdy nie są z jednej części, tylko 2/3/4 części, które są łączone na śruby

Fox

@myoniwy @pszemek można by jak w modelu kartonowym 2 kawałki spawać i dokładać kołnierz.

A to wiem że na śruby widzę przecież.

Zaloguj się aby komentować